بارداری در عصر حجر – آیا می توانیم چیزی یاد بگیریم؟

زنی که در عصر حجر باردار شد در مقایسه با مادر آینده امروزی با خطرات بزرگی روبرو بود. هیچ راهی برای کنترل خونریزی یا عفونت وجود نداشت. سزارین گزینه ای نبود. اینکه ما به‌عنوان یک گونه زنده ماندیم، قابل توجه به نظر می‌رسد – تا زمانی که کمی عمیق‌تر حفاری کنید.

نتیجه بارداری به سلامت مادر، تغذیه قبل و حین بارداری و خطر عفونت بستگی دارد. در تمام آن مناطق، زن ۵۰۰۰۰ سال پیش از همتای امروزی خود وضع بهتری داشت. در عصری که هیچ لوله کشی، مراقبت پزشکی و محافظت در برابر بیماری های عفونی وجود نداشت، چگونه ممکن است؟

رژیم غذایی بهتر، بارداری بهتر

رژیم غذایی زنان بدوی نسبت به دختران جوان امروزی کمتر از نظر مواد مغذی مهم کمبود داشت. (مراجعه ۱) مطالعه‌ای از مرکز پزشکی دانشگاه سینسیناتی گزارش‌های قبلی را تأیید کرده است که زنان باردار نوجوان و بزرگسال مقدار بسیار کمی آهن، روی، فولات و ویتامین E مصرف می‌کنند.

زنی که بارداری را بدون کلسیم کافی، ویتامین D و سایر مواد مغذی استخوان ساز آغاز می کند، خطر ابتلا به پوکی استخوان را در میانسالی افزایش می دهد. اما این پایان ماجرا نیست. همچنین ممکن است نوزاد او در آینده بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار گیرد. پوکی استخوان میانسالی حداقل تا حدی قبل از تولد برنامه ریزی شده است، به خصوص اگر مادر سیگار می کشد و فعالیت بدنی کمی دارد. (مراجعه به ۲، ۳، ۴)

بیشتر افراد غیرمعمول بر این باورند که عصر سنگی گوشتخواران دلچسبی بودند. مردم شناسان می دانند که اینطور نیست. آنها فقط حدود ۱۰۰۰۰۰ سال با رژیم غذایی عمدتاً گوشتی زندگی کردند، از زمانی که انسان خردمند مهارت های شکار مشتاقی را تا زمان ظهور کشاورزی توسعه داد. قبل از آن گوشت از لاشه و شکار کوچک به دست می آمد. بخش عمده کالری آنها از سبزیجات، میوه ها، ریشه ها و مغزها تامین می شد.

غذاهای گیاهی حاوی همه چیزهایی هستند که یک زن باردار به آن نیاز دارد، از جمله ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، پروتئین و مواد معدنی. گیاهخواران مدرن اغلب دچار کمبود ویتامین B12 می شوند اما شکارهای کوچک، تخم پرندگان و گنجاندن عمدی یا تصادفی حشرات در رژیم غذایی عصر حجر بیش از اندازه کافی از این ماده مغذی حیاتی را فراهم می کند.

کمبود اسید فولیک در اوایل بارداری منجر به تشکیل ناقص مغز و نخاع نوزاد می شود. این ناهنجاری ها در میان نوزادان مادرانی که مقدار کافی فولات، حداقل ۴۰۰ میکروگرم در روز، دریافت می کنند، بسیار کمتر است. بنابراین تعداد کمی از زنان به اندازه کافی سبزیجات برگ سبز مصرف می کنند تا سطح فولات خود را افزایش دهند، دولت ایالات متحده از تولیدکنندگان محصولات پخته شده آن را به محصولات خود می خواهد.

