سوء جذب فروکتوز: از بین بردن آن!

سوء جذب فروکتوز (FM)

فروکتوز یک مونوساکارید است که به سه شکل اصلی در رژیم غذایی یافت می شود:

۱. فروکتوز آزاد

۲. تشکیل دهنده ساکارز

۳. فروکتان

پلیمر فروکتوز، معمولاً به شکل اولیگوساکارید، با گلوکز انتهایی که به نام های اینولین، فروکتو-الیگوساکارید (FOS) یا الیگوفروکتوز نیز شناخته می شود.

فروکتوز یک مونوساکارید (یا یک قند ساده) است. فروکتوز به قند میوه نیز معروف است. به سه شکل اصلی در رژیم غذایی یافت می شود: به صورت فروکتوز آزاد (موجود در عسل و میوه ها). به عنوان یک ماده تشکیل دهنده ساکارز دی ساکارید (نسبت گلوکز به فروکتوز برابر)؛ یا به عنوان فروکتان، پلیمر فروکتوز معمولاً به شکل اولیگوساکارید (موجود در گندم و برخی سبزیجات). این کربوهیدرات زنجیره کوتاه به طور گسترده در رژیم غذایی ما به عنوان یک هگزوز آزاد در میوه ها به عنوان یک دی ساکارید در ساکارز و به شکل پلیمریزه شده به نام فروکتان یافت می شود.

فروکتوز در بسیاری از غذاهایی که می خوریم وجود دارد، چه طبیعی و چه فرآوری شده از جمله میوه ها و سبزیجات بی شماری. عسل، گلابی، آب میوه، شربت آگاوه و سیب تنها چند غذای طبیعی هستند که حاوی مقادیر قابل توجهی فروکتوز هستند. همه میوه ها حاوی مقداری فروکتوز هستند، بنابراین سهم آن بسیار مهم است. فروکتوز معمولا به عنوان یک شیرین کننده به شکل شربت ذرت با فروکتوز بالا در غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی ها و نوشابه ها اضافه می شود.

فروکتان ها الیگوساکاریدها و پلی ساکاریدهای واحدهای فروکتوز با انتهای انتهایی گلوکز هستند. این زنجیره‌ای از مولکول‌های فروکتوز معروف به فروکتان به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. فروکتان ها به تنهایی باعث ایجاد علائم شکمی می شوند زیرا در روده کوچک هیدرولیز یا جذب نمی شوند. فروکتان ها مشکل بزرگی برای مبتلایان به سوء جذب فروکتوز است. برخی از مواد غذایی با محتوای فروکتان بالا عبارتند از گندم، کنگر فرنگی، تره فرنگی، پیاز و اینولین و فروکتولیگوساکارید (FOS). اینولین و فروکتولیگوساکارید (FOS) فیبری هستند که به برخی غذاها و مکمل ها اضافه می شوند. مهم است که مقدار فروکتان در رژیم غذایی را در صورت عدم اجتناب کامل محدود نگه دارید.

گلوکز که به نام دکستروز نیز شناخته می شود، مونوساکارید دیگری یا به عبارت دیگر یک قند ساده است. گلوکز یکی از ساده ترین شکل های قند است که به عنوان یک بلوک ساختمانی برای اکثر کربوهیدرات ها عمل می کند. فروکتوز و گلوکز هر دو دارای ارزش کالری یکسانی هستند، فروکتوز کمی شیرین تر است. فروکتوز وقتی با گلوکز ترکیب شود راحت تر جذب می شود. حتی با مصرف گلوکز، محدودیتی در مورد میزان فروکتوز موجود در بدن وجود دارد. قرص گلوکز در اکثر داروخانه ها و خواربارفروشی ها، معمولاً در بخش دیابت یا در داروخانه موجود است. پودر دکستروز (یا پودر گلوکز) را می توان برای بسیاری از دستور العمل ها یا برای شیرین کردن نوشیدنی ها استفاده کرد. می‌توانید آن را از فروشگاه‌های لوازم تولید آبجو و شراب، برخی از فروشگاه‌های ویتامین و بهداشت و همچنین آنلاین خریداری کنید.

