ازگیل – آیا باید از این غذای با شاخص گلیسمی بالا اجتناب کرد؟

امروزه برنامه های غذایی زیادی وجود دارد که به شما توصیه می کند از غذاهای با GI بالا (شاخص گلیسمی) خودداری کنید. وقتی فهمیدم یکی از سبزیجات مورد علاقه من، ازگیل در این دسته با GI بالا قرار دارد، شوکه شدم. آیا باید از خوردن ازگیل به دلیل شاخص گلیسمی آن دست بکشم؟

کربوهیدرات ها پس از ورود به بدن به گلوکز تبدیل می شوند. سرعت تبدیل کربوهیدرات ها به گلوکز به عنوان پاسخ گلیسمی شناخته می شود. غذاهایی با پاسخ گلیسمی بالاتر باعث افزایش سریعتر سطح قند خون می شوند.

شاخص گلیسمی یک سیستم رتبه بندی برای غذاهای حاوی کربوهیدرات است تا نشان دهد که قند خون پس از مصرف چقدر سریع افزایش می یابد. شاخص گلیسمی از ۰ تا ۱۰۰ است که صفر نشان دهنده غذاهای بدون کربوهیدرات است، یعنی بدون افزایش قند خون و ۱۰۰ نشان دهنده گلوکز خالص است.

غذاهای با شاخص گلیسمی کمتر از ۵۵ به عنوان غذاهای با GI پایین شناخته می شوند، غذاهای با GI 56-69 غذاهای با GI متوسط ​​و غذاهای با GI 70 یا بالاتر، غذاهای با GI بالا هستند.

با پرهیز از غذاهای با GI بالا، در موقعیت بهتری برای حفظ سطح نسبتاً ثابت قند خون خواهید بود که احتمال افزایش چربی بدن را کاهش می دهد و به ویژه در مورد افراد مبتلا به دیابت، از عوارض پزشکی جلوگیری می کند. ازگیل دارای شاخص گلیسمی ۹۷ است. GI بسیار بالایی دارد. اگر از غذاهای با GI پرهیز کنیم، جعفری به میز شام نمی رسد.

پاسخ گلیسمی بدن بر ۲ عامل استوار است. شاخص گلیسمی و میزان کربوهیدرات مصرفی. اگر مقدار کمی کربوهیدرات با شاخص گلیسمی بالا مصرف شود، افزایش نسبتاً کمی در قند خون رخ می دهد.

این مورد در مورد ازگیل است. یک قسمت ۸۰ گرمی ازگیل حاوی ۱۲ گرم کربوهیدرات است. اگرچه ازگیل دارای ارزش GI بالایی است، اما حاوی مقدار نسبتاً کمی کربوهیدرات است و پاسخ گلیسمی مانند همان مقدار گلوکز نخواهد بود.

بار گلیسمی هم شاخص گلیسمی و هم کربوهیدرات های خالص را در نظر می گیرد تا مشخص کند کربوهیدرات و مقدار مصرف شده چگونه بر قند خون شما تأثیر می گذارد. بار گلیسمی با در نظر گرفتن مقدار GI به عنوان درصد و ضرب در مقدار کربوهیدرات خالص تعیین می شود. ازگیل دارای بار گلیسمی ۱۲ است.

بار گلیسمی ۱۰ یا کمتر کم، بین ۱۱ تا ۲۰ متوسط ​​و بیشتر از ۲۰ بالا در نظر گرفته می شود. ازگیل ممکن است قربانی سیستم GI شود. با این حال با در نظر گرفتن مقدار نسبی کربوهیدرات در غذا، ازگیل یک غذای عالی و سیر کننده است که می تواند در یک رژیم غذایی سالم گنجانده شود.

سریعترین رژیم لاغری