حقایق جالب در مورد نمک که تا به حال نمی دانستید


حقایق جالب در مورد نمک

گاهی اوقات ما نگران افزودنی های موجود در غذایمان هستیم (مواد نگهدارنده، رنگ ها، طعم دهنده های مصنوعی یا MSG). اما احتمالاً مضرترین افزودنی در بسیاری از غذاها نمک است، چیزی که حتی فکرش را هم نمی کنید. بله، حقایق جالبی در مورد نمک وجود دارد که نمی دانستید!

نمک با خواص ویژه ای که دارد رایج ترین افزودنی غذایی در غذاهای فرآوری شده است. همچنین اگر بیش از حد مصرف شود، احتمالاً مضرترین غذا است. بدن ما به مقدار مناسب نمک نیاز دارد. این نمک برای طیف وسیعی از فرآیندهای بدن ضروری است. اما دوز روزانه مورد نیاز بدن بسیار کمتر از آن چیزی است که ما مصرف می کنیم. در سراسر جهان، میزان توصیه شده روزانه برای سدیم بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم است که تقریباً یک قاشق چای خوری است.

حقایق جالب در مورد نمک

از دیرباز مردم نمک را عامل بیماری قلبی و فشار خون بالا در افراد می دانستند. زیرا نمک آب را در بدن نگه می دارد. هر چه نمک بیشتری بخوریم، آب بیشتری ذخیره می کنیم. در این حالت فشار خون بالا می رود.

فشار خون بالا به قلب، عروق، کلیه ها و مغز فشار وارد می کند که می تواند باعث حملات قلبی، سکته مغزی، زوال عقل و بیماری کلیوی شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف زیاد نمک به سرطان معده و پوکی استخوان کمک می کند. سعی کنید روی غذا نمک نپاشید. آن را با غذاهای فرآوری شده جایگزین کنید، اما نه در مقادیر زیاد. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید، با ما در این مقاله از سری سلامت خبرنامه همراه باشید.

غذاهای سرشار از نمک یا سدیم

نان

آره! نان می تواند مقدار قابل توجهی نمک برای تامین نیاز روزانه بدن داشته باشد. نمک به دلیل خاصیت نگهدارنده در نان استفاده می شود. همچنین به بافت و البته طعم کمک می کند. یکی از خواص شناخته شده نمک، توانایی آن در افزایش طعم غذاها است. از طرف دیگر، نمک موجود در نان به پوسته ترد و طلایی آن کمک می کند. اما میزان نمک موجود در نان در قفسه فروشگاه ها می تواند بسیار متفاوت باشد. بنابراین، خواندن و مقایسه برچسب ها می تواند به شما در انتخاب نان کمک کند.

حقایق جالب در مورد نمک؛ غلات

لازم به ذکر است که اگرچه بیشتر غلات مزه شوری ندارند، اما وقتی صحبت از سدیم می شود، برخی از آنها دارای سدیم زیادی هستند. زیرا از نمک برای حفظ غلات و طراوت بیشتر آنها استفاده می شود. بنابراین به دنبال غلاتی باشید که سدیم کمتری دارند.

جایگزین های گوشت

بسیاری از ما سبک زندگی گیاهخواری یا وگان را انتخاب می کنیم. برخی از چیزهایی که می توانیم برای جایگزینی گوشت استفاده کنیم توفو است که به طور طبیعی نمک کمی دارد. اما گزینه های بهتر دیگر، مانند هات داگ گیاهی یا همبرگر، سرشار از سدیم هستند. نمک در این محصولات به دلیل اثر چسبناکی که روی سوسیس و کالباس دارد استفاده می شود و همچنین برای طعم دادن به غذاها بسیار مفید است. این امر به ویژه در مورد جایگزین های جدید گوشت صدق می کند. این غذاها به لطف فناوری هوشمند شباهت زیادی به گوشت مرغ یا گاو دارند و همچنین حاوی نمک زیادی هستند.

سس ها

گفته می شود سس های شور مانند سس سویا یا سس ماهی دارای نمک بالایی هستند، به این معنی که طعم بسیار شوری دارند. اما سس های دیگری مانند سس کچاپ، فلفل دلمه ای، سس باربیکیو و حتی سس خردل می توانند نمک زیادی به غذا اضافه کنند. اگرچه به غذای خود نمک اضافه نمی کنیم، اما میزان مصرف روزانه مورد نیاز بدن تامین خواهد شد. همچنین مراقب سس‌های سالاد خریداری‌شده در فروشگاه باشید که می‌توانند بسیار شور باشند بدون اینکه به چشم بیایند.

حقایق جالب در مورد نمک؛ پنیر

بسته به مقداری که می خورید، پنیر می تواند سهم قابل توجهی در مصرف روزانه نمک شما داشته باشد. نمک یک عنصر مهم در تهیه پنیر است. برای طعم دادن به پنیر استفاده می شود. به طعم شور یا بافت آن فکر کنید تا بدانید چقدر شور است. نمک نیز نقش مهمی در تخمیر دارد. به طور کلی بسیاری از پنیرها با نمک زیاد درست می شوند. برخی از پنیرها مانند فتا و هالومی در آب نمک نگهداری می شوند که طعم شورتری به آنها می دهد.

کمترین و بیشترین مقدار سدیم دریافتی.

یک غذا برای داشتن نمک زیاد لازم نیست طعم شور داشته باشد، بنابراین بررسی برچسب ها می تواند کمک کننده باشد. نشان دادن نمک یک غذا با عدد کمتر همیشه بهترین گزینه است. اگر غذایی ۱۲۰ میلی گرم یا کمتر از ۱۰۰ گرم نمک داشته باشد، کمترین میزان سدیم را دارد. اما ۶۰۰+ میلی گرم آن بیشترین سدیم را دارد. به این موضوع توجه کنید تا سلامت کامل داشته باشید.

لینک های مربوطه

مهمترین عوارض مصرف لیموترش با نمک

۷ هشدار بدن مبنی بر مصرف بیش از حد نمک

این چیزها با خوردن نمک زیاد برای بدن شما اتفاق می افتد

با نمک حمام از شر بیماری خلاص شوید