فواید نخود فرنگی؛ ۱۳ فواید شگفت انگیز نخود فرنگی + عوارض جانبی


فواید نخود در مواد مغذی غنی آن نهفته است. اگر گیاهخوار هستید، پروتئین بالای آن می تواند نیازهای غذایی روزانه شما را پوشش دهد. همچنین با انواع سالادها به خوبی ست می شوند و تنقلات خوشمزه و مقوی درست می کنند. این مقاله به بررسی فواید این حبوبات، عوارض جانبی آنها می پردازد

نخود فرنگی چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

نخود سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی مانند ویتامین B6 و C، اسید فولیک، منگنز و منیزیم است. آنها همچنین حاوی کلسیم و مقداری پتاسیم (که برای سلامت قلب ضروری است) هستند. پروتئین به ساخت توده عضلانی و بهبود سلامت سلول ها کمک می کند، در حالی که منیزیم، منگنز و کلسیم استخوان ها را قوی نگه می دارند. ویتامین C از بیماری هایی مانند سرطان جلوگیری می کند و سلامت پوست را بهبود می بخشد. و بله آهن و اسید فولیک در دوران بارداری یکی از نیازهای اساسی بدن مادر است.

تنظیم سطح قند خون

شاخص گلیسمی نخود فرنگی ۲۸ است. این یکی از دلایل کاهش قند خون است. برخی تحقیقات اولیه وجود دارد که نشان می دهد افرادی که نخود می خورند ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند. خوردن نخود به جای گندم همچنین می تواند باعث کاهش سطح گلوکز خون بعد از غذا شود. نخود همچنین سرشار از فیبر است، ماده مغذی که جذب قند در خون را کند می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.این فیبر همچنین می تواند اشتهای شما را کنترل کند.

فواید نخود فرنگی؛ به کاهش وزن کمک می کند

فیبر موجود در نخود باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید. شما را از خوردن غذاهای ناسالم دور می کند. در واقع، نخود همچنین می تواند به کاهش چربی بدن و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند.

ماده مغذی دیگری که باید در مورد آن صحبت کرد پروتئین است که به تنظیم وزن معروف است. مطالعات نشان داده است که افرادی که از رژیم غذایی پر پروتئین استفاده می کنند، نه تنها وزن خود را کاهش داده اند، بلکه می توانند چربی بیشتری نیز از دست بدهند. علاوه بر این، اثر حرارتی پروتئین ۳۰٪ است. این بدان معناست که شما ۳۰ درصد کالری را در طول هضم پروتئین می سوزانید. نخود نیز سرشار از مواد مغذی است. پس اگر می خواهید وزن کم کنید، نخود فرنگی بخورید.

تقویت سلامت دستگاه گوارش.

فیبر موجود در این غذا به جلوگیری از یبوست کمک می کند و برای حرکات منظم روده مفید است. از سوی دیگر، فیبر به عنوان یک عامل حجیم کننده در سیستم گوارش نیز عمل می کند. در نتیجه، سلامت کلی دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. مهمتر از آن، فیبر همچنین به تعادل سطح pH و باکتری های سالم روده کمک می کند. تعداد باکتری های مضر روده را کاهش می دهد. نخود همچنین حاوی نشاسته است که می تواند به هضم غذا کمک کند.

فواید نخود فرنگی؛ بهبود سلامت قلب

از سوی دیگر، نخود حاوی پتاسیم، فیبر و ویتامین های C و B6 است که همگی از سلامت قلب حمایت می کنند. فیبر به کاهش کلسترول خون کمک می کند و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. همچنین پلاک ها را از شریان ها پاک می کند و سلامت شما را بهبود می بخشد. که برای قلب مفید است مطالعات نشان داده اند که فیبر محلول در نخود فرنگی می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کند. بنابراین، پتاسیم خطر حملات قلبی را کاهش می دهد.

فولات موجود در نخود نیز از سلامت قلب حمایت می کند. با هموسیستئین، یک اسید آمینه که به تشکیل لخته های خون کمک می کند، مقابله می کند.

