بهبود باروری مردان؛ ۲۰ غذای شگفت انگیز برای افزایش اسپرم و شانس باروری


تعداد کم اسپرم که باعث ناباروری در مردان می شود اغلب به کمبود ویتامین یا روی مربوط می شود. به همین دلیل، برای تقویت باروری مردان و افزایش اسپرم، باید شروع به تغییر رژیم غذایی کرد. یا از غذاهایی استفاده کنید که منجر به افزایش تعداد اسپرم و در نتیجه کمک به باروری در مردان می شود.

تعداد کم اسپرم شایع ترین علت ناباروری مردان است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، اگر تعداد اسپرم شما بیش از ۱۵ میلیون در میلی لیتر (m/ml) باشد، سالم در نظر گرفته می شوید. در حالی که تعداد اسپرم کمتر از آن غیر طبیعی است.

بهبود باروری مردان

گاهی اوقات کیفیت اسپرم نیز بر باروری تاثیر می گذارد. مردانی که تعداد اسپرم آنها کم است، اگر اسپرم آنها در شرایط عالی باشد، همچنان می توانند بارور باشند. اسپرم‌ها در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد آسیب‌پذیر هستند، که در این مورد بر روی زنده ماندن آنها تأثیر می‌گذارد. بنابراین، اگر کیفیت اسپرم ضعیف باشد، داشتن تعداد اسپرم خوب فایده ای ندارد. با این حال، داشتن یک رژیم غذایی سالم و غنی از آنتی اکسیدان ها می تواند کیفیت مایع منی را بهبود بخشد و از تعداد و زنده ماندن اسپرم محافظت کند. غذاهایی که تعداد اسپرم و حجم منی را افزایش می دهند در زیر فهرست شده اند:

  1. گوجه فرنگیها

گوجه فرنگی منبع غنی لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که اعتقاد بر این است که تحرک، ساختار و فعالیت اسپرم را بهبود می بخشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم آب گوجه فرنگی می تواند حرکت اسپرم را در مردان نابارور بهبود بخشد.

  1. بهبود باروری مردان؛ مهره

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف روزانه ۷۵ گرم آجیل باعث شادابی بیشتر، بهبود کیفیت مورفولوژی و تحرک اسپرم در مردان بین ۲۱ تا ۳۵ سال می شود. گردو را می توان به عنوان چاشنی به هر سالادی اضافه کرد یا مستقیماً به عنوان میان وعده مصرف کرد.

  1. دانه کدو تنبل

این دانه ها حاوی آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آمینه ضروری و فیتواسترول هستند که باعث افزایش باروری در مردان می شود. مطالعات نشان داده اند که این دانه ها می توانند سطح سرمی تستوسترون، تعداد اسپرم، تحرک و شادابی را افزایش دهند. می توانید تخمه کدو تنبل خام و ارگانیک را در سالاد، غلات و اسموتی بخورید.

  1. عدس

عدس سرشار از اسید فولیک (فولات) است که یک ماده مغذی مهم برای باروری مردان است. مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف کم اسید فولیک خطر ناهنجاری های کروموزومی را در مردان افزایش می دهد. مصرف روزانه عدس قدرت باروری را بهبود می بخشد.

  1. انواع توت ها

انواع توت ها از جمله توت فرنگی، زغال اخته و شاه توت حاوی آنتی اکسیدان های ضد التهابی قوی کورستین و رسوراترول هستند. آنها برای بهبود کیفیت، تعداد و تحرک اسپرم شناخته شده اند. شما می توانید هر روز یک مشت توت، چه در اسموتی یا همراه با ماست به عنوان یک میان وعده خوشمزه بخورید.

  1. نارنجک

این غذای فوق العاده سرشار از آنتی اکسیدان است. مطالعات نشان می دهد که آنها سطح تستوسترون و کیفیت اسپرم را بهبود می بخشند و میل جنسی را افزایش می دهند. یک مطالعه نشان داد که موش‌هایی که هر روز از آب انار تغذیه می‌کردند، به مدت حدود هشت هفته، بهبودی در غلظت اسپرم نشان دادند.

  1. بهبود باروری مردان؛ شکلات تلخ

سرشار از اسید آمینه ال آرژنین است که حجم مایع منی و تعداد اسپرم را افزایش می دهد. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که علیه رادیکال های آزاد عمل کرده و کیفیت اسپرم را افزایش می دهد. خوردن کمی شکلات تلخ در هر روز تعداد اسپرم را افزایش می دهد.

  1. سیر

سیر حاوی آلیسین است، یک ماده فعال که مسئول تحریک گردش خون است. بنابراین، جریان خون در اندام های جنسی افزایش می یابد و اسپرم را از آسیب محافظت می کند. همچنین دارای سلنیوم است که باعث بهبود حرکت و نشاط اسپرم می شود.

  1. تخم مرغ

تخمک ها منبع بسیار خوبی از پروتئین و ویتامین E هستند که به تحریک تولید اسپرم و محافظت از اسپرم در برابر آسیب رادیکال های آزاد و بهبود تحرک آنها معروف هستند.

