میراث معنوی و ماندگار عاشورا – نبأ خبر


به تحلیل علی بمن اقبالی زارچ

هدف اصلی امام، جلوگیری از انحراف جامعه و به ویژه زنده نگه داشتن مشروعیت و امامت با هدف رساندن دستاوردهای چندگانه زیر برای جامعه بشری تا آخرالزمان بود.

به گزارش ناباخبر، هانری کوربن پروفسور فرانسوی سخنی زیبا و دقیق در این باره دارد که همه ادیان با مرگ پیامبرانشان، یهودیت با مرگ موسی، مسیحیت با مرگ عیسی و… مردند. چون حسین را در ابتدای راه و مهدی را در انتهای راه قرار دادند، به گونه ای که امام حسین (ع) آنها را از اعماق تاریخ تشویق کرد و امام مهدی (عج) در آینده نیز آنها را دعوت خواهد کرد. جامعه ای نمی تواند این گونه بمیرد، زیرا رهبری و آرمان های آن همیشه حضور دارند و همیشه تجدید می شوند.
قیام امام حسین (علیه السلام) و واقعه کربلا از جمله حضور ۴ ماهه سیدالشهداء علیه السلام و یارانش در مکه تا دشت نینوا. معظم له در طراحی و اجرای رویارویی نرم، دیپلماسی انقلابی و سیاسی؛ یک گروه نخبه و استثنایی برای روز رویداد آماده کرد. زیرا هدف اصلی امام جلوگیری از انحراف جامعه و به ویژه زنده نگه داشتن مشروعیت و امامت با هدف رساندن دستاوردهای چندگانه زیر برای جامعه بشری تا آخرالزمان بود:

۱- تکریم آزادی و آزادی. در این زمینه، امام با نهایت ظرافت و هوشمندی دو مثال عینی ارائه کردند که اولین مورد تأکید بر اقتدار کامل یاران و یاران برای ماندن در کربلا بود که نتیجه نهایی آن فداکاری و شهادت در راه کربلا بود. ولایت. و اسلام و او در این مسیر بود که جمعیت ۱۲۰۰ نفری که از مکه کوچ کردند در روز عاشورا به ۱۲۰ نفر کاهش یافت. روایت صحیحی است که امام یاران خود را در حوالی غروب خورشید جمع کرد و با آنان چنین گفت: «هیچ اصحابی بهتر و وفادارتر از اصحاب خود و خانواده‌ای را نمی‌شناسم که از انفاق بیشتر باشد. پیوندهای خانوادگی را که خانواده من است حفظ کنم.” استوار باش ان شاءالله خداوند بهترین پاداش را از جانب من به شما عنایت فرماید. به خاطر داشته باش که من پیمانم را برداشتم و به تو اجازه رفتن دادم و از این به بعد حق نداری مرا سرزنش کنی. این همان شبی است که می آید و تو را با حجاب خود می پوشاند. شتران خود را به شب بردار و پراکنده شو، زیرا این گروه در جستجوی من هستند و اگر مرا بیابند، به دنبال دیگری نمی گردند.

و در خصوص آزادی، موضوع مهم تصمیم حر با اراده فردی برای پیوستن به سپاه حق و نحوه برخورد امام حسین (ع) را می بینیم که یکی از صحنه های واقعی رفتار هوشمندانه و بزرگ امام در نادیده گرفتن است. نگرش غیر دوستانه و غیر دوستانه حر. رفتار غیرانسانی روز اول تا صبح روز دهم محرم محسوب می شود. نحوه تعامل واقعه کربلا تا حر بن یزید ریاحی در مورد مادر سادات، فاطمه سلام الله علیها، همچنان به عنوان نماد آزادی در میان شیعیان و آزادگان جهان شناخته می شود. و بی دلیل نیست که عبدالرحمن شرقاوی نویسنده مصری می نویسد: حسین (علیه السلام) شهید راه دین و آزادی است. نه تنها شیعیان باید به نام حسین افتخار کنند، بلکه همه آزادگان جهان باید به این نام شریف افتخار کنند.

