لازمه فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی، وجود قوانین مدون حقوقی مبتنی بر اخلاق است.


آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش علوم قرآنی (۱۸ خرداد) با بیان اینکه آیه ﴿لا تَبْخَسوا النَّاسَ اشْیَاَهُمْ﴾ یکی از جامع ترین احکام قانون اساسی اسلام است و بر همین اساس، کوتاهی کردن حتی به کافر است، بیان کرد: حرام است و از مصادیق ظلم است.

به گزارش نبأخبر، آیت الله العظمی جوادی آملی: تأکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی، پرهیز از ظلم و ستم است، اما وجود قوانین حقوقی مدون مبتنی بر اخلاق برای این فعالیت ها ضروری است. حقوق فردی و حقوق اجتماعی تا زمانی که حقوق نوشته نشود قابل اجرا نیست.
آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر علم قرآن (۲۸ خرداد) اظهار داشت: آیه رسول الله صلی الله علیه وسلم از جامع ترین احکام قانون اساسی و در نتیجه حتی برای کفار مصداق آن است. ظلم

وی افزود: اسلام نه تنها بر حقوق بشر، بلکه بر حقوق حیوانات و گیاهان نیز تاکید دارد. در روایت می خوانیم: «کسی که طلحه یا سدره را سیراب کرد، پس با ایمان سیراب کرد».[۲]. کسی که به درخت آب بدهد مانند آب دادن به مؤمن است.

معظم له ظلم را از بزرگ ترین گناهان دانستند و خاطرنشان کردند: گناه ظلم به حدی است که قرآن می فرماید:[۳]. ظالم نه تنها به جهنم می رود، بلکه خود سوخت جهنم است.

مفسران برجسته قرآن ادامه دادند: اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی برای پرهیز از ظلم تاکید دارد، اما وجود قوانین حقوقی مدون مبتنی بر اخلاق برای این فعالیت ها ضروری است. حقوق فردی و حقوق اجتماعی تا زمانی که حقوق نوشته نشود قابل اجرا نیست.

آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن تشریح ویژگی های انسان با اخلاق، فرمودند: انسان با اخلاق وقتی قدرت پیدا می کند مانند زمانی است که قدرت ندارد. اینکه کسی آن را ببیند یا نه یکسان است. چه کسی در مورد او بداند یا نه، همان است. این که بتواند از کسی انتقام بگیرد یا نه یکسان است. آدم با اخلاق کسی نیست که هر کاری دلش می‌خواهد بکند تا به قدرت برسد.

وی با اشاره به موضوع قدرت در کتاب سجادیه گفت: امام سجاد (علیه السلام) در کتاب سجادیه می فرمایند: خداوند به من توفیق دهد که در صورت کسب مقام و قدرت، مدیر خوبی باشم. ما یک خوب داریم و یک بد. حسن الولایه یعنی مدیر خوب. مدیر خوب یعنی اصل تکنولوژی را بداند، آموخته باشد و قدرت برنامه ریزی داشته باشد، یعنی عملا مدیریت کند و هم قدرت اجرایی داشته باشد و هم قدرت تفکر فرهنگی. اگر یکی از این دو را ندارید، فرماندار خوبی نیستید. پیامبر در آن دعا فرمود: خدایا! از حکومت بد به تو پناه می برم که نه مدیر خوبی هستم و نه حاکم خوبی.

معظم له با تأکید بر لزوم هماهنگی علم و عمل اذعان داشتند: مفسر قرآن اگر بالای منبر آیه ای را تفسیر کند و در پایین به خلاف آن عمل کند، علم دارد ولی از عمل غافل است. به یک معتاد کارتون می گویید که مواد مخدر مضر است. او خودش در خطر است و می داند. علم دارد، اما عمل درست ندارد.

وی افزود: اگر فلجی مار یا عقرب ببیند می داند که این حیوان خطرناک نزدیک اوست و می تواند به او آسیب برساند. او این چیزها را می داند، اما قدرت فرار ندارد. اینها هستند که عملی شدنشان شکست خورده و بداخلاقی ملکه شان شده است.

[۱]. سوره جن، آیه ۱۵.

[۲]. الوصال الشیعه، ج ۹، صفحه ۴۷۴.

[۳]. سوره جن، آیه ۱۵.