جری لی لوئیس، ستاره خشن راک اند رول، در ۸۷ سالگی درگذشت


جری لی لوئیس، پیشگام رام‌نشدنی راک اند رول که استعداد، انرژی و نفس ظالمانه‌اش با رکوردهای قطعی مانند “Great Balls of Fire” و “Whole Lotta Shakin’ Goin’ On” برخورد کرد و حرفه ای را ادامه داد که در غیر این صورت توسط رسوایی شخصی ویران شده بود. ، صبح جمعه در ۸۷ سالگی درگذشت.

نماینده زک فارنوم در بیانیه ای گفت که آخرین بازمانده از نسلی از نوازندگان پیشگام شامل الویس پریسلی، چاک بری و لیتل ریچارد، لوئیس در خانه خود در می سی سی پی در جنوب ممفیس، تنسی درگذشت. این خبر دو روز پس از انتشار گزارش اشتباه TMZ در مورد مرگ او منتشر شد که بعداً آن را پس گرفت.

از میان همه شورشیان راک که در دهه ۱۹۵۰ ظهور کردند، تعداد کمی به اندازه نوازنده پیانو متولد لوئیزیانا که خود را “قاتل” می نامید، جذابیت و خطر سبک جدید را جذب کردند.

تصنیف های لطیف بهتر است به افراد قدیمی سپرده شود. لوئیس تماماً به دنبال شهوت و ارضا بود، با تنور زیرکانه و کناره‌های سخت‌گیرانه‌اش، سرعت‌های خشونت‌آمیز و گلیساندی‌های بی‌رحمانه، تمسخرهای خودسرانه و موهای بلوند دیوانه. او یک ازدحام یک نفره بود که طرفداران را فریاد می زد و کیبوردها فحش می دادند، اجرای زنده او به قدری قابل اشتعال بود که در سال ۱۹۵۷ در اجرای “Whole Lotta Shakin’ Goin’ On” در “شوی استیو آلن”، صندلی ها به سمت او پرتاب شد. مثل سطل های آب در جهنم

«راکبیلی وجود داشت. الویس بود. اما قبل از لگد زدن جری لی لوئیس به در، هیچ راک اند رول خالصی وجود نداشت. آن تحسین کننده جری لی لوئیس بود.

اما در زندگی خصوصی‌اش، او به شیوه‌هایی خشمگین بود که ممکن بود امروز به کارش پایان دهد – و تقریباً در آن زمان انجام شد.

برای مدت کوتاهی، در سال ۱۹۵۸، پس از فراخوان الویس به ارتش، او مدعی جایگزینی پریسلی به عنوان سازنده اصلی موسیقی راک بود. اما زمانی که لوئیس در انگلستان تور می کرد، مطبوعات سه چیز مضر را یاد گرفتند: او با میرا گیل براون ۱۳ ساله (احتمالاً ۱۲ ساله) ازدواج کرد، او پسر عموی او بود و او هنوز با همسر قبلی خود ازدواج کرده بود. . تور او لغو شد، او در لیست سیاه رادیو قرار گرفت و درآمدش تقریباً یک شبه کاهش یافت.

لوئیس در سال ۲۰۱۴ در پاسخ به سوالی درباره این ازدواج به وال استریت ژورنال گفت: «احتمالاً زندگی ام را کمی متفاوت تر می کردم، اما هرگز چیزی را از مردم پنهان نکردم. من طبق معمول به زندگیم ادامه دادم.

در طول دهه‌های بعد، لوئیس با سوء مصرف مواد مخدر و الکل، اختلافات قانونی و بیماری جسمی دست و پنجه نرم کرد. دو مورد از ازدواج های متعدد او به مرگ زودهنگام همسرش ختم شد. خود براون در اوایل دهه ۱۹۷۰ از او طلاق گرفت و بعداً ادعا کرد که ظلم جسمی و روحی او را نزدیک به خودکشی کرده است.

او در سال ۱۹۸۹ به مجله People گفت: “اگر هنوز با جری ازدواج کرده بودم، احتمالاً تا به حال مرده بودم.”

لوئیس در دهه ۱۹۶۰ خود را به عنوان یک نوازنده کانتری اختراع کرد و صنعت موسیقی در نهایت او را بخشید، مدتها پس از اینکه او از موفقیت هایش دست برداشت. او برنده سه جایزه گرمی شد و با برخی از بزرگترین ستاره های صنعت ضبط کرد. در سال ۲۰۰۶، لوئیس با “آخرین مرد ایستاده” با حضور میک جگر، بروس اسپرینگستین، بی بی کینگ و جورج جونز وارد صحنه شد. در سال ۲۰۱۰، لوئیس جگر، کیث ریچاردز، شریل کرو، تیم مک‌گرو و دیگران را برای آلبوم «پیرمرد بد» به همراه آورد.

