درک پاسخ گلیسمی خود

آیا به دلیل پاسخ گلیسمی خود در مورد غذاهایی که باید بخورید سردرگم هستید؟ احتمالاً از خود می پرسید “پاسخ گلیسمی چیست؟” پاسخ گلیسمی نحوه واکنش بدن شما به کربوهیدرات هایی است که می خورید. برخی از کربوهیدرات ها باعث می شوند بدن شما انسولین بیشتری برای هضم غذا ترشح کند. این افزایش زیاد انسولین چندان سالم نیست و می تواند شما را چاق کند و همچنین بروز بیماری های قلبی و دیابت را افزایش دهد. بنابراین، هدف باید مصرف غذاهایی باشد که پاسخ گلیسمی بالایی ندارند. بنابراین کدام غذاها برای پاسخ گلیسمی شما خوب و کدامیک مضر هستند؟

فقط به یاد داشته باشید که همه کربوهیدرات ها یکسان ایجاد نمی شوند. کربوهیدرات ها به کربوهیدرات های ساده و پیچیده تقسیم می شوند. ساده ترین راه برای درک دو نوع کربوهیدرات این است که کربوهیدرات های ساده سفید (شکر، نان سفید، ماکارونی سفید و غیره) و کربوهیدرات های پیچیده قهوه ای (برنج قهوه ای، نان گندم، ماکارونی گندم و …) هستند. . من می‌دانم که چیزی بیش از رنگ غذا در آن وجود دارد، اما این یک قانون سرانگشتی خوب است، بدون اینکه مجبور باشید نموداری را که فهرست غذاها و پاسخ گلیسمی آنها را نشان می‌دهد، همراه داشته باشید. در صورت تمایل، نمودار پاسخ گلیسمی را برای فهرست دقیقی از غذاها بررسی کنید، اما به رنگ آن پایبند باشید و در ۷۰ درصد مواقع می توانید به آن دست پیدا کنید.

پس تفاوت کربوهیدرات ها به جز رنگ چیست؟

کربوهیدرات های ساده به راحتی توسط بدن شما تجزیه می شوند و به سرعت برای انرژی استفاده می شوند. به همین دلیل است که مصرف کربوهیدرات با پاسخ گلیسمی بالا ۳۰ دقیقه قبل از تمرین ایده خوبی است. این کار انرژی لازم برای انجام تمرینات را در اختیار شما قرار می دهد تا با تمرین خود خیلی خسته نشوید. با این حال، اگر در طول روز غذاهایی با واکنش قند خون بالا مصرف می‌کنید و ورزش نمی‌کنید، بدن شما این کالری‌ها را به‌سرعت به‌عنوان چربی ذخیره می‌کند. وقتی کربوهیدرات‌های ساده هضم می‌شوند بدن شما سطوح بالایی انسولین ترشح می‌کند و اگر در طول روز آن را بخورید، انسولین در طول روز افزایش می‌یابد. این اثر بالا و پایین با انسولین همان چیزی است که منجر به تغییر سطح گلوکز خون و احساس خستگی، تحریک پذیری، عدم انرژی و غیره می شود… علاوه بر این، شما کالری بیشتری را به عنوان چربی در اطراف کمر خود ذخیره می کنید و مقاومت بدن خود را در برابر انسولین افزایش می دهید. با گذشت زمان که می تواند منجر به دیابت و بیماری قلبی شود.

کربوهیدرات های پیچیده پاسخ گلیسمی پایین و سرعت هضم ثابت تری دارند. این سرعت یکنواخت هضم، انسولین را با سرعت ثابت آزاد می کند و افزایش ترشح انسولین را کاهش می دهد. این به بدن شما اجازه می دهد تا غذا را در طول زمان هضم کند و بنابراین انرژی پایدار در طول روز برای شما فراهم می کند. شما ذخیره سریع کالری را به عنوان چربی کاهش می دهید زیرا در طول زمان غذا را هضم می کنید و حتی می توانید در حین هضم وعده غذایی خود کالری بسوزانید. اگر بیشتر رژیم غذایی شما از غذاهای دارای پاسخ گلیسمی پایین باشد، چربی کمتری در اطراف کمرتان ذخیره می‌کنید، سطح انرژی خود را افزایش می‌دهید، فعال‌تر می‌شوید و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهید.

اگر عاشق آشپزی هستید و در کنار هم قرار دادن غذا و شمارش کالری مهارت دارید، یک قدم از همه جلوتر هستید. با این حال، اگر می خواهید حدس و گمان را در کنار هم قرار دادن غذا حذف کنید، می توانید به برنامه ها و کتاب های آشپزی نگاه کنید که می توانند این کار را برای شما انجام دهند و رعایت رژیم غذایی خود را آسان تر کنند.

این مفهوم را یاد بگیرید و به آن پایبند باشید و از سطوح انرژی بالاتر، چربی کمتر در ناحیه میانی بدن خود و زندگی سالم تر بهره مند شوید.

سریعترین رژیم لاغری