سابقه دریافت هزینه بلیط دلاری از گردشگران چیست؟


در روزهای اخیر هشت شرکت هواپیمایی نرخ خود را برای گردشگران خارجی به دلار محاسبه کرده اند. این بخشنامه ای است که برای همه شرکت های هواپیمایی مجاز است اجرا شود.

در این بخشنامه آمده است که اتباع غیرایرانی باید برای هر پرواز داخلی در ایران که کمتر از یک ساعت طول می کشد ۱۰۰ دلار و برای بیش از آن ۱۵۰ دلار بپردازند. این نامه در حالی منتشر شده است که افراد زیادی مخالف آن هستند.

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نامه ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نوشت: با توجه به اینکه تصمیم مذکور بدون توجه به نظرات این وزارتخانه و بدون در نظر گرفتن منافع اتخاذ شده است. از فعالان صنعت گردشگری خواهشمند است دستور فرمایید سریعاً به موضوع رسیدگی شود و تا زمانی که ابعاد مختلف موضوع و به ویژه چالش ها، آثار و پیامدهای اجرای آن در کار گروهی با حضور نمایندگان مشترک بررسی نشود، این تصمیم اجرایی نشود. بخش دولتی و خصوصی در منطقه

مخالفت ها با این اتفاق این روزها ادامه دارد و نظرات مختلفی در رسانه ها منتشر می شود. از جمله اینکه تعداد گردشگران ورودی به ایران به اندازه ای نیست که بتوانند از خطوط هوایی داخلی استفاده کنند، در حالی که هیچ کشوری برای مسیرهای داخلی دو تعرفه دریافت نمی کند. این نرخ دوبرابر می تواند در مسیرهای بین المللی باشد، اما در مسیرهای ملی همه به یک اندازه پرداخت می کنند.

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این خصوص گفت: هیچ کشوری در هیچ جای دنیا حق دو برابر شدن قیمت بلیت هواپیما برای اتباع و اتباع خارجی را ندارد و ایران نمی تواند این اقدام غیرقانونی را اجرا کند. نرخ صد و پنجاه دلاری مسیرهای داخلی با چه استدلالی تعیین می شود؟ وقتی می گویند چرا ایرانی ها به اتباع خارجی یارانه بدهند باید گفت از دولت هم یارانه می گیرند و سوخت را با قیمت ارزان تری می خرند.

وی گفت: می توان گفت کمتر از ۵ درصد مسافران خارجی در سال از خطوط هوایی کشوری استفاده می کنند، اگر متفاوت است چرا اعلام نمی کنند که اگر قرار است این نرخ از خارجی ها گرفته شود، باید خدمات بهتری به آنها داده شود. ، اما این خدمات تغییر نکرده است که مبلغی که می خواهند شارژ کنند با خدمات کلاس تجاری برابری می کند.

رفیعی خاطرنشان کرد: ممکن است نرخ کرایه در مسیرها و کلاس های مختلف تغییر کند اما اکنون نه سرویس ها و نه مسیرها تغییر کرده است. با این مبلغ صندلی های تجاری و خدماتی در اختیار مردم قرار نمی گیرد. ایرلاین ها تاکنون نتوانسته اند قیمت بلیت را افزایش دهند اما حالا می خواهند با این طرح بلیت را برای ایرانی ها گران کنند.

رفیعی در ادامه بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی با این موضوع مخالف است اما نمی دانند مخالفت خود را بر چه مدارکی استوار کنند. آنها با افراد مرتبط با این موضوع صحبت نمی کنند تا دلیل آن را دریابند.

در حال حاضر چند نفر درصدد لغو این بخشنامه از سازمان هواپیمایی کشوری هستند. به گفته مسئولان وزارت میراث فرهنگی تاکنون رایزنی با این وزارتخانه و نهادهای مربوطه انجام نشده است./ مهر