به شیرینی شکر یا فروکتوز نیست، اما بسیاری از مردم آن را به اندازه کافی شیرین می دانند. همیشه می توانید موارد بیشتری را اضافه کنید. برخی از فروکتمال ها از نسبت یک به یک و نیم برای جایگزینی قند به جای قند در دستور العمل ها استفاده می کنند. همچنین اسمارتیزها و آب نبات های تارت شیرین دارای ماده اصلی گلوکز هستند. این آب نبات ها را می توان برای جذب فروکتوز آزاد اضافی مصرف کرد. با این حال، همیشه باید برچسب ها را بررسی کنید زیرا آنها مواد تشکیل دهنده خود را اینجا و آنجا تغییر می دهند. برخی از آنها در واقع حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند و این برای مبتلایان به فروکتمال بسیار مفید است. ماده اصلی باید گلوکز یا دکستروز باشد. برچسب‌ها با این درک خوانده می‌شوند که اولین عنصر فهرست‌شده، ماده اصلی است و فهرست به این ترتیب دنبال می‌شود و آخرین عنصر دارای کمترین مقدار است.

ساکارز یا شکر سفره از دو قند فروکتوز و گلوکز ساخته می شود. به عنوان قند مضاعف ساخته شده از یک قسمت فروکتوز و یک قسمت گلوکز شناخته می شود. افراد مبتلا به سوء جذب فروکتوز می توانند ساکارز (مقدار محدود) بخورند زیرا گلوکز به جذب فروکتوز کمک می کند. مقادیر زیاد ساکارز در یک جلسه ممکن است مشکل ساز باشد، زیرا مقدار زیادی فروکتوز به هر شکلی علائم ایجاد می کند.

همه انسان ها مقدار محدودی فروکتوز دارند که می توانند جذب کنند. توانایی روده کوچک انسان برای جذب فروکتوز محدود و منحصر به فرد است. یک فرد سالم تنها می تواند بیست و پنج تا پنجاه گرم فروکتوز را در هر نشستن جذب کند. هیچ کس سلطنت آزاد نامحدودی در مصرف فروکتوز ندارد، بنابراین همه افراد تا حدی دچار سوء جذب فروکتوز هستند. فروکتمال ها به این شکل توصیف می شوند که می توانند کمتر از بیست و پنج گرم در هر نشستن را جذب کنند. درجه سوء جذب می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

برخی از افراد بسیار حساس هستند و فروکتوز کمتر ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ شود که به سرعت ناشی از فروکتوز بیش از حد است. مانند لاکتوز (یک قند شیر موجود در شیر و غذاهای لبنی)، افراد آستانه‌ای برای میزان فروکتوزی دارند که می‌توانند بدون بروز علائم مصرف کنند. سوءجذب فروکتوز در واقع تقریباً رایج است، اما به خوبی شناخته شده نیست. اکثر مردم از جمله پزشکان و متخصصان پزشکی از چیستی آن بی اطلاع هستند.

شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده است. شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) شیرین کننده ای است که از ذرت تهیه می شود و می توان آن را در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی در ایالات متحده یافت. HFCS از ۴۲ درصد یا ۵۵ درصد فروکتوز تشکیل شده است و بقیه قندها عمدتاً گلوکز و قندهای بالاتر هستند. در مورد اینکه چقدر برای مصرف بی خطر است، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. بسیاری ادعا می کنند که منجر به چاقی می شود.

انجمن تصفیه کنندگان ذرت ادعا می کند که HFCS طبیعی و شبیه شکر سفره است. تحقیقات در مورد اینکه آیا ادعاها علیه HFCS درست است یا نادرست در حال انجام است. شکر به هر شکلی که باید در حد اعتدال مصرف شود برای همه مهم است. حذف HFCS برای کسانی که از سوءجذب فروکتوز رنج می برند در صورت تمایل به بهبودی و داشتن یک زندگی سالم بسیار مهم است. بسیاری از غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده با شربت ذرت با فروکتوز بالا ساخته می شوند. در حال حاضر انجمن تصفیه کنندگان ذرت درخواست می کند که نام شربت ذرت با فروکتوز بالا را به شکر ذرت تغییر دهند، بنابراین مراقب باشید.

برای جلوگیری از علائم، افراد مبتلا به سوء جذب فروکتوز باید از چهار نکته اصلی در رژیم غذایی خود آگاه باشند:

۱. مقدار فروکتوز در یک وعده غذایی، کل

۲. نسبت فروکتوز به گلوکز در یک وعده غذایی

۳. وجود پلی ال ها (الکل های قند مانند سوربیتول، زایلیتول، مانیتول و غیره)

۴. وجود فروکتان ها (به ویژه تک، دی و الیگوساکاریدهای زنجیره کوتاه مانند اینولین، FOS و غیره)