فواید ماهی تن؛ از سلامت قلب تا کاهش وزن + عوارض


فواید ماهی تن: ماهی تن یکی از پرمصرف ترین ماهی ها در جهان است. فواید ماهی تن را می توان به مواد مغذی آن نسبت داد. این ماهی خوشمزه دارای بسیاری از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک است. گفته می شود مصرف ماهی تن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و بینایی را بهبود می بخشد. تقویت سیستم ایمنی و کاهش وزن در افراد چاق. همچنین می تواند جایگزین فوق العاده ای برای گوشت قرمز یا فرآوری شده باشد.

این مقاله فواید ماهی تن برای سلامتی و خطرات احتمالی آن را توضیح می دهد. ماهی تن سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری است. اما چگونه به سلامتی شما کمک می کند؟ به خواندن ادامه دهید.

فواید تن ماهی برای سلامتی

کمک به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

مصرف ماهی با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که می تواند به گشاد شدن شریان ها و کندی تشکیل پلاک کمک کند. علاوه بر این، مصرف زیاد این اسیدهای چرب ضروری نیز می تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش فشار خون کمک کند. ماهی تن همچنین سرشار از نیاسین و ویتامین های B است که می تواند از سلامت قلب حمایت کند. از سوی دیگر، ماهی تن سرشار از پتاسیم نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش کلسترول و بهبود سلامت کلی قلب کمک می کند. باید ماهی تن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از فواید آن بهره ببرید. با این حال، قبل از خوردن، مطمئن شوید که ماهی تن کاملاً پخته شده است.

بهبود و تقویت بینایی.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی تن ممکن است به کاهش از دست دادن بینایی ناشی از دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن کمک کند. این اسیدهای چرب می توانند علائم سندرم خشکی چشم را نیز تسکین دهند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی ممکن است برای بهبود بینایی ضروری باشد.

فواید ماهی تن؛ به کاهش وزن کمک می کند

ماهی تن با پروتئین بالا شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، یک اسید چرب امگا ۳، تولید لپتین (هورمون گرسنگی) را تحریک می کند که به کاهش گرسنگی و افزایش سطح انرژی کمک می کند. اما این پدیده فقط در افراد چاق مشاهده می شود. افزایش سطح لپتین ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن پس از کاهش وزن از طریق محدودیت کالری کمک کند.

کمک به فشار خون

ماهی تن حاوی پتاسیم است که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این ماده معدنی با اثرات منفی مصرف زیاد سدیم مقابله می کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف پتاسیم در رژیم غذایی به طور قابل توجهی فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد. همچنین مشخص شد که پتاسیم خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

تقویت سلامت استخوان

ماهی تن منبع عالی ویتامین D است که به جذب موثر کلسیم در بدن کمک می کند. کمبود ویتامین D با از دست دادن استخوان همراه است که در نهایت می تواند منجر به پوکی استخوان (استخوان های شکننده)، شکستگی، استئومالاسی (نرم شدن استخوان ها) و ضعف عضلانی شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین D می‌توانند گردش استخوان را کاهش داده و تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهند. علاوه بر این، ماهی تن همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی منیزیم و فسفر است که سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی و ماده مغذی قوی تقویت کننده سیستم ایمنی است که در ماهی تن یافت می شود. کمبود آن می تواند بر سلول های ایمنی تأثیر منفی بگذارد و علاوه بر افزایش استرس اکسیداتیو، چندین عملکرد آنها را تغییر دهد. سلنوپروتئین های موجود در سلنیوم غذایی به تقویت ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر این، مکمل سلنیوم ممکن است به تنظیم پاسخ های ایمنی اضافی و کنترل اختلالات التهابی مزمن نیز کمک کند.

تقویت سلامت پوست

سلنیوم و آنتی اکسیدان های موجود در ماهی تن می توانند به کاهش آسیب رادیکال های آزاد و به تاخیر انداختن علائم پیری زودرس مانند چین و چروک کمک کنند. همچنین، ماهی تن منبع خوبی از چربی های اشباع نشده چندگانه است که باعث درخشندگی پوست می شود. همچنین مشخص شد که عصاره قلب ماهی تن باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش پیری زودرس می شود.

اقدامات احتیاطی قبل از خوردن ماهی تن

ماهی به خصوص ماهی تن می تواند حاوی فلزات سنگینی باشد که به سلامت قلب آسیب می رساند. سمیت آن بیشتر از مزایای سلامتی بالقوه اسیدهای چرب امگا ۳ است. ماهی تن اگرچه بسیار مغذی است، اما دارای جیوه بالایی است. بنابراین، آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

کنسرو ماهی تن و سایر ماهی های کم جیوه را می توان ۲ تا ۳ بار در هفته مصرف کرد. کنسرو ماهی تن حاوی سدیم است، بنابراین افراد مبتلا به دیابت و مشکلات قلبی باید آن را در حد اعتدال مصرف کنند. همچنین زنان باردار به دلیل داشتن جیوه، قبل از مصرف ماهی تن با پزشک خود مشورت کنند.

با وجود طیف وسیعی از فواید سلامتی تن ماهی، معایب خاصی وجود دارد که باید در نظر گرفت. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید آنها چیستند.

عوارض جانبی ماهی تن

مسمومیت با جیوه

بیشتر ماهی ها، از جمله ماهی تن، حاوی جیوه هستند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض جیوه می تواند باعث از دست دادن حافظه، بی حسی، لرزش یا دوبینی شود. بنابراین هنگام استفاده از آن مراقب باشید.

نفخ شکم

شواهد حکایتی نشان می دهد که برخی از افراد ممکن است پس از مصرف ماهی تن دچار نفخ شوند. گاهی ممکن است با سوء هاضمه و گرفتگی معده نیز همراه باشد.

آلرژی

برخی از ماهی ها می توانند واکنش هایی مانند حالت تهوع، استفراغ، درد معده، اسهال، کهیر و خارش دهان ایجاد کنند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

فواید سلامتی تن ماهی را می توان به مواد مغذی فوق العاده آن نسبت داد. وقتی ماهی تن به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمولی شما گنجانده شود، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. بینایی را بهبود می بخشد، به کاهش وزن و کاهش فشار خون کمک می کند. از آنجایی که ماهی تن سرشار از ویتامین D است، سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. همچنین سلنیوم موجود در ماهی تن باعث بهبود ایمنی می شود. خوردن ماهی تن به سلامت پوست نیز کمک می کند. می توانید این ماهی را به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنید. با این حال، مصرف بیش از حد می تواند بر سلامت قلب شما تأثیر منفی بگذارد. پس آن را در حد اعتدال مصرف کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.