سندرم X – نشانگان مقاومت به انسولین یا سندرم متابولیک – تعاریف و درمان

سندرم X به عنوان مجموعه ای از عواملی است که برای افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی در جمعیت دارای اضافه وزن/چاق همکاری می کنند. این که تفاوت هایی در توزیع چربی وجود دارد که ناشی از مشخصات متابولیک است، در اواخر قرن بیستم شناخته شده است. در اواخر دهه ۸۰ این نمایه توضیح داده شد و نام سندرم X را بر آن گذاشتند و سپس به آن سندرم مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک نامیدند. پس سندرم X چیست؟

مقاومت به انسولین، چاقی شکمی، افزایش فشار خون و ناهنجاری های چربی (HDL کم (لیپوپروتئین با چگالی بالا) و تری گلیسیرید بالا) از ویژگی های آن می باشد. سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۸ سندرم X را به عنوان سندرمی تعریف کرد که در آن مقاومت به انسولین و دو یا چند مورد از شرایط زیر وجود دارد:

۱. چاقی شکمی/مرکزی: نسبت دور کمر به باسن: > ۰.۹۰ (مردان)، > ۰.۸۵ (زنان)، یا BMI > ۳۰

۲. هیپرتری گلیسیریدمی بالای ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (بالاتر از ۱.۷ میلی مول در لیتر)

۳. کلسترول پایین HDL کمتر از ۳۵ میلی گرم در دسی لیتر (کمتر از ۰.۹ میلی مول در لیتر) برای مردان، کمتر از ۳۹ میلی گرم در دسی لیتر (کمتر از ۱.۰ میلی مول در لیتر) برای زنان.

۴. فشار خون بالای ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا استفاده مستند از درمان ضد فشار خون

۵. گلوکز ناشتا بالا اختلال در تحمل گلوکز، اختلال در گلوکز ناشتا، مقاومت به انسولین یا دیابت

۶. میکروآلبومینوری نسبت آلبومین به کراتینین ادرار: ۳۰ میلی گرم در گرم یا سرعت دفع آلبومین: ۲۰ میکروگرم در دقیقه

چه چیزی باعث سندرم X می شود؟

خب این باید سوال میلیون دلاری باشد اما اینطور نیست. فکر می کنم هم من و هم شما جواب را می دانیم. دلیل اصلی آن رژیم غذایی، خوردن یک رژیم غذایی با کالری زیاد و چربی های اشباع شده و فعالیت بدنی بسیار کم است. اگر خلاصه کنید، سبک زندگی امروزی است.

چگونه می توانم خطر ابتلا به سندرم X را کاهش دهم و اگر قبلاً این سندرم را دارم، برای کاهش خطرات ناشی از این سندرم چه کاری می توانم انجام دهم؟

مهم است بدانید که اگرچه سطح تری گلیسیرید شما طبیعی است، اما در صورت ابتلا به سندرم X ممکن است همچنان در معرض خطر حمله قلبی باشید. برای کاهش خطرات باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید، ممکن است مجازات به نظر برسد اما این نیست. اجرای یک رژیم غذایی سالم و شروع ورزش ممکن است در ابتدا مانند یک تنبیه به نظر برسد، اما زودتر از آنچه فکر می کنید احساس بهتری پیدا می کنید، راحت تر، استقامت بهتر و غیره حرکت می کنید.

چند هفته پس از شروع سبک زندگی جدید، رسیدهایی به شکل بهبود وضعیت حیاتی، کاهش تری گلیسیرید و قند خون پایدار دریافت خواهید کرد.

اگر احساس می کنید برای انتقال نیاز به کمک دارید، می توانید این را از پزشک خانواده خود دریافت کنید. اگر می خواهید سعی کنید آن را به تنهایی انجام دهید، کتابی به نام «چربی سوزانده، ماهیچه را تغذیه کنید» را توصیه می کنم. این کتاب گاهی اوقات به عنوان یک جایگزین کاهش وزن سریع تبلیغ می شود اما اینطور نیست. این کتاب درباره تغییرات عمیقی است که برای تبدیل شدن به یک انسان سالم باید انجام شود.

سریعترین رژیم لاغری