رژیم غذایی سالم – پادزهر برای دیابت

دیابت یک اختلال سبک زندگی بسیار رایج است که در حال حاضر تقریباً ابعاد همه گیر را به خود گرفته است. هند اکنون تمایز مشکوکی دارد که پایتخت دیابت جهان نامیده می شود و به طرز وحشتناکی جمعیت دیابتی طبق گفته WHO می تواند در ۱۵ سال آینده ۲۰۰ درصد رشد کند.

در این مقاله کوتاه به بحث خواهیم پرداخت:

آ. چیست؟ علائم رایج چیست؟

ب علل چیست

ج برخی از شرایط مرتبط چیست

د چگونه یک رژیم غذایی مناسب ممکن است علت اصلی را برطرف کند

ه. افسانه های رژیم غذایی با دیابت و حقایق واقعی مرتبط است

f. چند غذای خاص برای دیابتی ها

g خلاصه نکات کلیدی

۱. بنابراین، دیابت چیست؟ و علائم رایج آن چیست؟

دیابت به سطح قند اضافی در جریان خون اشاره دارد. احتمالاً نام انسولین را تقریباً در همان تنفس دیابت شنیده اید. بنابراین، چه رابطه ای بین این دو وجود دارد؟

اندامی به نام “لوزالمعده” هورمون “انسولین” را ترشح می کند که به تجزیه گلوکز یا قند موجود در غذا کمک می کند و آن را به سلول ها منتقل می کند که در آنجا به عنوان سوخت مورد نیاز انرژی و فرآیندهای بدن استفاده می شود.

در بیماران دیابتی انسولین ترشح شده ناکافی است یا سلول ها به طور طبیعی به انسولین پاسخ نمی دهند (که مقاومت به انسولین نیز نامیده می شود). بنابراین؟ سطح گلوکز در خون بالا می رود زیرا نمی تواند به طور طبیعی به سلول ها، کبد و ماهیچه ها منتقل شود. بنابراین، چه کاری می تواند انجام دهد؟

۱. بینایی شما ممکن است در دراز مدت به خصوص در شب دچار اختلال شود. خطر ابتلا به گلوکوم و حتی نابینایی افزایش می یابد.

۲. پاهای شما مستعد عفونت و زخم هستند. حتی ممکن است در موارد شدید نیاز به قطع عضو داشته باشد.

۳. دیابت را “قاتل خاموش” می نامند زیرا توانایی کنترل کلسترول و فشار خون را مختل می کند که منجر به حملات قلبی می شود.

۴. اعصاب آسیب می بینند و باعث درد و سوزن سوزن شدن یا از دست دادن حس می شوند.

۵. اگر سطح گلوکز خون بالا بماند، آسیب کلیوی و حتی نارسایی شایع است.

ترسیده؟ آروم باش! ترسناک به نظر می رسد اما می توان آن را به راحتی از طریق برخی تغییرات کوچک در رژیم غذایی و سبک زندگی مدیریت کرد. بدتر این است که هیچ درمان دائمی وجود ندارد. فقط از طریق تغییرات رژیم غذایی، ورزش و تزریق انسولین قابل کنترل است.

برخی از علائم رایج دیابت عبارتند از:

· خستگی

· تشنگی و ادرار زیاد

· گرسنگی

· تاری دید

۲. علائم این بیماری چیست؟

۳ نوع دیابت شناخته شده است.

ابتدا دیابت نوع I وجود دارد. اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر نوجوانان، کودکان و بزرگسالان جوان با آن تشخیص داده می شوند. در این حالت بدن انسولین بسیار کمی تولید می کند و کل زندگی این افراد به تزریق انسولین بستگی دارد. علل دقیق آن ناشناخته است اما برخی از محققان آن را ارثی یا ناشی از دیابت بارداری در مادر می دانند.

دومین و رایج ترین نوع دیابت نوع ۲ است که معمولاً در بزرگسالی رخ می دهد، اما اکنون حتی نوجوانان نیز به دلیل نرخ بالای چاقی به آن مبتلا می شوند. چاقی، استرس، عدم استراحت و سبک زندگی کم تحرک بدون ورزش به عنوان عوامل اصلی مطرح شده است.

