زرتشتیان با تهی شدن ایمان دیرینه خود مواجه می شوند


نیویورک (AP) – در میان ادیان امروزی جهان، آیین زرتشت، که بیش از ۳۰۰۰ سال پیش پایه گذاری شد، یکی از باستانی ترین و از نظر تاریخی تأثیرگذار است. با این حال، حتی اگر طرفداران آن جوامع پر جنب و جوش را در چهار قاره حفظ کنند، آنها اذعان دارند که تعداد آنها به طرز وحشتناکی کم است – شاید ۱۲۵۰۰۰ در سراسر جهان.

از روز جمعه، حدود ۱۲۰۰ شرکت کننده از ۱۶ کشور، در طول کنگره جهانی چهار روزه زرتشتیان در شهر نیویورک، که اولین کنگره از سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده است، چشم انداز دین خود را ارزیابی خواهند کرد.

دستور کار منعکس کننده آگاهی دقیق از چالش های پیش روی دین آنهاست. چشم انداز رشد محدود است، با توجه به اینکه زرتشتیان به دنبال تغییر مذهب خارجی نیستند و – در بسیاری موارد – فرزندان ازدواج های مختلط را اعضای ایمان نمی دانند. با این حال، دلایلی برای خوش بینی نیز وجود دارد.

“آیا ما تا به حال در چنین زمانی بوده ایم؟” آرزان سام وادیا، معمار مقیم نیویورک، متولد بمبئی و رئیس مشترک کنگره، متعجب شد.

آیا همه ما باید ناامید شویم و تسلیم شویم – “ما نمی توانیم کاری انجام دهیم، بیایید با آرامش بمیریم” – یا به آینده امیدواریم؟” او به آسوشیتدپرس گفت.

در اینجا برخی از اطلاعات اولیه در مورد ایمان آورده شده است:

تاریخ

دین زرتشتی که بیش از ۳۰۰۰ سال پیش تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی است که هنوز وجود دارد و قرن‌ها قبل از مسیحیت و اسلام پیش از آن است. با این حال، جزئیات منشأ آن نادقیق است.

زرتشت پیامبر، که به زرتشت نیز معروف است، به عنوان بنیانگذار دینی مورد احترام است که پیش از تسخیر مسلمانان عرب در ایران در قرن هفتم، در ایران مسلط شد.

بسیاری از زرتشتیان با احتیاط از آزار و شکنجه، به مقصدی در غرب هند، به ویژه بمبئی و گجرات رفتند. جمعیت زرتشتیان هند – معروف به پارسیس – از هر کشور دیگری بیشتر است، اگرچه در آمریکای شمالی، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند در حال افزایش است.

باورها

دین زرتشتی در هسته خود بر نبردی بی پایان بین خیر و شر تأکید می کند – مسابقه ای بین خدای دین، اهورامزدا، و روح شیطانی، اهریمن. مؤمنان آزادی انتخاب خوب یا بد دارند. زرتشت به آنها توصیه کرده بود که به فکر نیک بیاندیشند، سخنان نیک بگویند و کردار نیک انجام دهند.

محققان می گویند این اصول و دیگر جنبه های دین زرتشتی تأثیر قابل توجهی بر سایر ادیان، به ویژه مسیحیت، اسلام، یهودیت و بودیسم داشته است.

جمشید چوکسی، استاد مطالعات اوراسیا مرکزی در دانشگاه ایندیانا گفت: «شما این ایده‌ها را دارید که اساساً جامعه غربی را شکل داده‌اند. مبارزه با نبرد خوب، هدف از وجود برای انجام نیکوکاری، شکوفا کردن جهان، همکاری با یکدیگر، احترام گذاشتن و دوست داشتن یکدیگر… همه اینها به زرتشت برمی گردد.

معابد سنتی آتش مقدسی را در خود جای داده اند که برای همیشه سوزانده می شود. یکی دیگر از رسوم باستانی: سازه های برافراشته و مدور معروف به برج های سکوت، که در آن اجساد مردگان را برای تجزیه به جای دفن قرار می دادند.

فرهنگ

تعطیلات نوروزی که سنت‌های باستانی زرتشتی را در بر می‌گیرد و سال نو ایرانی را نشان می‌دهد، همچنان یکی از رویدادهای مهم در تقویم ایرانیان است. این جشن به طور گسترده در ۲۱ مارس یا حوالی آن در مناطق دیگری که زمانی بخشی از امپراتوری ایران بودند، برگزار می شود.

