رسولی: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دوازدهم، شکاف دولت و مجلس بیشتر می شود


صولی: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دوازدهم، شکاف بین دولت و مجلس بیشتر می شود

MeetNewsاین فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: استیضاح، استعفا، جابجایی و نظارت بر قوه مقننه در صورت وجود برنامه کارآمد و کارشناسی و از سوی دیگر وجود جناح قوی و منسجم منتقد دولت در مجلس جواب می دهد که در این صورت به نفع مردم است. مردم و بیشتر به دولت ارائه می دهد. فکر نمی‌کنم این تغییرات بدون برنامه کارشناسی از نوع انتقال‌هایی باشد که اثرات موقعیتی عمیقی داشته باشد و مفید باشد.

سیدحسن رسولی فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که پس از گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت، رفتار نمایندگان نسبت به دولت تغییر کرده و در جلسات رسمی و غیررسمی صحبت از استیضاح وزرا و اختلاف بین آنها می شود. دولت و مجلس آغاز شده است. با توجه به استعفای یکی از وزرای کابینه، تحلیل شما چیست؟ معنای قرابت و همسویی قوای مجریه و مقننه به دلیل عدم رقابت، فقدان نظام ارزیابی و ارزیابی انتقادی پایدار نیست و دیر یا زود در درون این دو مجموعه دولتمردان و نمایندگان مجلس همگن، به سرعت دسته بندی های جدیدی ایجاد می شود. و این طبقه بندی ها آنچه از یک میدان سیاسی برمی آید، در مرحله رقابت و تقابل سیاسی با یکدیگر، در مقایسه با رقابت های معمول دو جناح قبلی، رنگ و درخشندگی تندتری به خود می گیرد. به همین دلیل است که برای اولین بار در مجلس چهارم، برای دومین بار در سال ۸۴ شاهد و تجربه وحدت قوه مجریه و مقننه بوده ایم.

وی افزود: مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، تحت تأثیر تبعات انتخابات مجلس سوم و رد صلاحیت گسترده فراکسیون امام خمینی (ره) که جریان اصلی مجلس چهارم بود، ابتدا سیاست راهبردی را پیش گرفت، اما بلافاصله پس از دو دوره سال ها به ویژه در آستانه انتخابات مجلس پنجم شاهد گسست بین دولت و مجلس بودیم و در نهایت مجلس پنجم تشکیل شد که مجلس متعادل تری بود و از آثار و تبعات درگیری های کنونی تا حدودی کاسته شد.

این فعال سیاسی افزود: تجربه دوران ۸۴ و ظهور آقای احمدی نژاد را به یاد داریم. بسیاری از تحلیلگران به ویژه جریان اصولگرا، آقای احمدی نژاد را فردی آسمانی می دانستند و حتی خطیب نماز جمعه که از اعضای شورای نگهبان بوده و هست، پیروی از نظرات این رئیس جمهور بهشتی را ضروری دانستند. در عین حال این دو جناح به حدی ظهور کردند که شاهد یکشنبه سیاه (درگیری لاریجانی و احمدی نژاد) در مجلس هستیم و این شکاف و واگرایی همچنان ادامه دارد. به گونه ای که برخی اصولگرایان جبهه فکری آقای احمدی نژاد را جریانی انحرافی می دانند.

رسولی ادامه داد: به نظر من مهمترین نقطه ضعف و نقص یکپارچگی قوا در میان مدت و بلندمدت عدم پیگیری صریح و صریح و نقد همه جانبه جریانات سیاسی است که در نهایت موجب ناراحتی نظام می شود. مدیریت کشور». برخلاف تصور عموم، یکسانی کار را سرعت می بخشد و تصمیم گیری را دشوار می کند، چون سه قوه در سیاست خارجی و داخلی همسو هستند، نمی توان از این ظرفیت یکسان به خوبی استفاده کرد و پیش بینی من این است که پس از اواسط امسال و هر چه به انتخابات مجلس دوازدهم نزدیک می شویم، اختلافات و دودستگی ها در عرصه سیاسی بیشتر می شود.

