فشار خون بالا در دوران بارداری؛ ۵ نکته مهم برای کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری


فشار خون بالا و بارداری لزوماً ترکیب خطرناکی نیستند. اما دارند فشار خون بالا در دوران بارداریصرف نظر از اینکه این مشکل قبل یا بعد از بارداری تشخیص داده شده باشد، نیاز به مراقبت ویژه دارد.

فشار خون بالا به این معنی است که نیروی فشار خون به دیواره رگ ها بسیار زیاد است. اندازه گیری فشار خون ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه بسیار بالا در نظر گرفته می شود.

در حالی که فشار خون بالا می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، زنان باردار در معرض خطر بیشتری هستند.

مقاله مرتبط: بهترین برنامه غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون چیست؟

فشار خون بالا در دوران بارداری

در دوران بارداری، زنان ممکن است انواع مختلفی از فشار خون بالا را تجربه کنند، مانند:

  • فشار خون بارداری بعد از هفته بیستم بارداری رخ می دهد.
  • فشار خون مزمن که قبل از بارداری وجود داشته یا قبل از هفته بیستم بارداری رخ داده است.
  • فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی که در زنان مبتلا به فشار خون مزمن قبل از بارداری رخ می دهد.

پره اکلامپسییک نوع عارضه بارداری است که با فشار خون بالا و علائم آسیب به سایر اندام ها مشخص می شود.

لینک مرتبط: ۹ نشانه فشار خون بالا که نباید نادیده بگیرید

فشار خون بالا در دوران بارداری فشار مضاعفی به قلب و کلیه ها وارد می کند. همچنین خطر بیماری قلبی، بیماری کلیوی و سکته را افزایش می دهد. علاوه بر اینها، سایر عوارض ممکن است شامل محدودیت رشد باشد جنینزایمان زودرس، جدا شدن جفت و زایمان سزارین.

هنگامی که در دوران بارداری از فشار خون بالا رنج می برید، مهم است که سطح فشار خون خود را در دوران بارداری به دقت کنترل کنید. کنترل فشار خون می تواند به شما کمک کند بارداری سالم و فرزندی سالم داشته باشید. در عین حال، معاینات اولتراسوند باید به طور مکرر برای پیگیری رشد کودک انجام شود. ماتریس ساخته شدن

اینها بهترین راه ها برای کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری هستند.

  1. از نمک و غذاهای پر سدیم خودداری کنید.

مرحله نمک برای کنترل فشار خون، میزان مصرف خود را در دوران بارداری کنترل کنید. به طور کلی وقتی افراد مبتلا به فشار خون بالا میزان نمک مصرفی خود را کاهش می دهند، فشار خون آنها نیز کاهش می یابد. حتی از فشار خون بالا نیز جلوگیری می کند.

در هنگام پختن غذا نمک زیادی به غذا اضافه نکنید. در عوض، از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

از غذاهای فرآوری شده، فست فودها و نوشیدنی های ورزشی که دارای سدیم بالایی هستند، اجتناب کنید، حتی اگر طعم شور ندارند. از غذاهای کنسرو شده خودداری کنید زیرا اغلب دارای سدیم بالایی هستند.

  1. سعی کنید یک نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق یک تکنیک آرامش بخش فوق العاده است که به کاهش سطح استرس و تثبیت فشار خون کمک می کند.

توصیه می شود بخوانید: قاتل خاموش: فشار خون بالا به ۵ روش سلامتی شما را خراب می کند

همچنین، هر بار که نفس عمیق می‌کشید، خون اکسیژن‌دار به تمام سلول‌های بدن شما می‌رسد. به بدن انرژی می دهد و به طور کلی به شما کمک می کند احساس خوبی داشته باشید.

برای انجام این کار، به پشت در یک مکان راحت دراز بکشید. دست ها را روی سینه و زیر سینه قرار دهید. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید تا زمانی که احساس کنید معده خود بالا آمده است. تا ۵ بشمارید. در حالی که عضلات شکم خود را منقبض کرده اید، بازدم را از طریق دهان انجام دهید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید و تنفس خود را منظم و آهسته نگه دارید. ۲-۳ بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه تنفس عمیق را تمرین کنید. تنفس عمیق می تواند باشد سلامت قلب به شما کمک کند

اینجا بخوانید: فواید امگا ۳ و اسید فولیک در دوران بارداری: ۲ ماده مهم برای تغذیه مادران

  1. از سواری لذت ببرید

زنانی که فعال نیستند، بیشتر از آنهایی که فعال هستند ورزش آنها در معرض خطر فشار خون بالا در دوران بارداری هستند. پیاده روی یکی از بهترین تمرینات قلبی برای زنان باردار است. زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا می توانند با پیاده روی سریع به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز، فشار خون خود را کاهش دهند. انجام این ورزش ساده در طول نه ماه بارداری یک فعالیت بی خطر است. با این روش می توانید فشار خون بالا در دوران بارداری را کنترل کنید. سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز یا بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. اگر مبتدی هستید، با پیاده روی کوتاه شروع کنید.

