بازی با همسالان نشانه سلامت روان کودکان است


گروه زنده ایرنا- بازی بیش از هر هدف جدی یا عملی یک فعالیت برای سرگرمی کودکان است. بازی اغلب با رفتارهای مثبتی همراه است که بقا و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. و مهمتر از همه، بازی باعث ایجاد ارتباطات اجتماعی و احساس تعلق در کودکان می شود. امروزه بازی آنقدر برای رشد کودک اهمیت دارد که به عنوان حق هر کودکی شناخته می شود. بازی پایه و اساس رشد و آمادگی کودک را از لحاظ جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی برای تجارب و چالش های زندگی فراهم می کند.

اکنون محققان دانشگاه کمبریج دریافته‌اند کودکانی که تا سه سالگی یاد می‌گیرند با همسالان خود خوب بازی کنند، در آینده‌ای بیشتر از سلامت روانی بهتری برخوردار خواهند بود.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که “توانایی بازی با همسالان” را قبل از شروع مدرسه با سلامت روان بهتر در سن هفت سالگی کودکان مرتبط می کند. محققان بر این باورند که کیفیت بازی دلیل این سلامت روانی است نه کمیت آن.

یافته‌های این مطالعه باعث شده است که درخواست‌هایی برای کودکانی که در معرض خطر سلامت روانی ضعیف هستند، برای دسترسی به زمین‌های بازی باکیفیت طراحی‌شده برای سال‌های اولیه کودکان در اولویت قرار گیرند. می گویند: این کار از بروز مشکلات روحی در چند سال آینده زندگی آنها جلوگیری می کند.

در این مطالعه، محققان داده‌های تقریباً ۱۷۰۰ کودک سه تا هفت ساله را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند کودکانی که در سنین پایین‌تر می‌توانستند با همسالان خود بازی کنند، چهار سال بعد علائم کمتری از سلامت روانی ضعیف نشان دادند.

والدین، معلمان و مراقبان به سطوح پایین تری از بیش فعالی و مشکلات عاطفی و رفتاری در میان کودکانی که بازی با همسالان خود را در پیش دبستانی یاد گرفتند، اشاره کردند و دریافتند که این کودکان دعوا یا اختلاف کمتری با سایر کودکان داشتند.

به گفته محققان، ارتباط محافظتی بین بازی با همسالان و سلامت روان وجود دارد، حتی برای آن دسته از کودکانی که در معرض خطر ویژه ابتلا به مشکلات سلامت روان هستند یا کودکانی که دارای عوامل خطر اضافی مانند فقر و ناراحتی مادر هستند.

دکتر جنی گیبسون از مدرسه آموزش کمبریج و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: کودکان با بازی با همسالان خود مهارت ایجاد دوستی های قوی را با بزرگتر شدن و شروع مدرسه به دست می آورند. حتی اگر آنها در معرض مشکلات سلامت روان باشند، این شبکه های دوستی اغلب این مشکلات را کاهش می دهند.

ویکی یران ژائو، دانشجوی دکترا و اولین نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «کیفیت بازی با شرکا و نه میزان بازی مهم است. به عنوان مثال، بازی های همسالان که کودکان را به همکاری تشویق می کند یا فعالیت هایی که به اشتراک گذاری را ترویج می کنند، مزایای مثبتی خواهند داشت.

هلن داد، پروفسور روانشناسی کودک در دانشگاه اکستر و کارشناس بازی و سلامت روان کودک، می گوید: «این تحقیق نشان داده است که بازی با کودکان دیگر تا چه اندازه برای ایجاد پایه ای برای سلامت روان اهمیت دارد.

وی بیان کرد: این مطالعه و تحقیقات دیگری که ارتباط بین بازی و سلامت روان را نشان می دهد نشان می دهد که بازی باید در آموزش و به طور کلی سیاست جدی گرفته شود. از آنجایی که بازی کودکان با همسالان خود در قرنطینه کووید-۱۹ بسیار محدود بود، توجه به این موضوع در حال حاضر اهمیت ویژه ای دارد.