شاخص گلیسمی برای شکم

یکی از شگفت انگیزترین دگرگونی های کاهش وزن که من تا به حال شاهد آن بوده ام، مربوط به همکارم در محل کار بوده است. او اضافه وزن داشت اما چاق نبود.

او به طور ناگهانی از ویزیت معمول پزشک متوجه شد که دیابت دارد. او قبل از معاینه منظم هیچ نشانه ای نداشت. دیابت یک اختلال قند خون است که به دلیل تولید ناکافی انسولین یا ناتوانی سلول ها در استفاده صحیح از انسولین ایجاد می شود.

انسولین چیست؟ انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و در فرآیند گوارش وارد جریان خون می‌شود. هدف از انسولین این است که گلوکز یا قند خون را وارد سلول ها کند تا برای انرژی استفاده شود. زمانی که انسولین کمتر یا بیش از حد ترشح می شود باعث استرس بدن می شود و معمولاً به صورت فیزیکی ظاهر می شود. کنترل نشده می تواند منجر به تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، خشکی پوست، تاری دید، خستگی و بسیاری از اختلالات دیگر از جمله افزایش وزن شود.

گلوکز از غذای هضم شده یا کربوهیدرات هایی که به تازگی خورده اید ایجاد می شود. از قند شیرینی که در غذا می چشیم به قند خونی که بدن ما می تواند استفاده کند تغییر می کند. این انرژی برای سلول های شماست.

گلوکز به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره می شود. وقتی گلوکز خون فرد تغییر می کند، کبد گلیکوژن ذخیره شده را به گلوکز تبدیل می کند و آن را برای سطوح پایین گلوکز در جریان خون آزاد می کند. برای سطوح بالا، لوزالمعده انسولین ترشح می کند تا به کبد سیگنال دهد که تولید گلوکز را متوقف کند. پانکراس به طور مداوم سطح قند خون را کنترل می کند و با تزریق مقدار مناسب انسولین به سیستم واکنش نشان می دهد. بسیار شبیه به یک گاورنر عمل می کند و به طور مستقیم به سطوح قند مصرف شده پاسخ می دهد.

آنچه شما باید در مورد شاخص گلیسمی بدانید در واقع درک این موضوع است که چگونه غذاها بر ترشح انسولین شما تأثیر می گذارند. درک ترشح انسولین مانند یادگیری رانندگی با ماشین است. ممکن است بدانید که چگونه آن را روشن کنید و آن را به دنده تبدیل کنید، اما این بدان معنا نیست که تا زمانی که قوانین جاده و نحوه کار ماشین‌آلات را درک نکرده باشید، تصادف نمی‌کنید. برای انجام این کار باید در مورد کربوهیدرات ها بدانید.

دو نوع کربوهیدرات که تاثیر زیادی بر وزن شما دارند، به عنوان کربوهیدرات های ساده و کربوهیدرات های پیچیده شناخته می شوند. کربوهیدرات های ساده ارزش غذایی کمی دارند و با خشک بودن و بدون هیچ فیبری مانند دونات، کیک، آب نبات، پای، بیسکویت، نان، محصولات آرد سفید و غیره مشخص می شوند. پانکراس برای ارسال انسولین برای مبارزه با سیل قند. به طور معمول، به دلیل شوک شدید قند به سیستم، پانکراس بیش از حد با سیل انسولین واکنش نشان می دهد. هنگامی که سطح انسولین بالا باشد، مقدار زیادی گلوکز به سرعت از خون خارج می شود، سریعتر از متابولیزه شدن. این گلوکز در سلول ها به چربی تبدیل می شود. با گذشت زمان این تجمع لایه ای از چربی است که شکم شما را می پوشاند.

کربوهیدرات های پیچیده برای شما بهتر است. آنها تراکم فیبر بیشتری دارند و با مرطوب یا آبدار بودن مشخص می شوند – از این رو میوه ها و سبزیجات. میوه ها و سبزیجات حاوی قند هستند اما معمولاً حاوی فیبر نیز هستند. بنابراین میوه ها و سبزیجات با سرعت بیشتری در سیستم هضم می شوند. از تماس ۹۱۱ با پانکراس اجتناب می شود و بنابراین انسولین بیش از حد تولید نمی شود. میوه بدون اینکه قند اضافی در سلول های چربی ذخیره شود به طور موثر به سلول ها متابولیزه می شود.

به همکارم برگردم، او در عرض دو ماه ۵۰ پوند وزن کم کرد. تمام این کاهش وزن در نتیجه پیروی از شاخص گلیسمی غذاها و یک برنامه غذایی بود. او به دلیل آسیب دیدگی کمر قادر به ورزش نیست و سال هاست که ورزش نکرده است. راز او این بود که هرگز غذایی که بیش از ۴۰ کربوهیدرات در هر نشستن داشته باشد نخورد. ثانیا، او همچنین بین وعده های غذایی از میان وعده های سالم گلیسمیک (تاکسی کم پیچیدگی) یا میان وعده های پروتئینی می خورد. این باعث شد سطح انسولین او در طول روز ثابت بماند. او گفت که در حال حاضر بیشتر از قبل از کاهش وزن غذا می خورد.

شاخص گلیسمی چیست؟

شاخص گلیسمی رتبه‌بندی کربوهیدرات‌ها در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ تا حدی است که سطح قند خون شما افزایش می‌یابد. میزان افزایش سطح گلوکز خون شما بعد از غذا خوردن را اندازه گیری می کند. غذاهای با گلیسمی پایین کمتر از ۵۵ هستند و باعث افزایش کمی در سطح انسولین می شوند. یک غذای با شاخص گلیسمی متوسط ​​بین ۵۶ تا ۷۰ و یک غذای با شاخص گلیسمی بالا بالای ۷۰ است.

اجتناب از غذاهای با شاخص گلیسمی بالا شروع خوبی برای کاهش وزن و دیدن دوباره عضلات شکم است. غذاهای با گلیسمی بالا لزوماً همه چیزهای خوبی نیستند که دوست دارید بخورید. باور کنید یا نه، یک کافه اسنیکرز به عنوان یک غذای کم گلیسمی با رتبه ۴۰ رتبه بندی می شود. مقدار زیادی کالری خالی در یک آب نبات وجود دارد. آجیل های موجود در آب نبات آهسته تر هضم می شوند و در نتیجه رتبه پایین تری به آن داده می شود. بستنی دارای رتبه گلیسمی ۶۱ است. باز هم چیزی نیست که نباید در آن زیاده روی کنید، اما نشان می دهد که می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و تمام غذاهای مورد علاقه خود را از دست ندهید.

گرایش به نحوه غذا خوردن و توجه به واکنش بدن به شما کمک می کند تا به اهداف کاهش وزن خود برسید. مدتی روی شاخص گلیسمی سرمایه گذاری کنید و سپس برنامه خود را پیرامون آن تدوین کنید. شما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کاهش وزن و داشتن عضلات شکمی سفت تر در بهترین رژیم غذایی شکم بخوانید.

سریعترین رژیم لاغری