متخصصان زنان و زایمان چندین دهه است که مولتی ویتامین ها را برای بیماران باردار خود تجویز می کنند، اما تنها در سال های اخیر است که مطالعات حکمت این عمل را تایید کرده اند. در سال ۲۰۰۲، انجمن پزشکی آمریکا موضع طولانی مدت را تغییر داد و توصیه کرد که همه، بدون استثنا، هر روز به یک آماده سازی مولتی ویتامین/مولتی مینرال نیاز دارند تا از نارسایی های ظریف اما مخرب سلامتی این مواد مغذی جلوگیری شود. مصرف مولتی ویتامین خطر نقایص مادرزادی نوزاد را کاهش می دهد، به خصوص آنهایی که قلب را درگیر می کند. پره اکلامپسی یک عارضه جدی و گاه کشنده بارداری است. زنانی که مصرف ویتامین های C و E کم است، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. (مراجعه ۵، ۶)

آیا این عصرهای سنگی که عمدتاً گیاهخوار بودند دچار کمبود آهن می شدند؟ محتمل نیست رژیم غذایی آنها سرشار از آهن و همچنین ویتامین C بود که جذب آهن را تسهیل می کند. در این شرایط کمبود آهن نادر بود. دانه های غلات با جذب آهن تداخل می کنند، که توضیح می دهد که چرا کمبود آهن در جوامعی که عمدتاً از غلات تغذیه می کنند رایج است. با این حال، یکی از دلایل اصلی که زنان عصر حجر احتمال کمبود آهن را نداشتند این است که تقریباً به اندازه زنان مدرن سیکل های قاعدگی نداشتند.

در یک جامعه بدوی، شروع قاعدگی حدود ۵ سال دیرتر از زنان جوان آمریکایی است. شکارچیان مدرن، مانند قدیمی‌ترین عصران سنگ، در بیشتر سال‌های باروری خود یا باردار هستند یا در حال شیردهی هستند و فقط چند بار بین از شیر گرفتن یک کودک و باردار شدن کودک دیگر پریود می‌شوند. در این گروه‌ها، شیردهی تخمک‌گذاری را سرکوب می‌کند، زیرا به معنای واقعی کلمه بر حسب نیاز است، یعنی هر چند دقیقه، حتی در طول شب. برای یک مادر شیرده مدرن، درخواستی اغلب به معنای بیشتر از هر دو ساعت نیست و شاید یک یا دو بار در شب بعد از ماه سوم یا چهارم. بنابراین قاعدگی ها با وجود شیردهی برمی گردند و از دست دادن خون ماهانه ادامه می یابد.

ارتباط ماهی و مغز

از حدود ۱۵۰۰۰۰ سال پیش، اجداد ما غذاهای دریایی را کشف کردند. افزایش مصرف اسیدهای چرب در ماهی و صدف باعث پیشرفت بزرگ در اندازه و پیچیدگی مغز شد که به انسان این امکان را داد که در ۱۰۰۰۰۰ سال آینده سریعتر از میلیون ها سال قبل پیشرفت کند. دستاوردهای عظیمی در ابزارسازی و توسعه زبان و ارتباطات گروهی به دنبال داشت.

مغز انسان بیشتر از آب تشکیل شده است اما بخش جامد آن بیشتر چربی است. بدن نمی تواند چربی های امگا ۳ و امگا ۶ را که بخش اعظم ساختار مغز و چشم را تشکیل می دهند بسازد، بنابراین در رژیم غذایی خود به آنها نیاز داریم. کمبود این مواد مغذی توسط مادر، به ویژه امگا ۳، مانع از رسیدن مغز و چشم نوزاد به پتانسیل کامل می شود. بهترین منبع چربی های امگا ۳ ماهی است. آجیل و سبزیجات سبز برگ نیز منابع خوبی هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در هر سلول بدن یافت می شوند. آنها به جریان موثر مواد مغذی اجازه می دهند، تکانه های عصبی را تنظیم می کنند و التهاب را در تعادل مناسب نگه می دارند. در یک رژیم غذایی مناسب مقدار مساوی چربی های امگا ۳ و امگا ۶ وجود دارد. این به سیستم ایمنی اجازه می دهد تا با عفونت مبارزه کند، یک تهدید واقعی که انسان از عصر حجر تا عصر آنتی بیوتیک ها، یعنی ۷۰ سال پیش با آن مواجه بود.