او در «تاریخ مصور راک اند رول رولینگ استون» که اولین بار در سال ۱۹۷۵ منتشر شد، به یاد آورد که چگونه دیسک جوکی ها را متقاعد کرد که به او فرصتی دوباره بدهند.

او توضیح داد: “این بار من گفتم، “ببین، مرد، بیایید دور هم جمع شویم و روی این چیزها خط بکشیم – یک پیمان صلح که شما می دانید.” لوئیس همچنان آهنگ های قدیمی را روی صحنه می نواخت، اما در رادیو کانتری می خواند.

لوئیس بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ ۱۰ بازدید برتر کشوری را تجربه کرد و به سختی از آن لذت برد. او آهنگ‌های نوشیدنی مانند «چه چیزی میلواکی را مشهور کرد (از من یک بازنده ساخته است)»، اعتراف‌های چشم‌گردان «او هنوز هم به اطراف می‌آید» و جلدی با چشم خشک از تصنیف کلاسیک رهاسازی، «او حتی بیدار شد» را اجرا کرد. من تا خداحافظی کنم.» او در اروپا محبوبیت خود را حفظ کرده بود و آلبومی به نام “Live at the Star Club, Hamburg” در سال ۱۹۶۴ به طور گسترده به عنوان یکی از بزرگترین رکوردهای کنسرت شناخته می شود.

اجرای سال ۱۹۷۳ دردسرسازتر شد: لوئیس برای Grand Ole Opry آواز خواند و دو قانون قدیمی را زیر پا گذاشت – بدون فحش دادن و بدون آهنگ های غیر کانتری.

او به حضار گفت: “من مادری راک اند رولین، کانتری و وسترن، ریتم اند بلوز هستم که می خواند —–.”

لوئیس هفت بار ازدواج کرد و به ندرت از دردسر یا مرگ دور بود. همسر چهارم او جارن الیزابت گان پیت در سال ۱۹۸۲ در حین شکایت طلاق در یک استخر غرق شد. همسر پنجم او، شاون استفنز، ۲۳ سال از او کوچکتر، در سال ۱۹۸۳ بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر درگذشت. در عرض یک سال، لوئیس با کری مک کارور، ۲۱ ساله، ازدواج کرد. او اعتراض کرد، اما هر دو دادخواست در نهایت رد شد. آنها سرانجام در سال ۲۰۰۵ پس از چندین سال جدایی از هم جدا شدند. این زوج صاحب یک فرزند به نام جری لی سوم شدند.

پسر دیگری از ازدواج قبلی، استیو آلن لوئیس، ۳ ساله، در سال ۱۹۶۲ در یک استخر غرق شد و پسرش جری لی جونیور در ۱۹ سالگی در یک سانحه رانندگی در سال ۱۹۷۳ درگذشت. لوئیس همچنین دارای دو دختر به نام‌های فیبی و لوری لی بود. از همسرش جودیت جان سالم به در برد.

وضعیت مالی او نیز آشفته بود. لوئیس میلیون‌ها درآمد کسب کرد، اما پول نقد خود را دوست داشت و در نهایت صدها هزار دلار به خدمات درآمد داخلی بدهکار شد. هنگامی که در سال ۱۹۹۴ شروع به پذیرایی از گردشگران در اقامتگاه دیرینه خود در نزدیکی نسبیت، می سی سی پی – با یک استخر شنا به شکل پیانو – کرد، ۹۰۰ شماره تلفنی ایجاد کرد که طرفداران می توانستند برای یک پیام ضبط شده با قیمت ۲.۷۵ دلار در دقیقه تماس بگیرند.

لوئیس، پسر المو لوئیس، تبهکار سابق و پسر عموی مبلغ تلویزیون جیمی سواگارت و ستاره کانتری، میکی گیلی، در فریدی، لوئیزیانا به دنیا آمد. به عنوان یک پسر، او ابتدا نواختن گیتار را آموخت، اما این ساز را بسیار محدود می‌دانست و آرزوی ابزاری را داشت که تنها افراد ثروتمند شهرش می‌توانستند بخرند – پیانو. زندگی او زمانی تغییر کرد که پدرش یک روز سوار کامیونش شد و مجموعه ای از کیبوردهای چوبی تیره و عمودی را به او هدیه داد.

لوئیس در «جری لی لوئیس: داستان خودش» نوشته ریک براگ که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، به یاد می آورد: «چشم هایم تقریباً از سرم افتادند.

