راهکارهایی برای حفظ ظرفیت مغز در دوران سالمندی – اخبار


بر اساس برخی مطالعات، فعالیت‌های مغزی ارتباطات جدیدی بین سلول‌های عصبی ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند به مغز در تولید سلول‌های جدید کمک کند، که ذخیره‌ای کاربردی برای مقابله با از دست دادن سلول در آینده خواهد بود.

به گزارش نبأخبر، ظرفیت و حفظ ظرفیت های مغز به ویژه در سنین بالا بستگی به میزان استفاده از آن دارد. به این معنا می گویند هر بار که کار جدید و متفاوتی انجام می شود، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز باز می شود. به عبارت دیگر؛ حفظ سلامت مغز برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم ضروری است و انسان در طول زندگی آزاد است که از توانایی های خود استفاده کند یا از دست بدهد. با این حال، حتی این مشکل نیز نافی این واقعیت تلخ نیست که مغز انسان و در نتیجه عملکرد مغز آن با افزایش سن تغییر می کند که یکی از ترسناک ترین پیامدهای پیری است. اما در عین حال، زوال شناختی اجتناب ناپذیر نیست. به گزارش شفقنا، در این گزارش به نقل از کارشناسان بهداشت و درمان، این مشاغل جدید چه نوع فعالیت هایی را شامل می شود. آنچه در زیر می آید ترفندهای ساده ای است که می تواند به تحریک مغز شما کمک کند.

از نظر ذهنی فعال بمانید
بر اساس برخی مطالعات، فعالیت‌های مغزی ارتباطات جدیدی بین سلول‌های عصبی ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند به مغز در تولید سلول‌های جدید کمک کند، که ذخیره‌ای کاربردی برای مقابله با از دست دادن سلول در آینده خواهد بود.
مطالعه، حل معماهای عالی، حل جدول یا سودوکو و البته بازی با کلمات انواع مختلف این فعالیت های مغزی است که کارشناسان به عنوان راه های آسان برای تقویت حافظه و تمرکز اشاره کرده اند.

ورزش و ورزش منظم.
ورزش هوازی با شدت متوسط ​​و با شدت بالا فقط برای قلب شما مفید نیست. اما این ورزش ها برای مغز نیز مفید هستند. در واقع، ورزش نه تنها عملکرد قلب شما را بهبود می بخشد، بلکه با کاهش استرس، فرد را از نظر ذهنی هوشیارتر می کند.

رژیم غذایی سالم
یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، روغن های سالم، ماهی است و غذاهای ناسالم و گوشت های چرب را به حداقل می رساند، برای سلامت مغز حیاتی است. سبزیجاتی مانند بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی و برخی از انواع توت ها حافظه و عملکرد کلی مغز را بهبود می بخشند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی های چرب و برخی غلات نیز به پیشگیری از التهاب، حفظ عملکرد شناختی و جلوگیری از افسردگی، استرس و اضطراب کمک می کند. در این زمینه، به ویژه رژیم غذایی مدیترانه ای تأثیر مثبتی بر شناخت و عملکرد سالم مغز نشان داده است.

خواب کافی
خواب ناکافی و نامناسب یکی از دلایل اصلی کاهش تمرکز و عملکرد حافظه است. دانشمندان بر این باورند که خواب به حذف پروتئین های غیرطبیعی در مغز کمک می کند و در عین حال با تثبیت خاطرات، حافظه و سلامت مغز را تقویت می کند.
بهبود فشار خون و کلسترول یکی دیگر از راه های تقویت مغز است. به خصوص فشار خون که اگر به طور مداوم بالا باشد، خطر زوال شناختی را افزایش می دهد. قند خون بالا یکی دیگر از عوامل مضر است. پزشکان دیابت را عامل اصلی افزایش خطر زوال عقل می دانند.

مراقب احساسات باش
پزشکان می گویند برای جلوگیری از زوال عقل، افراد مختلف باید مراقب احساسات خود باشند. به خصوص بر اساس مطالعات مختلف نشان داده شده است که استرس می تواند بر خلق و خو و کیفیت حافظه فرد تأثیر بگذارد. از دیگر پیشنهادات پزشکان و کارشناسان سلامت می توان به ایجاد شبکه های اجتماعی و داشتن روابط مثبت اشاره کرد که می تواند به اندازه تغذیه و فعالیت بدنی در سلامت و آرامش فرد نقش مهمی داشته باشد. همچنین گفته می شود که حفظ یک شبکه اجتماعی قوی می تواند منجر به زندگی طولانی تر و سالم تر شود. ترک عادات، روال های قدیمی و ایجاد یک برنامه روزانه جدید، راه های موثری برای تمرین مغز و بهبود حافظه است. علاوه بر این، حل جدول و مشکلات مختلف، رویاپردازی درباره آینده، حفظ شماره تلفن اقوام و نقل وقایع روزانه از جمله کارهایی است که در صورت تکرار می تواند در تقویت مغز نقش داشته باشد.

کد خبر: ۲۰۱۰۸۸