انتشار اطلاعات نادرست روسیه با وجود ممنوعیت ها به روش های جدید


واشنگتن (AP) – پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته، اتحادیه اروپا اقدام به مسدود کردن RT و Sputnik، دو کانال برتر کرملین برای انتشار تبلیغات و اطلاعات نادرست درباره جنگ کرد.

تقریباً شش ماه بعد، با یافتن راه‌هایی برای فرار از ممنوعیت، تعداد سایت‌هایی که همان محتوا را منتشر می‌کنند، افزایش یافته است. آنها کار خود را تغییر نام داده اند تا آن را پنهان کنند. آنها برخی وظایف تبلیغاتی را به دیپلمات ها واگذار کرده اند. و بسیاری از محتواها را در وب‌سایت‌های جدید برش داده و چسبانده‌اند – وب‌سایت‌هایی که تاکنون هیچ ارتباط آشکاری با روسیه نداشتند.

NewsGuard، یک شرکت مستقر در نیویورک که اطلاعات نادرست آنلاین را مطالعه و ردیابی می کند، اکنون ۲۵۰ وب سایت را شناسایی کرده است که به طور فعال اطلاعات نادرست روسیه را درباره جنگ منتشر می کنند و ده ها سایت جدید در ماه های اخیر اضافه شده است.

ادعاها در این سایت ها شامل ادعاهایی مبنی بر اینکه ارتش اوکراین حملات مرگبار روسیه را برای جلب حمایت جهانی ترتیب داده است، اینکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در حال جعل ظاهر شدن در انظار عمومی است، یا اینکه پناهندگان اوکراینی در آلمان و لهستان مرتکب جنایات می شوند، است.

برخی از سایت‌ها به عنوان اتاق‌های فکر مستقل یا رسانه‌های خبری ظاهر می‌شوند. حدود نیمی از آنها انگلیسی زبان هستند، در حالی که بقیه به زبان های فرانسوی، آلمانی یا ایتالیایی هستند. بسیاری از آنها مدتها قبل از جنگ تأسیس شده بودند و آشکارا به دولت روسیه وابسته نبودند تا اینکه ناگهان شروع به طوطی نویسی در مورد نکات صحبت کرملین کردند.

گوردون کروویتز، یکی از مدیران اجرایی NewsGuard، گفت: “آنها ممکن است سایت های خواب را ایجاد کنند.” سایت‌های Sleeper وب‌سایت‌هایی هستند که برای یک کمپین اطلاعات نادرست ایجاد شده‌اند که عمدتاً غیرفعال بودند، به آرامی از طریق پست‌های بی‌ضرر یا نامرتبط مخاطب ایجاد می‌کردند و سپس در زمان مشخصی به تبلیغات یا اطلاعات نادرست روی می‌آورند.

در حالی که تحلیل NewsGuard نشان می‌دهد که بیشتر اطلاعات نادرست درباره جنگ در اوکراین از روسیه می‌آید، اما مواردی از ادعاهای نادرست با گرایش طرفدار اوکراین را پیدا کرد. آنها شامل ادعاهایی در مورد یک بازیکن جنگنده داغ معروف به Ghost of Kiev بودند که مقامات بعداً اذعان کردند که یک افسانه است.

یوتیوب، تیک تاک و متا که مالک فیس بوک و اینستاگرام هستند، همگی متعهد شدند که RT و اسپوتنیک را از پلتفرم های خود در اتحادیه اروپا حذف کنند. اما محققان دریافته‌اند که در برخی موارد تنها کاری که روسیه برای فرار از این ممنوعیت باید انجام می‌داد این بود که آن را از یک حساب کاربری دیگر پست کند.

مرکز وضعیت اطلاعات نادرست، ائتلافی از محققان اطلاعات نادرست مستقر در اروپا، دریافت که برخی از محتوای ویدئویی RT با نام تجاری و لوگوی جدید در رسانه های اجتماعی نمایش داده می شود. در مورد برخی از فیلم‌های ویدئویی، نام تجاری RT به سادگی از ویدیو حذف شد و در کانال جدید یوتیوب منتشر شد که توسط ممنوعیت اتحادیه اروپا پوشش داده نمی‌شود.

به گفته فلیکس کارته، مشاور ارشد در Reset، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بریتانیا که کار مرکز وضعیت اطلاعات نادرست را تأمین مالی کرده است و منتقد نقش رسانه های اجتماعی در این زمینه است، تعدیل محتوای تهاجمی تر رسانه های اجتماعی می تواند دور زدن ممنوعیت را برای روسیه دشوارتر کند. گفتمان دموکراتیک

کارته می‌گوید: «به‌جای ایجاد سیستم‌های تعدیل محتوا، آنها با دستگاه اطلاعات نادرست کرملین بازی می‌کنند.»

شرکت مادر یوتیوب فوراً به سؤالاتی که به دنبال اظهار نظر در مورد ممنوعیت بودند، پاسخ نداد.

در اتحادیه اروپا، مقامات در تلاش برای تقویت دفاع خود هستند. در بهار امسال، اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کند برای ریشه‌کن کردن اطلاعات نادرست، اقدامات بیشتری انجام دهند. شرکت هایی که شکست می خورند ممکن است با جریمه های بزرگی روبرو شوند.

ورا ژورووا، معاون رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته، اطلاعات نادرست را “یک مشکل رو به رشد در اتحادیه اروپا” خواند و ما واقعاً باید اقدامات قوی تری انجام دهیم.

گسترش سایت‌هایی که اطلاعات نادرست درباره جنگ در اوکراین منتشر می‌کنند نشان می‌دهد که روسیه برنامه‌ای در صورت تلاش دولت‌ها یا شرکت‌های فناوری برای محدود کردن RT و Sputnik دارد. این بدان معناست که رهبران غربی و شرکت‌های فناوری اگر امیدوارند جریان اطلاعات نادرست کرملین را متوقف کنند، باید کاری بیش از بستن یک یا دو وب‌سایت انجام دهند.

استیون بریل، مدیر عامل دیگر نیوزگارد، گفت: «روس‌ها بسیار باهوش‌تر هستند.