او فوراً به سراغ پیانو رفت و شروع به رفتن مخفیانه به سمت مفاصل بلک جوک و جذب همه چیز از انجیل گرفته تا بوگی ووگی کرد. او که در اوایل بین موسیقی غیرمذهبی و ترسناک درگیر بود، در ۱۶ سالگی مدرسه را ترک کرد و قصد داشت یک واعظ پیانو بزند. لوئیس برای مدت کوتاهی در دانشگاه جنوب غربی دانشگاه خدا در Waxahachie، تگزاس، که یک کالج بنیادگرای کتاب مقدس است، شرکت کرد، اما بنا به گزارش ها، به دلیل پخش نوع «اشتباه» موسیقی اخراج شد.

“Great Balls of Fire”، برداشتی جنسی از تصاویر کتاب مقدس که لوئیس در ابتدا از ضبط آن امتناع کرد و “Whole Lotta Shakin” ماندگارترین آهنگ ها و قطعات اجرایی او بودند. لوئیس تنها تعداد انگشت شماری آهنگ پاپ دیگر از جمله «High School Confidential» و «Breathless» داشت، اما آنها برای تضمین جایگاه او به عنوان یک معمار راک اند رول کافی بودند.

جان لنون در سال ۱۹۷۰ به رولینگ استون گفت: «هیچ گروهی، چه بیتلز، چه دیلن و چه استونز، هرگز به خاطر پول من، «کل لوتا شاکین» را بهبود نداده است.

لوئیس که در اوایل ۲۰ سالگی خود کهنه کار در جاده هاوس بود، در سال ۱۹۵۶ به ممفیس رفت و در استودیوهای Sun Records، خانه موسیقی الویس، پرکینز و کش حضور یافت. سام فیلیپس، بنیانگذار شرکت، به او گفته بود که برود راک اند رول یاد بگیرد، لوئیس بازگشت و به زودی با یک برداشت از “Whole Lotta Shakin” با عجله رفت.

او بعداً گفت: «وقتی آن را برش دادم، می‌دانستم که ضربه خورده است. سام فیلیپس فکر می‌کرد که خیلی خطرناک است، نمی‌توانست به آن بپردازد. اگر خطرناک است، خوب، متاسفم.»

در سال ۱۹۸۶، همراه با الویس، چاک بری و دیگران، کلاس افتتاحیه پذیرفته شدگان تالار مشاهیر راک اند رول را ساخت و امسال به تالار مشاهیر کشور پیوست. قاتل نه تنها از معاصرانش دوام آورد، بلکه شاهد بود که زندگی و موسیقی او به طور دوره‌ای به طرفداران جوان‌تر معرفی می‌شد، از جمله فیلم زندگی‌نامه‌ای «Great Balls of Fire» در سال ۱۹۸۹، با بازی دنیس کواید، و مستند اتان کوئن در سال ۲۰۲۲ «مشکل در ذهن». یک موسیقی برادوی در سال ۲۰۱۰، “کوارتت میلیون دلاری” از یک جلسه ضبط الهام گرفته شد که لوئیس، الویس، کارل پرکینز و جانی کش در آن حضور داشتند.

او در سال ۱۹۸۷ جایزه گرمی را به عنوان بخشی از یک آلبوم مصاحبه که به عنوان بهترین ضبط کلمه گفته شد، برنده شد و در سال ۲۰۰۵ جایزه یک عمر دستاورد گرمی را دریافت کرد. سال بعد، “Whole Lotta Shakin” برای کتابخانه ملی کنگره کنگره انتخاب شد. Recording Registry که هیئت مدیره‌اش «پیانوی بوگی پیشرانه‌ای را ستایش کرد که کاملاً با درایو نوازندگی پرانرژی جی ام ون ایتون تکمیل شد. شنوندگان ضبط، مانند خود لوئیس، برای نشستن در طول اجرا مشکل داشتند.

پیری گرین، یکی از همکلاسی های مدرسه کتاب مقدس، سال ها بعد با لوئیس ملاقات کرد و از او پرسید که آیا هنوز موسیقی شیطان را می نوازد.

لوئیس پاسخ داد: بله، من هستم. “اما می دانید عجیب است، همان موسیقی ای که به خاطر آن مرا از مدرسه اخراج کردند، همان موسیقی ای است که امروز در کلیساهایشان می نوازند. تفاوت این است که من می دانم که برای شیطان بازی می کنم و آنها این کار را نمی کنند.

___

این داستان به روز شده است تا مشخص شود خانه لوئیس در کجا واقع شده است.