شاهین و شاهین پلاس با موتور ME16 عرضه می شوند


معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی سایپا از عرضه شاهین با موتور ME16 در نیمه دوم سال جاری و شاهین پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک برای نیمه اول سال ۹۱ خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، مهدی پازوکی با اعلام این خبر و با بیان اینکه شاهین اولین محصول پلت فرم SP100 است، گفت: در طراحی این خودرو علاوه بر استانداردهای تعریف شده، موضوع ایمنی بسیار مهم بوده و در نتیجه. ، طراحی آن بر اساس یورو N بود. کلاهک سه ستاره به گونه ای ساخته شده بود که استحکام بدنه در نمونه سازی و قطعات در نظر گرفته شده بود.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا با اشاره به طراحی و تولید خودرو شاهین گفت: شرکت های خودروسازی برای غلبه بر مشکلات کیفیت، قیمت و تامین قطعات چاره ای جز طراحی محصولات جدید ندارند و سایپا نیز در این زمینه اندازه گیری هایی انجام داده است.

وی افزود: بستر قدیمی یعنی بستری که قابلیت ارتقای کیفیت و پاسخگویی به نیازهای جدید را نداشته باشد. از این نظر سال تولید پلت فرم مورد نظر موضوعیتی ندارد زیرا برخی از شرکت های مطرح دنیا مانند تویوتا پلتفرمی دارند که چندین سال از عمر آن می گذرد اما قابلیت به روز رسانی و استفاده را دارد و در حال انجام است. استفاده شده.

مهدی پازوکی

پازوکی تصریح کرد: بر این اساس سایپا ۱۰ سال پیش برنامه ای را در دستور کار قرار داد و پلتفرم SP1 را تعریف کرد و با توجه به تجربه و دانشی که در طول سالیان متمادی کسب کرده بود، توانست از پلتفرمی در کلاس ها برای کسب مزایای مختلف استفاده کند. . .

وی افزود: طراحی اولیه بر اساس یک مگا پلت فرم است به این معنی که بر روی این پلت فرم می توان خودروهایی در کلاس های مختلف در رده های مختلف تولید کرد و با تغییراتی در ابعاد کف و برآمدگی خودرو می توان خودرو را در کلاس B و C و انواع سدان، هاچ بک و کراس اوور قابل تولید هستند، بنابراین دو پلتفرم SP100 و SP0 از این مگا پلت فرم تعریف شده است.

پازوکی تصریح کرد: در این شرایط خودرو شاهین چندین تست تصادف و ایمنی را با موفقیت پشت سر گذاشت و نتیجه تصادفاتی که این خودرو تاکنون داشته و در رسانه ها بازتاب یافته است به طوری که خوشبختانه مقاومت خوبی داشته و یکی از دلیل علاقه به خرید این خودرو ایمنی آن است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا تاکید کرد: ایجاد نیازمندی های جدید در خودروهای دارای پلت فرم قدیمی مشکل است و در برخی موارد افزایش الزامات استاندارد باعث ارتقای کیفیت محصول نمی شود، اما در محصول شاهین این اتفاق می افتد زیرا همه استانداردها از ابتدا رعایت شده و الزامات جدید و به روز در طراحی اولیه دیده می شود، شرایط و الزامات مورد نظر به راحتی در آن قرار می گیرد و کیفیت محصول نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه هنگام انتخاب پلت فرم و اینکه خودرو در چه کلاسی طراحی و تولید شود، گفت: تولیدات اولیه گروه سایپا در خودروهای کلاس A و B بوده و در زمان طراحی این مگا پلت فرم پس از بررسی وضعیت بازار و علاقه مردم به خودروهای کلاس C، پاسخگویی به نیاز بازار و همچنین با هدف توسعه بازار، بر اساس تولید خودروهای بزرگتر در دستور کار قرار گرفت و سایپا به طراحی یک مگا پلتفرم روی آورد که بتواند هر دو خودرو کلاس C تولید می کنند و با حداقل تغییرات می توان خودروهای کلاس B را تهیه کرد.

پازوکی تصریح کرد: طراحی خودرو بر اساس دو قسمت است. اولا طراحی سبک خودرو و دوم عملیاتی شدن این سبک طراحی که شامل طراحی قالب، عملیاتی سازی و قطعه سازی می باشد. طراحی استایل خودرو توسط کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات و نوآوری خودرو سایپا که یکی از افتخارات این گروه از خودروسازان می باشد انجام شده است و طراحی استایل خودرو به صورت کاملا بومی و بدون هیچ مشاوری انجام شده است. در طراحی قالب ها و قطعات، این ظرفیت در داخل گروه سایپا وجود داشت و بخشی از آن ساخته شد، اما چون ظرفیت تولید همزمان تمامی قالب ها در داخل کشور وجود نداشت، برخی از قالب ها در توانایی تولید آنها در داخل، در خارج از کشور تولید شد و از داخل کشور ساخته شد تا پروژه تولید خودرو شاهین طبق برنامه به اتمام برسد.

معاون مهندسی و فنی گروه سایپا درباره بهبودهای صورت گرفته در محصول شاهین گفت: پس از عرضه خودرو شاهین به بازار و بر اساس بازخوردهای دریافتی از مشتری، خودرو نیاز به بهبودهای خاصی دارد و بر این اساس ۱۲ پروژه در زنجیره تامین و تولید تعریف شد.