مزیت یک رژیم غذایی غنی از چربی های امگا ۳ برای کودک آشکار است اما مادران نیز به آن نیاز دارند. طبیعت با استفاده از ذخایر چربی های امگا ۳ مادر از نوزاد متولد نشده محافظت می کند. زنی که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ در ماه ها و سال های قبل از بارداری کم باشد، خودش دچار کمبود می شود. اگر میزان مصرف امگا ۳ او کم بماند، با بارداری های بعدی بدتر می شود. افسردگی پس از زایمان حدود ۱۰ درصد از زنان پس از زایمان را تحت تاثیر قرار می دهد و با کمبود چربی های امگا ۳ همراه است. (مراجعه ۷، ۸)

جدیدترین اپیدمی

یک عارضه بارداری وجود دارد که هرگز در عصر حجر رخ نداده است: دیابت نوع ۲. هیچ بیماری در دوران مدرن به این سرعت افزایش نیافته است. از دهه ۱۹۵۰ چندین برابر افزایش یافته است. بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱، ۶۱ درصد افزایش یافت. دیابت بارداری (مرجع ۹) کسانی هستند که هنوز به بیماری کامل مبتلا نشده اند اما نمی توانند قند خون (گلوکز) را به درستی در طول بارداری پردازش کنند. حدود نیمی از آنها در سال‌های پس از زایمان به دیابت مبتلا می‌شوند.

بسیاری از ما دیابت نوع ۲ را که زمانی به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می شد، به عنوان بیماری می شناسیم که پدربزرگ و مادربزرگ ما در سال های آخر زندگی خود به آن مبتلا شده اند. یافتن آن در نوجوانان، حتی در دانش آموزان کلاس، دیگر غیر معمول نیست. همانطور که در نسل جوان تر شده است، پزشکان را نگران کرده است – اما شگفت زده نمی کند – متوجه می شوند که دیگر در عمل مامایی نادر نیست.

چگونه می توانیم مطمئن باشیم که سن باردار دیابت نداشته است؟ این یک بیماری سبک زندگی است که سه ارتباط عمده دارد: سطح پایین فعالیت بدنی، رژیم غذایی سرشار از غلات و قندهای تصفیه شده و چاقی. این شرایط به سادگی در عصر حجر رخ نداده است. سبک زندگی آنها نیازمند تلاش شدید بود. هر نوع غلات بخشی از رژیم غذایی آنها نبود زیرا به ابزار و حرارت کنترل شده نیاز دارند. شکر همانطور که می دانیم به سادگی وجود نداشت و عسل گاه به گاه یک یافته خوش شانس بود. چاقی وجود نداشت، همانطور که امروزه در میان جمعیت رو به کاهش شکارچیان سیاره وجود دارد.

عوارض بارداری مادران دیابتی بیشتر از زنان عادی است. احتمال مرگ نوزادان آنها ۵ برابر و احتمال تولد با ناهنجاری های مختلف در اندام های مختلف ۳ برابر است.

آنها میکروب ها را دور نگه داشتند

حکمت رایج بیان می کند که مردم عصر حجر افراد آلوده به عفونت بودند، اما این به سادگی درست نیست. آنها به دلیل سطوح بالای فعالیت بدنی و رژیم غذایی متنوع، سیستم ایمنی قوی داشتند. بین آنتی‌بادی‌های محافظی که مادر از جفت عبور می‌کند و آنتی‌بادی‌هایی که از طریق شیر مادر به نوزادش می‌دهد، نوزادان عصر حجر نسبت به نوزادان امروزی محافظت بیشتری در برابر میکروب‌های آن روز داشتند.

هنگامی که مردم در گروه‌های کوچک جدا شده زندگی می‌کنند، بیماری‌های مقاربتی مانند دوران حجر خیلی دور یا خیلی سریع منتشر نمی‌شوند. احتمال اینکه زن باردار امروزی حداقل یکی از این عفونت ها را داشته باشد بیش از ۵۰ درصد است (مرجع ۱۰). تأثیر روی نوزادان می تواند شدید باشد. برخی می میرند، برخی دچار آسیب مغزی می شوند.

