مزایای افزودن ارزن دم روباهی در رژیم غذایی منظم

ارزن دم روباهی از Setaria italic به دست می آید. ارزن دم روباهی را به دلیل شباهت به ظاهر دم روباهی می نامند. این در رژیم غذایی اصلی در جنوب هند گنجانده شده است و به نام‌های کورا، تینای، ناوانه و غیره نیز شناخته می‌شود.

ارزش غذایی

ارزن دم روباهی منبع بسیار غنی از کربوهیدرات ها، فیبرهای غذایی، پروتئین و کالری بالا است. حاوی ویتامین های مختلف مانند E، B1، B2، B6، نیاسین، فولات و اسید پانتوتنیک است. همچنین حاوی مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم، منیزیم، آهن پتاسیم، فسفر، روی، مس، منگنز و غیره است.

فواید ارزن دم روباهی برای سلامتی

مزایای افزودن این محصول به رژیم غذایی بسیار زیاد است. ارزن روباهی از آنجایی که هضم آن آسان است، مصرف آسانی دارد. هر کسی می تواند آن را مصرف کند زیرا یک غله غیر حساسیت زا است. این دانه ها شاخص گلیسمی پایینی دارند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند، زیرا به ترشح آهسته گلوکز کمک می کنند، بنابراین بر متابولیسم تأثیر نمی گذارند و به کنترل سطح گلوکز خون کمک می کنند.

این به سم زدایی کمک می کند زیرا حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان است. به حذف عناصر اسیدی از بدن کمک می کند. با کاهش کلسترول بد به تنظیم سطح کلسترول بدن کمک می کند. دانه های ارزن سرشار از فیبرهای غذایی هستند که سیستم گوارش را بهبود می بخشد و اختلالات گوارشی مختلف را درمان می کند. به کاهش درد معده و مشکلات مختلف معده کمک می کند.

محتوای ویتامین B6 موجود در ارزن دم روباهی به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می کند. حتی به درمان بیمارانی که از بی اشتهایی رنج می برند کمک می کند. سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد (لیپوپروتئین با چگالی کم و لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم) را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا) را افزایش می دهد. بنابراین، با محافظت از دیواره رگ ها در برابر هر گونه آسیب و انسداد عروق کرونر و مهار ایست قلبی، خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

به طور طبیعی بدون گلوتن است. برای حفظ سلامتی، رژیم غذایی بدون گلوتن به شدت توصیه می شود. رژیم غذایی بدون گلوتن به دلیل تجزیه سریع غذا و بهبود هضم باعث افزایش سطح انرژی می شود. بدون گلوتن بودن، برای مبتلایان به بیماری سلیاک که به دلیل حساسیت به گلوتن ایجاد می‌شود، یک موهبت است.

برخی از دستور العمل های محبوب ارزن دم روباهی

ارزن دم روباهی خچدی:

مواد لازم: ارزن دم روباهی، چانا دال، سبزیجاتی مانند هویج، گل کلم، نخود، دانه خردل، سیر و غیره.

طرز تهیه: ارزن و چانا دال را جداگانه برای مدتی خیس کنید. سبزیجات خرد شده را با ارزن و چانا دال بجوشانید. برای افزایش طعم، با دانه خردل و سیر مخلوط کنید.

ارزن دم روباهی آپما:

برای شروع روز خود با صبحانه ای سرشار از مواد مغذی مانند آپما دم روباهی بهترین گزینه است.

مواد لازم: ارزن دم روباهی، روغن نارگیل، اوراد دال، دانه خردل، برگ کاری، فلفل سبز و زنجبیل ریز خرد شده، نوارهای نازک سیب زمینی و هویج، پیاز خلال شده، نخود سبز، نمک، گشنیز، نارگیل رنده شده، دانه های بادام هندی.

طرز تهیه: نصف بادام هندی را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. روغن را در تابه گرم کنید و ارزن را تفت دهید تا معطر شود. در ظرفی آب را بجوشانید و سپس ارزن را اضافه کنید و بپزید تا ارزن نرم شود و کنار بگذارید. در تابه ای دیگر اوراد دال و دانه های خردل را اضافه کنید تا طلایی شوند. زنجبیل، فلفل سبز، برگ کاری را اضافه کنید و خوب هم بزنید. پیاز، هویج و سیب زمینی را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. نخود سبز را اضافه کرده و به پخت ادامه دهید. ارزن را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دهید. روی آن را با نارگیل رنده شده، گشنیز خرد شده و نصف بادام هندی تزئین کنید.

میکس آپما آماده برای خوردن دم روباهی بهترین گزینه برای کسانی است که صبح ها برای رفتن به مطب عجله دارند. محتویات بسته را در آب جوش خالی کرده و داغ سرو کنید.

سریعترین رژیم لاغری