وی افزود: یکی از اصلی ترین پروژه هایی که در خصوص خودرو شاهین تعریف و اجرا شد، صدای توربو شارژ بود که اصلاح شد. توربوشارژر یک ساختار مکانیکی تولید صدا است و باید از انتقال صدا به کابین خودداری شود. بر این اساس حدود ۲۴ قطعه عایق طراحی و اصلاح شد و خوشبختانه از ابتدای اسفندماه سال گذشته استفاده از عایق صوتی در این خودرو اجرایی شده و رضایت کامل مشتریان را جلب کرده است و این طرح نیز برای حل مشکل صدا برای خودروهایی که در گذشته تولید شده اند، در فرآیند عملیات خدمات پس از فروش گنجانده شده است.

پازوکی گفت: علاوه بر این پروژه ای در مورد سیستم خنک کننده خودرو تعریف شد. با توجه به اینکه آب و هوای متفاوتی در کشور وجود دارد و اختلاف دما در دو نقطه کشور بیش از ۴۰ درجه است و خودرو در مناطق گرمسیری با بار کامل با مشکل سرمایش مواجه بود و از طرفی موتور توربوشارژ تراکم حرارتی بالاتری دارد. و نسبت انتقال حرارت بالاتر از موتورهای تنفس طبیعی است، بنابراین برای حل مشکل سیستم خنک کننده خودرو تجدید نظر شد.

وی افزود: بر همین اساس یک رادیاتور دو ردیفه طراحی شد که وظیفه خنک سازی خودرو را در شرایط سخت بر عهده دارد. این رادیاتور در اصل برای خودروی شاهین اتوماتیک طراحی شده و به دلیل ایجاد شرایط مناسب برای شاهین معمولی نیز استفاده شده است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا درباره قوای محرکه این خودرو گفت: به طور کلی برای هر خودرو یک موتور تعریف می شود که مناسب آن خودرو باشد. اینکه یک موتور باید برای خودرو طراحی شود هیچ مبنای مهندسی ندارد و در حال حاضر در خودروهای چینی طیف بسیار وسیعی از خودروهای تک موتوره از خانواده میتسوبیشی وجود دارد و موتور برای خودرو زمانی معنا پیدا می کند که چه خودرویی آنچه می خواهیم و نیاز داریم را فراهم می کند.

وی گفت: در خصوص موتور خودرو شاهین با توجه به بررسی های انجام شده عملکرد خارجی برای مشتریان بررسی شده و از عملکرد آن نارضایتی وجود ندارد زیرا موتور دارای ویژگی های مورد نظر خودروی شاهین است.

پازوکی در خصوص طراحی و تولید شاهین اتوماتیک گفت: طبق بررسی های انجام شده حدود ۴۰ درصد مشتریان متقاضی خودروی اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه در گذشته سایپا خودروهای ساینا و کوئیک اتوماتیک را تولید و عرضه می کرد و رضایت زیادی از این خودروها وجود دارد، لذا طراحی و تولید خودروی شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل اصلی کار به پایان رسیده است.

وی افزود: خودروهای اتوماتیک از نظر امکانات، راحتی داخلی و آپشن های مختلف از تنوع خوبی برخوردار هستند و در حالی که برخی از تنوع آپشن های خودروهای لوکس به دلیل تحریم ها محدود شده بود، خوشبختانه توانستیم در این مورد تمایز بصری ایجاد کنیم. ماشین.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: در این خودرو آپشن هایی مانند دستگیره ها، جلو پنجره و تزئینات عقب خودرو روکش کروم است، همچنین داشبورد داخلی در دو رنگ طراحی شده و خودرو با جعبه عرضه می شود. تغییرات CVT . سازنده این گیربکس پانچ بلژیک است که صاحب سبک در دنیاست و در بازارهای جهانی حضور فعال دارد.

پازوکی تاکید کرد: تست های تایید صلاحیت محصول انجام شده و پیش بینی می شود تمامی تست ها و مراحل شماره گذاری این خودرو تا پایان سال انجام شود و طبق برنامه زمان بندی شده، عرضه محصول از اردیبهشت ماه آینده آغاز خواهد شد. سال

وی در خصوص موتورهای محصولات گروه سایپا نیز گفت: در سایپا سیتروئن خط موتورهای EC5 نصب و در مرحله بهره برداری قرار گرفت و با شروع تحریم ها و خروج شرکت سیتروئن، سایپا اقدام به آماده سازی کرد. برای فعال کردن مجدد این موتور برنامه ریزی کنید. و روی خط تولید موتور شرکت مگاموتور که موتور خودروهای رنو است که در آنجا تولید می شد، این موتور آماده تولید است. این موتور در محصولات فعلی گروه پژو و همچنین در خودروهای داخلی پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3 و تارا فعال است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: این موتور ۱۶ سوپاپ دارد و با نام موتور ME16 معرفی شده است و تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و در پروژه P90 برای خودروهای CVT دستی و اتوماتیک شاهین استفاده می شود.

وی در پایان گفت: علاوه بر این طرح، نوع دیگری از خودروی شاهین به نام شاهین پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک تعریف شده و فعالیت کالیبراسیون آن در حال انجام است و در نیمه اول سال ۹۱ به بازار عرضه می شود. .