  1. بهبود باروری مردان؛ هویج

هویج حاوی بتا کاروتن است که یک آنتی اکسیدان است. آنها با خنثی کردن رادیکال های آزاد به حفظ اسپرم سالم کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها همچنین حرکت اسپرم ها را هنگام شنا به سمت تخمک بهبود می بخشند.

  1. گوجی بری

توت های قرمز روشن حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند. آنها با آسیب اکسیداتیو مبارزه می کنند، سطح دمای مطلوب را در اندام های تولید مثل مردان حفظ می کنند و تولید اسپرم را بهبود می بخشند. آنها همچنین به بهبود استقامت و خلق و خوی کمک می کنند.

  1. جینسینگ

جینسینگ با نام آشواگاندا نیز شناخته می شود. ریشه غرایز جنسی است که در طب سنتی کاربرد دارد. در مطالعه ای که روی ۶۶ مرد انجام شد. استفاده از عصاره جینسینگ آسیایی باعث افزایش سطح تستوسترون و تعداد اسپرم شد. گفته می شود این دارو اختلال نعوظ را در مردان نیز درمان می کند. می توان آن را به عنوان چای تهیه شده از ریشه تازه یا خشک آن مصرف کرد.

  1. مارچوبه

مارچوبه سرشار از ویتامین C است که از اسپرم در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و تعداد و تحرک اسپرم را بهبود می بخشد. افزایش تعداد اسپرم به این معنی است که اسپرم های بیشتری به سمت تخمک شنا می کنند که شانس تولید مثل را افزایش می دهد.

  1. بهبود باروری مردان؛ موز

موز حاوی آنزیم کمیاب به نام بروملین است که هورمون های جنسی را تنظیم می کند. موز همچنین حاوی ویتامین های A، B1 و C است که استقامت مردان را افزایش می دهد و توانایی آنها را برای تولید اسپرم بهبود می بخشد.

  1. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ دار سرشار از اسید فولیک هستند که نقش مهمی در باروری مردان دارد. همچنین، مطالعات نشان می دهد مردانی که روزانه سطوح بالایی از اسید فولیک مصرف می کنند. آنها شانس کمتری برای ناهنجاری های اسپرم دارند. از جمله اسفناج، کلم بروکلی، لوبیا سبز و سایر سبزیجات با برگ سبز تیره می تواند به بهبود تعداد اسپرم کمک کند.

  1. غذاهای غنی از روی

روی می تواند از اسپرم در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. همچنین با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به استروژن، آن را یک داروی غرایز جنسی می دانند. سطح تستوسترون را افزایش می دهد و تعداد و تحرک اسپرم را بهبود می بخشد.

  1. بهبود باروری مردان؛ پوسته

صدف ها منبع عالی روی هستند. آنها همچنین حاوی مواد مغذی مانند تورین و گلیکوژن هستند که نقش فعالی در تحریک سیستم تولید مثل دارند. نتایج تحقیقات نشان داده است که عصاره صدف به جلوگیری از نقص تولید مثل کمک می کند و تولید اسپرم را بهبود می بخشد.

  1. گوشت گاو

گوشت گاو نیز منبع غنی روی است. شما می توانید حدود ۶.۳۱ میلی گرم روی در ۱۰۰ گرم گوشت بدون چربی پیدا کنید. سایر منابع روی عبارتند از: گوشت قرمز، بلغور جو دوسر، ماهی و صدف.

  1. زغال اخته

شنبلیله در درمان سنتی برای کاهش میل جنسی و کاهش تعداد اسپرم استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد که عصاره اختصاصی دانه شنبلیله که به مدت ۱۲ هفته داده می شود، تعداد اسپرم و مایع منی را بهبود می بخشد.

  1. بهبود باروری مردان؛ روغن زیتون

مصرف منظم روغن زیتون باعث بهبود منی و تعداد اسپرم می شود. با کاهش سطح کلسترول بد در ارتباط است. بنابراین، جریان اکسیژن به بیضه ها را تحریک می کند و اجازه می دهد تا اسپرم سالم تشکیل شود.

با این حال، این لیست از غذاها کامل نیست. در میان سایر غذاهای غنی از روی، ویتامین های A، B12، C و فولات باعث تولید اسپرم سالم در بیضه ها می شود. اگر قصد تشکیل خانواده را دارید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و برای سلامتی خود برنامه ریزی کنید. یک رژیم غذایی سالم بدن و ذهن را شاداب نگه می دارد و این به خودی خود می تواند یک داروی غرایز جنسی باشد.

لینک های مربوطه

افسانه هایی در مورد باروری و سلامت جنسی که نباید آنها را باور کنید!

فواید نوشیدن هر روز صبح آب میخک: از بهبود باروری تا تقویت سیستم ایمنی بدن

از بهبود باروری تا تقویت سلامت جنسی؛ ۵ بهترین خواص تخم کدو برای آقایان.!

ناباروری در مردان و زنان: علل، عوامل خطر و درمان

۹ شایع ترین علل ناباروری در مردان و زنان

عوارض مصرف زیاد چای سبز؛ از نقایص مادرزادی تا ناباروری در مردان