آیا وعده های غذایی و میان وعده های سالم بر سطح انسولین تأثیر می گذارد؟

بسیاری از غذاهای سالم توصیه شده که امروزه می خوریم اغلب سطح قند خون را سریعتر از زمانی که شکر خالص می خوریم افزایش می دهند. افزایش بیش از حد قند خون باعث تحریک ترشح انسولین می شود که باعث سوء مصرف انسولین می شود.

به ما آموخته اند که روز خود را با یک صبحانه سالم شروع کنیم. باگل، غلات، بلغور جو دوسر فوری، نان تست و آب پرتقال شیرین شده. با این حال، اکثر آنها غذاهای فرآوری شده بالا هستند. مطالعات نشان می‌دهد که غذاهای فرآوری‌شده می‌توانند سطح قند خون را سریع‌تر از زمانی که شکر خالص می‌خورید، افزایش دهند.

هنگامی که ما یک وعده غذایی یا میان وعده با کربوهیدرات های گلیسمی بالا فرآوری شده می خوریم باعث افزایش سطح قند خون (هیپرگلیسمی) می شود. این افزایش سریع سطح قند خون باعث می شود که بدن بیش از حد انسولین تولید کند تا سطح قند خون را به محدوده طبیعی کاهش دهد. این تحریک بیش از حد انسولین، سوء مصرف انسولین نامیده می شود.

بدون اینکه بدانیم وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایی که می‌خوریم می‌توانند باعث شوند هر روز بارها انسولین خود را بیش از حد تحریک کنیم. هنگامی که بدن خود را بیش از حد انسولین تولید می کند، باعث کاهش سطح قند خون به پایین می شود (هیپوگلیسمی). اکنون بدن احساس گرسنگی می‌کند و زمانی برای یک وعده غذایی یا میان‌وعده دیگر است که اغلب این چرخه را دوباره شروع می‌کند.

این چرخه روزانه افزایش و کاهش سطح قند خون باعث ایجاد سطوح بالای انسولین خون می شود. این باعث استرس گلیسمی و التهاب در پوشش ریز عروق ما می شود. این التهاب در کوچکترین رگ های خونی در عمق ماهیچه ها به نام مویرگ ها شروع می شود.

با گذشت زمان این التهاب باعث سفت شدن و ضخیم شدن شریان ها می شود. این باعث می شود انسولین شما از طریق شریان ها عبور کند و گلوکز را به سلول ها برساند. این التهاب باعث می شود که ما نسبت به انسولین خود حساس شویم. این مرحله شروع ایجاد مقاومت به انسولین است.

سوء مصرف انسولین اغلب در اوایل زندگی (اغلب دوران کودکی) شروع می شود (کودکان عاشق شیرینی، آب نبات، غلات، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و غیره هستند). ممکن است بین ۵ تا ۱۵ سال یا بیشتر طول بکشد تا این سوء مصرف روزانه انسولین به مقاومت کامل به انسولین تبدیل شود.

با گذشت زمان بدون هیچ علائم واقعی، بدن به آرامی شروع به ایجاد مقاومت در برابر انسولین می کند. به راحتی می توان به علائم اولیه توجه کرد.

  1. افزایش وزن مرکزی
  2. کلسترول HDL پایین.
  3. افزایش سطح تری گلیسیرید.
  4. خستگی بعد از غذا یا میان وعده.
  5. هیپوگلیسمی

با گذشت زمان، این به مقاومت انسولین کامل تبدیل می شود. شما سیستم های جدی تری توسعه خواهید داد.

  1. فشار خون بالا.
  2. چاقی مرکزی
  3. سطح تری گلیسیرید بالا.
  4. سطوح پایین کلسترول HDL.
  5. سطح قند خون ناشتا بالای ۱۱۰ میلی گرم در دسی لیتر

این علائم به طور مستقیم با سندرم متابولیک و ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

بدون اقدام و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستید. حتی اگر دیابت نوع ۲ برای شما تشخیص داده شده است، برای شروع یک رژیم غذایی سالم با تغذیه مناسب و ورزش متوسط، هرگز دیر نیست. هنگامی که اقدامی انجام می دهید می توانید به طور چشمگیری علائم دیابت خود را کاهش داده و بهبود بخشید.