مالیات بر خودروهای کوچک در چین به نصف کاهش یافته است


وزیر دارایی چین می گوید که این تصمیم برای افزایش فروش خودرو و حمایت از صنعت خودروسازی این کشور پس از آسیب ناشی از تعطیلات ناشی از ویروس کرونا در سراسر کشور اتخاذ شده است.

به گزارش پرشین خودرو، این تخفیف مالیاتی شامل خودروهای بالای ۳۰۰ هزار یوان نمی شود. پیش از این مالیات جاده ۱۰ درصد قیمت برچسب خودرو محاسبه می شد اما از این پس برای موتورهای کمتر از ۲ لیتر ۵ درصد محاسبه می شود.

این قانون از اول خرداد تا پایان سال جاری اجرا می شود.

این تصمیم یکی از مجموعه اقدامات کابینه چین برای احیای اقتصاد پس از سیاست های کاهش کرون به صفر است. تعطیلات اجباری ملی تولید را به شدت مختل کرده و تقاضا را بی پاسخ گذاشته است.

همین تصمیم باعث کاهش ۶۰ میلیارد ینی درآمد مالیاتی دولت چین می شود، اما با توجه به اینکه فروش خودرو در آوریل امسال ۴۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، طبیعی است که دولت از ابزارهای شما برای جلوگیری از آسیب دیدن خودروها استفاده کند. اقتصاد کشور و صنعت خودرو استفاده کنید.

پرفروش‌ترین خودروهایی که از این موقعیت نهایت استفاده را می‌برند نیسان سیلفی‌، فولکس واگن لاویدا و هاوال H6 Great Wall هستند.

در سال ۲۰۰۹، فروش در چین ۴۵ درصد رشد کرد و از بازار ایالات متحده پیشی گرفت و به بزرگترین بازار خودرو در جهان تبدیل شد. در عین حال اتخاذ سیاست مشابه و کاهش چشمگیر مالیات بر فروش خودرو نیز به این رشد خیره کننده کمک کرده است.

کوی دونگ شو، مدیر کل انجمن خودروهای مسافری چین، می‌گوید برآوردها نشان می‌دهد که کاهش مالیات مشابه می‌تواند فروش خودرو در چین را تا سال ۲۰۲۲ به ۲ میلیون خودرو برساند.

با این حال، به گفته هوانگ یونگ، مهندس ارشد مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین، کاهش مالیات میزان فروش خودروهای الکتریکی را کاهش می دهد زیرا شامل خودروهای بنزینی می شود.

چین همچنین در حال بررسی تصمیمی برای تمدید یارانه های گران قیمت برای خودروهای برقی است که در سال ۲۰۲۲ منقضی می شوند. حتی در سال ۲۰۲۳، این احتمال وجود دارد که پس از این تصمیمات، مالیات خرید برنامه ریزی شده برای خودروهای برقی واجد شرایط با افزایش به حالت عادی بازگردد. هوانگ گفت: “سیاست های تشویقی مانند کاهش مالیات نقش مثبتی در افزایش فروش خودرو در کوتاه مدت دارد.” با این حال، ابزارها و مشوق‌های محرک بازار به خودی خود باعث ایجاد تقاضای واقعی و جدید نمی‌شوند، بلکه فقط زمان را برای خرید می‌برند.»