برای زرتشتیانی که ایران را ترک کردند و در هند یا در نهایت در مناطق دورتر ساکن شدند، جوامع آنها به تولید کارآفرینان و نیکوکاران مشهور شدند. ثروتمند شدن در دین تشویق می شد، اما با این شرط که از ثروت برای کمک به دیگران استفاده شود.

جامستجی تاتا که در سال ۱۸۳۹ در هند متولد شد، به یکی از برجسته‌ترین صنعتگران و نیکوکاران قرن نوزدهم تبدیل شد و گروه تاتا که او تأسیس کرد، یکی از بزرگترین شرکت‌های چندملیتی جهان است.

شرکت در حال شکوفایی دیگر، گروه وادیا، توسط کشتی‌ساز پارسی لوجی وادیا در سال ۱۷۳۶ تأسیس شد. این شرکت تعداد زیادی کشتی جنگی برای بریتانیا ساخت. دارایی های آن امروز شامل یک مجله مد، یک تیم کریکت و تولید کنندگان منسوجات و بیسکویت است.

با این حال، مشهورترین پارسی دوران مدرن نه کارآفرین بود و نه صنعتگر: فردی مرکوری، خواننده افسانه ای گروه راک کوئین، فرخ بولسارا در سال ۱۹۴۶ از پدر و مادری اهل گجرات که در زنگبار زندگی می کردند به دنیا آمد.

آینده

احتمال کوچک شدن بیشتر جامعه جهانی زرتشتیان بسیار در ذهن حاضران در کنگره نیویورک خواهد بود.

چندین جلسه بر روی زرتشتیان ۲۰ و ۳۰ ساله متمرکز خواهد شد. در تشریح این گردهمایی، برگزارکنندگان قول دادند که شرکت کنندگان «با اطمینان خاطر از اینکه سرنوشت ایمان در دستان جوانان پرشور و بصیرت زرتشتی محفوظ است» به آنجا بروند.

موضوعات دیگر در دستور کار شامل کارآفرینی، همکاری بین ادیان و نقش زنان است.

وادیا، رئیس مشترک کنگره، که با خانواده پشت گروه وادیا ارتباطی ندارد، در دو ابتکار جداگانه با هدف تقویت چشم انداز دین نقش رهبری دارد.

یکی از آنها یک نظرسنجی جهانی است که توسط دانشگاه SOAS لندن انجام می شود و هدف آن روشن کردن عواملی است که رشد و سرزندگی دین زرتشتی را ترویج یا بازدارند.

وادیا همچنین مدیر برنامه زرتشتیان بازگشت به ریشه است، که سفرهایی به هند را برای زرتشتیان جوانی که می خواهند درباره تاریخ و فرهنگ دین خود بیشتر بدانند، سازماندهی می کند.

وادیا متقاعد شده است که این ایمان زنده خواهد ماند، اما شاید در حالی که دستخوش تغییرات عمده باشد. برای مثال، در آمریکای شمالی، او معتقد است که پایبندی به سنت های فرهنگی خاص ممکن است کاهش یابد، حتی اگر زرتشتیان مجموعه ای اساسی از دستورالعمل های معنوی را حفظ کنند.

آلموت هینتزه، استاد دین زرتشتی، از دانشگاه SOAS، جامعه جهانی را «از نظر میکروسکوپی کوچک» توصیف کرده و نگران افول پارسیان در هند است.

او از طریق ایمیل گفت: «با این حال، زرتشتیان در دیاسپورای جهانی خوب عمل می کنند. “به خوبی ممکن است که اعداد و ارقام تثبیت شود، اگرچه سکولاریزاسیون و قوانین ازدواج تهدیداتی را به همراه دارند.”

چوکسی، استاد دانشگاه ایندیانا، آمریکای شمالی را امیدوار کننده ترین منطقه برای رشد می داند. او تخمین می زند که ایالات متحده و کانادا اکنون بیش از ۳۰۰۰۰ زرتشتی را در خود جای داده اند که بالاتر از آخرین آمار مربوط به ایران است.

چوکسی گفت: «امریکای شمالی جایی است که امید وجود دارد. این تا حدودی به دلیل مهاجرت است، اما همچنین جوامع فرزندان بیشتری دارند، آنها احساس ثبات بیشتری می کنند. این نور روشن است.»

___

پوشش مذهبی آسوشیتدپرس از طریق همکاری AP با The Conversation US، با کمک مالی از Lilly Endowment Inc پشتیبانی می‌شود. AP تنها مسئول این محتوا است.