ثالثاً، دیابت بارداری وجود دارد که در دوران بارداری ایجاد می شود، حتی اگر زن هیچ نشانه قبلی دیابت نداشته باشد.

۳. شرایط مرتبط چیست؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم به دلیل کاهش توانایی کنترل کلسترول و فشار خون، فشار خون بالا (BP) یکی از شایع ترین و فلج کننده ترین بیماری ها است.

پای دیابتی و همچنین گلوکوم نیز باعث نگرانی به خصوص در سالمندان شده است.

۴. رژیم غذایی مناسب چگونه می تواند کمک کند؟

اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دارای اضافه وزن یا چاق هستند. از این رو کاهش وزن و ۳۰ دقیقه ورزش متوسط قطعا در کنترل بیماری کمک می کند. در واقع، از دست دادن تنها حدود ۵ کیلوگرم می تواند به طور چشمگیری شدت این اختلال را کاهش دهد. از آنجایی که بدن یک دیابتی در حال حاضر کمبود انسولین دارد، مشکل با اضافه وزن شدیدتر می شود. علاوه بر این، در افراد دارای اضافه وزن، چربی در اطراف سلول های پانکراس که مسئول تولید انسولین در بدن هستند، رسوب می کند. به گفته برخی محققان، این چربی به سلول های پانکراس آسیب می رساند و در نتیجه تولید انسولین را کاهش می دهد.

رژیم غذایی دیابتی بر اساس سه اصل است:

آ. مصرف کالری کمتر و سالم تر

ب مصرف یکنواخت کربوهیدرات (و جایگزینی کربوهیدرات های ساده با کربوهیدرات های پیچیده)

ج کاهش محتوای چربی کلی در حالی که چربی های تک اشباع سالم را افزایش می دهد.

اینها سطح گلوکز خون را کنترل می کنند و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشند. برنامه ریزی وعده های غذایی با یک متخصص تغذیه و پزشک متخصص برای ابداع رژیم غذایی که سطح قند خون شما را نزدیک به نرمال نگه دارد، ضروری است. آزمایش منظم سطح قند خون به شما می گوید که چگونه غذاهای مختلف بر سطح گلوکز خون تأثیر می گذارد.

با این حال، نه یک رژیم غذایی دیابتی وجود دارد که بتواند برای همه مناسب باشد و نه یک رژیم غذایی پس از برنامه ریزی می تواند برای تمام عمر شما مقدس تلقی شود. رژیم غذایی باید به طور منظم مطابق با پاسخ بدن کنترل شود.

انجام دهید

· قانون طلایی وعده های غذایی کوچک و مکرر و مصرف آب زیاد را رعایت کنید.

· کربوهیدرات ها به شکل غلات کامل مانند جو، دالیا، نان عطا، آرد گندم کامل باید مصرف شوند، زیرا منبع خوبی از فیبر هستند. نقش فیبر در رژیم غذایی دیابتی ها تثبیت قندها، کنترل اشتها و کاهش کلسترول است.

· روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن دانه کتان (alsi) til و غیره باید در آشپزی استفاده شود. این روغن ها منبع غنی از چربی های امگا ۳ هستند که به افزایش کلسترول خوب کمک می کنند.

شکر باید با یک شیرین کننده مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین، استویا و غیره جایگزین شود.

· گوشت بدون چربی مانند ماهی و مرغ را می توان مصرف کرد. زرده تخم مرغ باید حذف شود. از مصرف گوشت قرمز کاملا خودداری کنید.

· شیر و فرآورده های حاصل از شیر بدون چربی باید استفاده شود زیرا باعث کاهش کالری و همچنین چربی ناخواسته می شود.

نمی کند

· غذاهایی که باید از آنها اجتناب شود عمدتاً غلات تصفیه شده مانند سوجی، مایدا، برنج و محصولات مرتبط هستند.

· از مصرف میوه هایی مانند موز، چیکو، لیچی، انبه، انگور و سیب کاستارد به طور کامل اجتناب شود.

· سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی و ساقه نیلوفر آبی نیز باید اجتناب شود.

