رئیس هیئت مدیره پورشه نیز مدیرعامل فولکس واگن خواهد شد


اولیور بلوم با حفظ پست خود به عنوان رئیس هیئت مدیره پورشه، مدیرعامل گروه فولکس واگن شد و کار خود را از ۱۰ سپتامبر آغاز خواهد کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، هیئت نظارت فولکس واگن در اقدامی غافلگیرکننده به طور ناگهانی موافقت کرد که دکتر هربرت دیس از سمت مدیرعاملی گروه فولکس واگن کناره گیری کند و الیور بلوم را جایگزین او کند که از اول سپتامبر ۲۰۲۲ این سمت را بر عهده خواهد گرفت.

دیس همان مدیرعاملی است که در بحبوحه رسوایی دیزلگیت گروه فولکس واگن را به دست گرفت و این غول خودروسازی را از بنزین به برق هدایت کرد. یکی از بزرگترین برندهای فرعی گروه فولکس واگن که با پیشوند ID شناخته می شود و طیف وسیعی از خودروهای برقی را در بر می گیرد، در زمان تصدی این مدیرعامل شکل گرفت. Zwickau همچنین در زمان خود به عنوان قطبی برای وسایل نقلیه الکتریکی تأسیس شد.

بهانه یا دلیل ترک Diyce به CARIAD نسبت داده می شود که بخشی است که نرم افزار مورد نیاز خودرو را طراحی و ایجاد می کند. به استثنای تسلا، هر خودروسازی در دنیا برای تولید نرم افزار مورد نیاز خود به غول های بزرگ فناوری اعتماد دارد، اما شرکت های بزرگ خودروسازی مانند فولکس واگن به این نتیجه رسیده اند که باید خودشان کدگذاری نرم افزارهای خود را انجام دهند. نرم افزار داخلی Division به معنای بخش نرم افزار داخلی سازمان است. اما این تنها مشکل و چالش عمیق فولکس واگن نیست.

دیس در ۱ ژوئیه ۲۰۱۵ به عنوان مدیرعامل و از آوریل ۲۰۱۸ به عنوان رئیس هیئت مدیره فولکس واگن منصوب شد و نقش مدیرعامل را حفظ کرد. طبق قرارداد قرار بود او ۳ سال دیگر به عنوان مدیرعامل فعالیت کند. اما نگاه ماجرا هم نشان می دهد که او حمایت دو خانواده پورشه و پایش را از دست داده است. در بیانیه فولکس واگن به دلیل این تصمیم اشاره ای نشده است، اما هانس دیتر پوش، رئیس هیئت نظارت گروه فولکس واگن، این تصمیم را ستوده و گفته است: «در دوران ریاست هیئت مدیره گروه فولکس واگن، نقش کلیدی ایفا کرد. در پیشرفت و تحول شرکت». گروه خودروسازی و برندهای زیرمجموعه آن آماده رویارویی با آینده هستند و ظرفیت، ظرفیت نوآوری و سودآوری آنها مستحکم است. آقای دایس به طرز چشمگیری سازگاری بالای خود را برای ایجاد فرآیندهای دگرگونی نشان داده است. او کسب و کار را در شرایط آشفته هدایت کرده و یک استراتژی اساسی جدید را اجرا کرده است.»

این سخنرانی به زمانی اشاره دارد که دیس در سال ۲۰۱۵ از BMW به فولکس واگن آمد و فولکس واگن با رسوایی دیزلگیت دست و پنجه نرم می کرد که برای گروه خودروسازی ۲۰ میلیارد دلار هزینه داشت. این رسوایی به چندین برند این گروه خودروسازی از جمله آئودی، پورشه و اشکودا آسیب زد. چندین پرونده بزرگ از کشورهای مختلف دنیا علیه این خودروساز شکل گرفت اما در مدت ۳ سال یعنی تا سال ۲۰۱۸ جمع آوری شد و در عین حال به اعتبار این خودروساز لطمه شدیدی وارد کرد. نیمه دوم عصر دایس نیز آغازی برای گذار از خودروهای بنزینی به برقی بود که ثمره آن در سال ۲۰۱۹ با برند فرعی خودروهای برقی با پیشوند ID متولد شد. اگرچه این ثمره تلاش های Diis به همه گیری ویروس کرونا در جهان ضربه زد، اما تولید انبوه خودروهای الکتریکی ID.3 و ID.4 را متوقف نکرد. با این حال، آنقدر عقب افتاد که سهم قابل توجهی از بازار خودروهای الکتریکی را به رقیب آمریکایی خود، تسلا از دست داد.

دیس رابطه نزدیکی با ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا داشت و حتی از طریق ویدئو کنفرانس از او دعوت کرد تا نظرات خود را به مدیران ارشد فولکس واگن ارائه دهد.

فولکز در بیانیه مطبوعاتی خود نوشت: «از دیدگاه اعضای هیئت نظارت گروه خودروسازی فولکس واگن، هربرت دیس ایده‌های نوآورانه‌ای در زمینه محصولات ایجاد کرد و سبد محصولات این گروه خودروسازی را با تمرکز ویژه بر حمل‌ونقل با خودروهای الکتریکی بازطراحی کرد. همچنین رویکردهای مبتنی بر پلتفرم را معرفی کرد که مبنایی برای سلول های باتری نوآورانه و خدمات حمل و نقل بود.”

با این حال، ناظران و تحلیلگران صنعت خودرو آلمان معتقدند که گروه فولکس واگن، از نظر مالی و به ویژه نرم افزاری، در دوران دیس از چابکی و مهارت لازم برخوردار نبود. حذف ناگهانی دایس در چند هفته اخیر نیز به همین مشکل CARID یا بخش نوشتن نرم افزار خودرو نسبت داده می شود.

دو سال اخیر دیس در گروه فولکس واگن نیز با مشکلات و تنش های ناشی از ویروس کرونا و کمبود چیپ و مشکلات در زنجیره تامین همراه بود که خطوط تولید این گروه خودروسازی با توقف تولید مواجه شد. موضوع دیگری که تأثیر زیادی بر گروه فولکس واگن گذاشت، جنگ روسیه و اوکراین بود. برخی از تامین کنندگان کلیدی قطعات برای برندهای مختلف فولکس واگن در اوکراین قرار داشتند و تحت تاثیر این جنگ نتوانستند تامین کنند و فولکس واگن مجبور شد جایگزین دیگری برای آن در اروپا در نظر بگیرد. خود جنگ باعث افزایش قیمت مواد اولیه و تولید قطعات اولیه شد.

بلوم که از سال ۱۹۹۴ به گروه فولکس واگن پیوسته است، در چهار برند آئودی، فولکس واگن و پورشه تجربه کسب کرده است که اخیراً به عنوان مدیر عامل پورشه بوده است. هانس دیتر پوش در مورد بلوم می‌گوید: «الیور بلوم مهارت‌های عملیاتی و استراتژیک خود را در موقعیت‌های مختلف در گروه فولکس‌واگن در برندهای مختلف نشان داده است و از نظر مالی، فناوری و فرهنگی در Porsche AG به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است. به گفته هیئت نظارت گروه، او بهترین فردی است که می تواند گروه را رهبری کند و بر مشتری تمرکز کند و برندهای این زیر مجموعه را به جایگاه واقعی خود برساند.

چالش ها و مشکلات فولکس واگن پس از DICE فروکش نخواهد کرد و راه حل های آسانی برای این خودروساز وجود ندارد، زیرا هزینه های انرژی در اروپا در حال افزایش است و مشکل تامین و کمبود تراشه در صنعت خودروسازی جهانی هنوز حل نشده است.