لینک مرتبط: بهترین برنامه ریزی برای اوقات فراغت در دوران بارداری

همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید. بپرسید آیا فعالیت های خاصی برای شما بی خطر هستند یا خیر.

  1. غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

غذاهای غنی از پتاسیم باید بخشی از رژیم غذایی شما برای کنترل فشار خون در دوران بارداری باشد. غذاهایی که باید اضافه کنید عبارتند از: سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، لوبیاقرمز، آب پرتقال، موز، نخود سبزسیب زمینی، آجیل، خربزه و خربزه.

توصیه می شود بخوانید: در دوران بارداری غذاهای تند بخورید; خطرات، نکات مهم و ایمنی بدن.

پتاسیم یک ماده معدنی مهم در دوران بارداری است. این به حفظ تعادل مایعات و الکترولیت بدن شما کمک می کند. همچنین برای انتقال تکانه های عصبی، انقباض عضلانی و آزاد شدن انرژی از کربوهیدرات ها، چربی ها و غیره. پروتئین کمک. سطح پتاسیم خود را در حد متوسط ​​نگه دارید (حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم در روز).

  1. فشار خون بالا در دوران بارداری؛ برای گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی حداقل ۳۰ دقیقه، ۲ تا ۳ بار در روز، می تواند فشار خون را کاهش دهد. موسیقی همچنین می تواند به شما در مقابله با استرس و اضطراب کمک کند. استرس همچنین برای نوزاد متولد نشده شما خوب نیست. پس تا می توانید از استرس دوری کنید.

مطالب مرتبط: علائم بارداری; ۲۲ راه برای تشخیص بارداری بدون انجام آزمایش

موسیقی موسیقی ملایم یا موسیقی با ضرب آهنگ کم و صدای کم می تواند حتی در مواقع بسیار پر استرس نیز افراد را آرام کند.

گوش دادن به موسیقی آرام و آرام در دوران بارداری نیز برای ایجاد یک تجربه پیوند فوق العاده بین شما و کودکتان عالی است. علاوه بر این، تحریک مغز را در رشد کودک شما افزایش می دهد. از طرفی الگوی خواب نوزاد تازه متولد شده را بهبود می بخشد.

  1. وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. بنابراین باید مراقب افزایش وزن خود در دوران بارداری باشید. رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم راه هایی برای کنترل افزایش وزن در دوران بارداری هستند.

بیشتر بخوانید: دلایل افزایش وزن بعد از جراحی چیست؟

پره اکلامپسی با فشار خون بالا و افزایش وزن در دوران بارداری همراه است، بنابراین مهم است که از افزایش وزن بیش از حد یا افزایش سریع وزن خودداری کنید. پره اکلامپسی می تواند باعث مشکلات کلیوی و کبدی برای مادر و عوارضی برای نوزاد شود.

اضافه وزن همچنین خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند کمردرد، خستگی، گرفتگی عضلات پا، بواسیر و… دیابت بارداری باعث افزایش مشکلات قلبی و درد مفاصل در دوران بارداری می شود.

از طریق الف رژیم غذایی سالم و یک برنامه ورزشی مناسب می توانید به وزن مناسب برسید. در مورد وزن خود با پزشک خود صحبت کنید و حتماً دستورالعمل های داده شده توسط پزشک را دنبال کنید.

پیوند مرتبط: رابطه بین سطح ویتامین D مادر در دوران بارداری و ضریب هوشی کودکان

نکات مهمی که باید در مورد فشار خون بالا در دوران بارداری بدانید:

  • در روزهای اول بارداری به پزشک مراجعه کنید و معاینات خود را با دقت انجام دهید. اگر پزشکتان گفت که برای کنترل فشار خون به دارو نیاز دارید، حتما آن را هر روز طبق دستور مصرف کنید.
  • افرادی که در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند ممکن است برای جلوگیری از آن نیاز به مصرف آسپرین با دوز پایین داشته باشند. این دور فقط با دستور پزشک تجویز می شود.
  • بدون مشورت با پزشک مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.
  • سیگار بر قلب و سیستم قلبی عروقی فشار وارد می کند. همچنین برای سلامت کودک شما خطرناک است. به سیگار کشیدن در دوران بارداری نه بگویید.
  • از مصرف کافئین در دوران بارداری اجتناب کنید، زیرا با کاهش جریان خون و افزایش خطر سقط جنین مرتبط است.