انتخاب و پیامدها

تنباکو، الکل و داروهای غیرقانونی نسلی از نوزادان را با مشکلاتی تولید کرده است که نوزادان عصر حجر هرگز با آنها مواجه نبودند. مادرانی که سیگار می کشند، نوزادانی کوچکتر از حد معمول دارند و رشد مغز آنها ممکن است به خطر بیفتد. مصرف الکل یا کوکائین توسط مادر در دوران بارداری منجر به توقف رشد، نقایص مادرزادی و سایر مشکلات شدید می شود.

با توجه به انتخاب، هیچ یک از ما نمی خواهیم در دنیای عصر حجر زندگی کنیم، اما پیشرفت های تقریباً معجزه آسای پزشکی قرن گذشته را خنثی کرده ایم. ما به دخترانمان اجازه داده ایم که فعالیت بدنی کمتری داشته باشند و از رژیم غذایی حاشیه ای استفاده کنند. اگر بتوانیم این دو عامل را به تنهایی معکوس کنیم، کاهش چشمگیری در نارس بودن و سایر عوارض بارداری رخ می دهد.

درس‌هایی که می‌توانیم از عصر حجر بیاموزیم، نامشخص، مبهم یا فراتر از توانایی ما برای تقلید از آنها نیست. ما می‌توانیم با انتخاب‌های بهتر برای فرزندانمان و خودمان سالم‌ترین نسل را تولید کنیم.

فیلیپ جی. گوسینسکی، MD نویسنده کتاب اسرار سلامتی عصر حجر، ناشران زندگی بهتر ۲۰۰۵ است. از طریق وب سایت او به آدرس http://www.stoneagedoc.com با او تماس بگیرید.

منابع

۱. گیدنز JB و همکاران، زنان باردار و نوجوانان باردار به طور مشابه مقدار کمی از مواد مغذی انتخابی دریافت می کنند، J Am Diet Assoc 2000; 100:1334-1340

۲ کوپر سی و همکاران، بررسی: ریشه های رشدی شکستگی پوکی استخوان، Osteoporosis Int 2006; 17 (3): 337-47

۳ Prentice A و همکاران، تغذیه و رشد و توسعه استخوان، Proc Nutr Soc 2006 Nov;65(4):348-60

۴ Lanham SA و همکاران، برنامه ریزی داخل رحمی استخوان. بخش اول: تغییر محیط استخوان زایی، Osteoporos Int 2008 Feb;19(2):147-56

۵ Keen CL و همکاران، معقول بودن کمبودهای ریزمغذی که یک عامل مؤثر در بروز عوارض بارداری است، Am Soc Nutr Sciences J Nutr 2003; 133:1597S-1605S

۶ Bodnar LM و همکاران، استفاده از مولتی ویتامین برای بارداری خطر پره اکلامپسی را کاهش می دهد، Am J Epidemiol 2006 سپتامبر ۱؛ ۱۶۴ (۵): ۴۷۰-۷

۷ فریمن MP، اسیدهای چرب امگا ۳ و افسردگی پری ناتال: مروری بر ادبیات و توصیه هایی برای تحقیقات آینده، اسیدهای چرب پروستاگلاندین لکوت اسنت ۲۰۰۶ اکتبر-نوامبر؛ ۷۵(۴-۵):۲۹۱-۷

۸ Kendall-Tackett K، یک الگوی جدید برای افسردگی در مادران جدید: نقش مرکزی التهاب و نحوه محافظت از شیردهی و درمان های ضد التهابی از سلامت روان مادر، Int Breastfeed J 2007؛ ۲:۶

۹ Greene MF and Solomon CG, Gestational Diabetes Mellitus – Time to Treat, N Engl J Med 2005 16 ژوئن; ۳۵۲ (۲۴): ۲۵۴۴-۴۶

۱۰ Baseman JG و Koutsky LA، اپیدمیولوژی عفونت های ویروس پاپیلومای انسانی، J Clin Virol 2005 Mar; 32 Supple 1: S16-24

سریعترین رژیم لاغری