· ترشی، مرابا، آب میوه (هر دو بسته بندی شده و تازه)، سوپ های بسته بندی شده و سوپ های غلیظ با نشاسته ذرت باید از رژیم غذایی دیابتی حذف شوند.

· افراد دیابتی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ناراحتی قلبی هستند. از این رو چربی های اشباع شده مانند روغن، کره، خامه و غیره باید محدود شوند.

در دانه‌های آیورودا میتی، دانه‌های جامون، آملا و کارلا برای درمان دیابت استفاده می‌شوند، زیرا به پایین آوردن سطح قند کمک می‌کنند.

۵. برخی از افسانه های رایج مرتبط با دیابت عبارتند از:

آ. شکر برای بیماران دیابتی به ویژه کودکان سم است.

حقیقت: در حالی که قند اضافی واقعا مضر است، دیابتی ها مجبور نیستند شکر را به طور کامل کنار بگذارند، اما به آنها توصیه می شود مصرف آن را کنترل کنند.

برای کودکان مبتلا به دیابت، به عنوان مثال، کاملاً ممنوع کردن مصرف کیک، آب نبات و شیرینی به معنای سلب لذت های ساده دوران کودکی آنهاست. اما برای کنترل این اختلال باید در حد اعتدال مصرف کرد و در حین مهمانی، سایر مواد غذایی (مثلا برنج، ماکارونی، رشته فرنگی و غیره) باید کنترل شوند (مصرف آنها به مقدار کم) تا سطح گلوکز و کالری متعادل شود.

ب اگر دیابت دارید با غذاهای چرب یا سرخ شده خوش طعم خداحافظی کنید.

واقعیت همانطور که قبلا گفته شد محرومیت کامل لازم نیست. زیاده خواهی گاه به گاه تا زمانی که متعادل باشد و فقط گهگاهی باشد خوب است. حتی در غیر این صورت افراد سالمی که روزانه غذاهای سرخ شده و چاق کننده مصرف می کنند، به زودی به برخی از بیماری ها مبتلا می شوند.

ج داشتن آب کدو تلخ به این معنی است که می توانید در زمان های دیگر جشن بگیرید

حقیقت: آب کارلا به دلیل خاصیت کاهنده قند خون برای بیماران دیابتی خوب است (اما نه چندان خوش طعم) اما آن را با افراط در یک صبحانه پوریس یا گیی پر از پارانتا جبران نکنید.

۶. غذاهای مخصوص بیماران دیابتی:

در حالی که بستنی‌های بدون چربی، شیرینی‌های بدون قند و شیرینی‌ها به‌ویژه برای رفع نیازهای جمعیت در حال رشد و مرفه دیابتی مد شده‌اند. بستنی بدون چربی هنوز هم سرشار از کربوهیدرات های ساده است. میتای بدون شکر هنوز مملو از روغن و چربی اشباع شده است. بنابراین، لطفا آنها را تحت این توهم قرار ندهید که احتمالاً نمی توانند به شما آسیبی وارد کنند.

آیورودا توت سیاه، آملا، کارلا، دانه های متی و همچنین برای کنترل دیابت را توصیه می کند.

۷. خلاصه:

دیابت به کندی ایجاد می شود و شما را در یک روز نمی کشد. کمی نظم و انضباط و تغییر سبک زندگی به شما کمک می کند تا زندگی سالم و بدون تنش شادی داشته باشید.

ما در این ارائه به انواع مختلف دیابت و علل آنها، شرایط و علائم مرتبط با دیابت، چگونگی کمک به رژیم غذایی سالم در کنترل این اختلال چند باید و نباید دیابت پرداخته ایم و امیدواریم برخی از آنها را نیز از بین ببریم. افسانه های مرتبط با این اختلال در حالی که تأکید می کنند دیابت یک ناقوس مرگ برای همه چیزهای خوشمزه و خوب در زندگی نیست و همه چیزهایی که به دیابتی ها فروخته می شود واقعاً برای آنها خوب نیست. Diet Solutions برای شما آرزوی زندگی شاد و سالم دارد.

سریعترین رژیم لاغری