دیابت نوع ۲: آیا کاهش کربوهیدرات ها راه حل است؟

درمان دیابت نوع ۲ فقط به آنچه می خورید نیست. این فقط این نیست که در هر وعده غذایی یا میان وعده چه مقدار کربوهیدرات می خورید. همچنین این فقط به میزان ورزش، چند مایل پیاده روی، دویدن یا شنا کردن در روز نیست. و در نهایت، اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، لطفاً مادر و پدر خود را سرزنش نکنید و نگویید که این تقصیر آنهاست، فقط به این دلیل که یکی یا هر دوی آنها دیابت دارند.

هنگامی که شما مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید، بدن شما توانایی حذف مقدار مناسب قند از خون را از دست می دهد و در نتیجه مقادیر بالاتر از حد طبیعی قند در خون باقی می ماند. این امر به این دلیل است که میلیون ها سلول در بدن شما اجازه نمی دهند انسولین به درستی کار کند یا پانکراس شما دیگر قادر به تولید مقادیر طبیعی انسولین نیست.

در هر صورت، اگر بعد از خوردن وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌ها قند زیادی در خون شما باقی بماند، خوب نیست که احتمالاً عواقب طولانی‌مدتی را در پی خواهد داشت. به نظر می رسد منطقی است که میزان قندی را که اجازه می دهید وارد خونتان شود، با کاهش مقدار کربوهیدرات (که از این به بعد کربوهیدرات نامیده می شود) که می خورید، کاهش دهید. این باید کمک کند، تا زمانی که بیش از حد آن را انجام ندهید.

هر از چند گاهی یک بیمار با مطب ما تماس می گیرد یا به مطب مربوطه باز می گردد و می خواهد با ما در میان بگذارد که چه اتفاقی افتاده است که سطح کربوهیدرات توصیه شده خود را کمتر از آنچه یکی از متخصصان تغذیه CDE ما توصیه کرده بود کاهش داد. او شروع می کند به ما می گوید که چگونه ناگهان شروع به عرق کردن کرد و نتوانست تمرکز کند و سپس شروع به لرزیدن کرد و به طور کلی احساس وحشتناکی کرد. او گزارش می دهد که وقتی چنین احساسی دارد چیزی می خورد و در عرض چند دقیقه احساس بهتری پیدا می کند. او می خواهد بداند که آیا دیابت او باعث این موضوع شده است یا خیر. ما به او نه خود دیابت را می گوییم، بلکه به سادگی تعداد کربوهیدرات های خود را برای سطح فعالیتش بسیار کم کرده است.

می بینید کربوهیدرات ها بد نیستند، در واقع ما به آنها نیاز داریم، باید آنها را داشته باشیم زیرا انرژی مورد نیاز برای انجام تمام فعالیت ها را تامین می کنند. هنگامی که مصرف کربوهیدرات به شدت محدود شود یا به طور کلی از آن اجتناب شود، ممکن است مشکلات جدی رخ دهد. به عنوان مثال، تنها سوختی که مغز می تواند از آن استفاده کند، گلوکز است. اگر سطح گلوکز در خون خیلی پایین بیاید، مغز می تواند تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرد. افراد مبتلا به دیابت که از داروهای دیابت خاصی استفاده می کنند که کربوهیدرات آنها را به شدت محدود می کند، یا بیشتر از سوختی که برای آن (گلوکز در خون) دارند ورزش می کنند، احتمالاً افت سریع و شدید گلوکز خون را مشاهده می کنند که می تواند خطرناک باشد.

مثال خوب دیگر در مورد اینکه چرا کربوهیدرات ها نباید به شدت محدود شوند این است که متابولیسم مناسب یا تجزیه چربی در بدن تنها در صورت وجود گلوکز می تواند رخ دهد. بدون آن، مواد شیمیایی خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی در اثر تجزیه ناقص چربی ها تولید می شوند. به طور خلاصه، کاهش مصرف بیش از حد کربوهیدرات می تواند وسیله ای بسیار موثر برای مدیریت بهتر دیابت نوع ۲ باشد، به شرطی که مراقب باشید که کربوهیدرات کافی برای رفع نیازهای انرژی روزانه در دسترس باشد.