و افزود: دلیل دوم به عملکردها و انتظاراتی مربوط می شود که از این یکنواختی در حوزه اجرایی و اقتصادی وجود دارد. این یکنواختی به دلیل محدودیت های جناحی و یکنواختی ثابت شده است که مشکل اقلیت در ترکیب دولت است. این موضوع نه تنها در سطح کابینه، بلکه در سطوح دیگر مدیران ارشد، استانداران، مدیران عامل سازمان ها، سفرا و… وجود دارد. خارج از اصول و مبانی شایسته سالاری و مجموعه مدیرانی هستند که در راس امور قرار دارند. سطح مدیریت کشور از نظر تجربه و ظرفیت مدیریتی نباید انتخاب شود. آنچه امروز شاهد آن هستیم آشکارا این است که ارکان حکومت در مرکز و استان ها نسبت به گذشته ضعیف و بی بدیل از نظر قدرت مدیریتی و اجرایی هستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مهمترین شعارها در مجلس و دولت پرهیز از بحث های سیاسی و تلاش برای توسعه اقتصاد و کاهش مشکلات معیشتی مردم بود. فقط به برخی از نمودارهای مقایسه قیمت در این ماه ها توجه کنید و وعده های داده شده به وضوح دروغ نشان داده می شود. مورد دیگر این است که هر چه به زمان انتخابات مجلس نزدیک می شویم، نمایندگان مردم به ویژه نمایندگان شهرستان های کوچک که در مراجعات عمومی با مشکلات واقعی معیشتی خود بیشتر از ساکنان تهران، مشهد و کلان شهرها مواجه می شوند. شهرها در جریان واقعیات زندگی روزمره و نارضایتی مردم قرار خواهد گرفت. زمانی که در چنین معضلی قرار می گیرند باید همچنان مشکلات موجود را مقصر بدانند و چشم خود را بر مشکلات واقعی جامعه ببندند که در این صورت مورد بازخواست و طرد مراجعین قرار خواهند گرفت. نکته بعدی این است که اگر تمایل به حمایت از مشکلات واقعی جامعه داشته باشند، از قافله این لباس فاصله می گیرند. بنابراین به نظر من در کشور ما که بر اساس قانون دو قوه مقننه و مجریه بر اساس رای و نظر مردم انتخاب می شود، بر اساس تجربه، رقابت معتدلی بین دو جناح اصولگرا و اصلاح طلبان برقرار است. بهترین گزینه.

وی افزود: به همین دلیل استفاده از عنصر انتقاد و کنترل قوی ترین جریان رقیب در عرصه های واقعی مانند مجلس و دولت باعث ایجاد نشاط سیاسی بیشتر در جامعه و اعتماد بیشتر افکار عمومی می شود. در نتیجه قدرت ملی و سرمایه اجتماعی نظام افزایش می‌یابد و در ترکیب دولت، افرادی که در بالاترین سطح مدیریت اجرایی هستند با شرایط دستیابی در جایگاه واقعی خود خواهند بود. شخصاً به عنوان فردی که تجربه محدودی در حوزه اجرایی دارم، وقتی به صحبت های برخی وزرا و مدیران ارشد بدون توجه به اختلافات سیاسی گوش می دهم، برای اداره کشور متاسفم. تداوم این شرایط باعث می شود که افراد منزوی و افراد منافق منزوی شوند و ضعف ایجاد شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: بنابراین راه حل این مشکل را در ایجاد رقابت متوازن و ایجاد تعادل بین مجلس و دولت می دانم. وقتی کمیسیون اصل ۹۰ یک بار طرح حفاظت را رد می کند و تحت تأثیر بیش از یک میلیون امضا مجبور به انحلال آن کمیسیون ویژه می شود، مجموعه این رفتارها و اقدامات بخشی از آثار و نشانه های ناکارآمدی و عدم دستاورد قابل دفاع برای آن است. این یکنواختی

رسولی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات اساسی در کابینه سیزدهم رخ خواهد داد، گفت: ممکن است تغییراتی از این دست داشته باشیم اما این تغییرات از نظر کیفی عمیق نخواهد بود. زیرا این درگیری ها درونی است و بیشتر تحت تأثیر فشار اجتماعی و حزب گرایی است. استیضاح، استعفا، جابجایی و نظارت بر قوه مقننه در صورت وجود برنامه کارآمد و کارشناسانه و از سوی دیگر وجود جناح قوی و منسجم منتقد دولت در مجلس جواب می دهد که در این صورت منافع دولت تامین می شود. مردم و دولت بیشتر . فکر نمی‌کنم این تغییرات بدون برنامه کارشناسی از نوع انتقال‌هایی باشد که اثرات موقعیتی عمیقی داشته باشد و مفید باشد.