به پیشگیری از سرطان کمک می کند

اگرچه سلنیوم در بیشتر میوه ها و سبزیجات یافت نمی شود، اما می توان آن را در نخود یافت. این ماده معدنی به عملکرد صحیح کبد کمک می کند و به آن اجازه می دهد تا برخی از ترکیبات سرطان زا در بدن را سم زدایی کند. سلنیوم همچنین التهاب را سرکوب کرده و از رشد تومور جلوگیری می کند. فولات موجود در آن در سنتز و ترمیم DNA نقش دارد. به همین دلیل است که از تشکیل سلول های سرطانی از جهش در DNA جلوگیری می کند. نخود فرنگی حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام ساپونین است که از تکثیر سلول های سرطانی نیز جلوگیری می کند.

فیبر موجود در نخود همچنین به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک می کند. ویتامین C موجود در آن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و به طور کلی از سرطان جلوگیری می کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف ایزوفلاون ها (موجود در نخود) می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

منبع عالی پروتئین

نخود فرنگی یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است. یک فنجان نخود حاوی حدود ۱۵ گرم پروتئین است. این پروتئین برای تقریباً هر عملکرد بدن مهم است، از بهبود سلامت اندام‌های حیاتی، ماهیچه‌ها و بافت‌ها گرفته تا کند کردن روند پیری. پروتئین همچنین به کنترل سطح قند خون و تولید هموگلوبین و آنتی بادی های مهم کمک می کند. همچنین در بهبود زخم ها و جراحات تاثیر دارد. اما حتماً نخود را با سایر منابع پروتئینی ترکیب کنید، زیرا پروتئین ناقصی است. (به این معنی که آنها حاوی تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن نیستند). با این حال، کیفیت پروتئین موجود در نخود نسبت به سایر حبوبات بسیار بهتر است.

سرشار از مواد مغذی مهم

نخود همچنین منبع خوبی از منیزیم، منگنز، روی و آهن است. آنها حاوی مقادیر خوبی از ویتامین B و ویتامین A (به عنوان بتاکاروتن) هستند. منیزیم، منگنز و ویتامین های گروه B (ویتامین B6) به مبارزه با علائم PMS یا PMS کمک می کنند. منیزیم و منگنز به همراه روی نیز به سلامت استخوان کمک می کنند.

آهن موجود در نخود با خستگی مبارزه می کند و کیفیت خون را بهبود می بخشد. از کم خونی جلوگیری می کند و همچنین می تواند با ریزش مو مقابله کند. ویتامین A سلامت پوست و چشم را بهبود می بخشد. از بیماری های جدی چشم مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند.

که مربوط به منگنز موجود در آن است. برای مبارزه با رادیکال های آزاد که می توانند باعث ایجاد چین و چروک شوند، شناخته شده است. ویتامین های B به عنوان سوخت برای سلول ها عمل می کنند.

همچنین می توانید از نخود برای پاکسازی صورت خود استفاده کنید. فقط خمیر نخود را با زردچوبه مخلوط کنید و هر روز صبح آن را روی صورت خود بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. این درمان همچنین به کاهش لکه های پیری و درخشان شدن صورت کمک می کند.

فواید نخود فرنگی؛ پیشگیری از ریزش مو

از آنجایی که نخود سرشار از پروتئین است، می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. منگنز موجود در آنها می تواند موهای شما را تقویت کند. کمبود منگنز همچنین می تواند به کندی رشد مو منجر شود. ویتامین A و روی موجود در نخود نیز با شوره سر مبارزه می کند. به سادگی می توانید ۶ قاشق غذاخوری نخود خرد شده را با آب مخلوط کرده و روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس طبق معمول آبکشی کنید. روی موجود در نخود نیز می تواند به جلوگیری از نازک شدن مو کمک کند. مس موجود در آنها می تواند به رشد مجدد موها کمک کند (در افرادی که به دلیل درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی موهای خود را از دست داده اند مفید است).