حال بیایید فرض کنیم که فردی که دیابت نوع ۲ دارد، کربوهیدرات های خود را کاهش می دهد و در واقع مقادیر بهتر گلوکز خون را حداقل در حال حاضر می بیند. استراتژی آنها از این جهت موفق بوده است که برای جبران این واقعیت که لوزالمعده آنها یا انسولین بسیار کمی تولید می کند، یا انسولین تولید شده توسط میلیون ها سلول بدن به درستی استفاده نمی شود، کاهش مصرف کربوهیدرات ضروری بود. این برای من منطقی است، با این حال، آیا خوردن کربوهیدرات کمتر کاری برای رفع یکی از مشکلات ذکر شده در بالا انجام می دهد؟ اگر کاهش مصرف کربوهیدرات باعث کاهش وزن شود، بله، احتمالاً مقاومت به انسولین کاهش می یابد و به انسولین کمتری نیاز خواهد بود. به خوبی ثابت شده است که مقاومت به انسولین با کاهش وزن کاهش می یابد.

اما در مورد کسی که مصرف کربوهیدرات خود را کاهش می دهد، با این حال، هیچ کاهش وزنی را مشاهده نمی کند. چگونه می تواند این باشد؟ در بسیاری از موارد در تلاش برای محدود کردن مصرف کربوهیدرات، افراد ناخودآگاه و بدون اینکه متوجه شوند، محتوای چربی پر کالری غذاهای خود را افزایش می‌دهند و اصلاً وزن کم نمی‌کنند. همچنین کاملاً ممکن است که بدن آنها کارآمدتر شود و با کاهش کالری دریافتی سازگار شود و کاهش وزن رخ ندهد. در هر صورت، مقاومت به انسولین احتمالاً بهبود نمی‌یابد، و با گذشت زمان، مصرف کربوهیدرات‌های کمتر ممکن است برای حفظ همان سطح گلوکز خون ضروری باشد، زیرا تعداد بیشتری از سلول‌های بتای پانکراس قادر به تولید انسولین نیستند. ممکن است به داروهای بیشتری نیز نیاز باشد.

اگرچه محدودیت کربوهیدرات قطعا می تواند در مدیریت دیابت نوع ۲ مفید باشد، اما من معتقدم که به ندرت برای مدیریت موفقیت آمیز این بیماری در طولانی مدت کافی است. همانطور که قبلاً گفتم، مگر اینکه کاهش مصرف کربوهیدرات باعث کاهش وزن شود، کاهش کربوهیدرات ها لزوماً باعث نمی شود که انسولین موجود موثرتر عمل کند.

بیایید فرض کنیم که رژیم غذایی با کربوهیدرات کاهش یافته دنبال شود و سطح قند خون بهبود یابد. بیایید همچنین فرض کنیم که تولید انسولین به تدریج کاهش می یابد، زیرا اغلب با گذشت زمان در فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می یابد.

در نهایت، ممکن است انسولین موجود در خون آنقدر کم باشد که حتی پیروی از یک رژیم کم کربوهیدرات برای کنترل سطح قند خون کافی نباشد. به یاد داشته باشید، انسولین برای ورود قند به بافت های مختلف بدن کاملا ضروری است. و بدون آن، یا با سطوح بسیار پایین انسولین در گردش خون، ممکن است حتی خارج کردن مقادیر کمی قند از خون و داخل سلول های بدن بسیار دشوار باشد.

درگیر شدن در فعالیت بدنی، یا ورزش، همانطور که ترجیح می‌دهم آن را بنامم، احتمالاً بهترین روش برای مؤثرتر کردن مقدار محدود انسولین در دسترس است. ورزش مقاومت به انسولین را احتمالا بهتر از هر روش دیگری کاهش می دهد، اگرچه کاهش وزن نیز بسیار خوب عمل می کند. ورزش و کاهش وزن ترکیبی باید در مورد بهبود مقاومت به انسولین معجزه کنند. آن را امتحان کنید و اضافه کردن ورزش به روال خود را به یک راه حل سال جدید تبدیل کنید.

سریعترین رژیم لاغری