بهبود سلامت چشم

قبلاً در مورد بتاکاروتن موجود در نخود صحبت کردیم که می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد. بنابراین روی یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای بینایی است. به انتقال ویتامین A از کبد به شبکیه کمک می کند. روی همچنین ممکن است به جلوگیری از پیشرفت دژنراسیون ماکولا کمک کند.

فواید نخود فرنگی؛ تقویت استخوان ها

نخود فرنگی حاوی کلسیم است و ما اهمیت کلسیم را برای استخوان ها می دانیم. مهمتر از آن، نخود حاوی منیزیم است، ماده معدنی دیگری که بدن شما (همراه با کلسیم) برای ساختن استخوان ها از آن استفاده می کند.

سایر مواد معدنی موجود در نخود که سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد شامل منگنز، روی و ویتامین K است که همگی به حفظ ساختار استخوان کمک می کنند. آنها همچنین حاوی فسفات هستند که همراه با کلسیم به معدنی شدن صحیح استخوان ها کمک می کند. با این حال، مصرف بیش از حد فسفر با کلسیم بسیار کم نیز می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان شود.

ویتامین K موجود در نخود نیز جذب کلسیم را بهبود می بخشد. سطوح پایین ویتامین K اغلب با شکستگی استخوان همراه است. از سوی دیگر، آهن و روی موجود در نخود برای تولید و بلوغ کلاژن، پروتئین مهم دیگری که از استخوان‌ها و غضروف‌های سالم حمایت می‌کند، مهم هستند.

فواید نخود فرنگی؛ بارداری سالم

فولات نخود برای زنان باردار مفید است. حتی قبل از آن، نخود حاوی فیبر، پروتئین، آهن و کلسیم است، مواد مغذی ضروری در دوران بارداری.

در مورد فولات، مهم ترین ماده مغذی در دوران بارداری است. برای سلامت مادر و جنین ضروری است. همچنین خطر نقص لوله عصبی و وزن کم هنگام تولد را کاهش می دهد. فولات ناکافی در دوران بارداری نیز می تواند نوزاد را در معرض خطر عفونت و بیماری در مراحل بعدی زندگی قرار دهد.

به کاهش التهاب کمک می کند.

نخود نوعی حبوبات است و مطالعات نشان می دهد که خوردن حداقل ۴ وعده نخود در هفته می تواند التهاب را کاهش دهد. همچنین می تواند به طور قابل توجهی ویژگی های متابولیک خاص بدن را بهبود بخشد. سایر مواد مغذی موجود در نخود مانند ویتامین های A، C و B6، فیبر، پروتئین، منیزیم، سلنیوم و آهن به مبارزه با التهاب کمک می کنند.

آیا نخود عوارضی دارد؟

عوارض مصرف زیاد فیبر

نخود سرشار از فیبر است. افزایش ناگهانی مصرف فیبر می تواند باعث ناراحتی معده، گاز، اسهال و نفخ شود. همچنین می تواند منجر به گرفتگی معده شود، اگرچه معمولاً در عرض چند ساعت از بین می رود.

آلرژی به حبوبات

نخود یکی از اعضای خانواده سویا است، بنابراین می تواند حساسیت پوست را تشدید کند. اگر آلرژی شناخته شده ای به حبوبات دارید، مصرف آنها را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید. برخی از علائم حساسیت به حبوبات عبارتند از تهوع، اسهال، خارش پوست، کهیر، سردرد و سرفه.

فواید نخود بسیار زیاد است. آنها سرشار از پروتئین، فیبر و بسیاری از مواد مغذی مفید هستند که سلامت کلی را بهبود می بخشد. نخود می تواند به طور موثر سطح قند خون را تنظیم کند، استخوان ها را تقویت کند و به کاهش چین و چروک کمک کند. از طرفی باعث سلامت قلب، هضم و سلامت چشم نیز می شود. علاوه بر این، آنها همچنین به کاهش وزن کمک می کنند، بارداری سالم را تضمین می کنند و منبع عالی پروتئین هستند. برای تهیه غذاهای مختلف می توانید نخود را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از آن لذت ببرید.