۲- اهمیت رعایت و رعایت حقوق مردم در هر شرایطی، چنانکه امام حسین علیه السلام در شب عاشورا به یاران خود می فرمایند; هر یک از شما حق پیغمبر دارید که بروید و آن حق را ادا کنید که خداوند شهادت شما را نمی پذیرد. و به این ترتیب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیام مهمی به مسلمانان و افکار عمومی داد که حتی به عنوان یک شهید در راه خدا در کربلا به عنوان برجسته ترین نماد و الگوی رؤیایی تمامیت حق و امامت با تمام وجود. دروغ و فریب نمی تواند برتر از رعایت حقوق مردم باشد.

۳- احترام همدلی و حرکت مؤمنان در مسیر اعتدال; نماد اصلی آن در برخورد علمدار لشکر حسین (علیه السلام) با پیشنهاد شمر بن زال جوشن دیده می شود که حضرت ابوالفضل (علیه السلام) صریحاً امان نامه شمر را رد کرد و استاد خود را تنها با سرزنش و راهنمایی رها کرد. چون وقفی که اوج قوت قلب است مخصوصاً برای زنان و کودکان است، تا آخرین قطره خون خود سعی در اعتلای حریم ولایت دارد و با پوشیدن لباس اوج احترام به امام را نشان می دهد. با عنوان سیدی و مولایی، و فقط وقتی یک قدم دیگر در حالی که شهادتی ندارد، برادرش را معلم صدا می کند و او را می شناسد.

۴- واجبات و اهمیت نماز و دعا را تعیین کنید. در واقع امام می خواست اهمیت عبادت و نماز را در حالی نشان دهد که لشکر یزید در عصر تاسوعا قصد آغاز جنگ را داشتند. امام با پیامی یک شب مهلت عبادت و مهمتر از آن در غروب عاشورا که امام بسیاری از یاران خود را از دست داده بود خواستند; با توقف کمپین؛ نماز خواندند و نشان دادند که راه حق تعالی محبت خردمندانه به هر انسانی را می طلبد تا در زمره افتادگان قرار نگیرد و خط قرمز امام (ع) رعایت حق الهی و ادای واجبات است و مایل به فداکاری در مقیاس بزرگ در این راه است. بی دلیل نیست که حتی غیرمسلمانان نیز فداکاری امام را به رسمیت می شناسند تا جایی که توماس، متفکر آلمانی، اذعان دارد که اگر قربانی مسیح و حسین علیهماالسلام مقایسه شود، قطعاً فداکاری حسین مهمتر و ارزشمندتر به نظر می رسد.

۵- اطاعت بدون قید و شرط از پیامبر و امام; یکی از مضامین و درسهای بسیار مهم واقعه عاشورا که در اطاعت از یاران امام حسین (علیه السلام) و در میان یاران اهل بیت کربلا در عصر بعد از کربلا مشهود بود; به صداقت و صراحت اطاعت محض از امام حسین علیه السلام برمی گردد. زیرا امام یزید از همان لحظه به قدرت رسیدن یزید آغازگر تقریبی شد که موضع روشن امام را در مورد عدم وفاداری به دلیل عدم سازش بین کفر و توحید مشخص کرد. با نگاهی اجمالی به دوران خلافت یزید که کمتر از ۴ سال بود و در سال اول حادثه کربلا را داشت و دو سال بعد به مدینه حمله کرد و قتل عام بزرگی بر آن وارد کرد و سرانجام « دستور داد کعبه بسوزد.» راسم که امام حسین (ع) با شناخت و درک کامل از ماهیت وجودی و ظالمانه یزید، تنها راه حفظ امامت را مبارزه قاطع با این نماد الحاد و کفر می داند. و بی دلیل نیست که مهاتما گاندی درباره قیام کربلا گفت: امام حسین (علیه السلام) هر چه داشت فدا کرد، اما از تسلیم شدن در برابر حکومت طاغوت خودداری کرد. این فداکاری نوری است که همه جوامع و ملت ها را هدایت می کند. و از آن جالب تر، می توان به نظر واشنگتن ایروینگ (مورخ آمریکایی) اشاره کرد که می گوید: ممکن بود امام حسین (ع) با تسلیم شدن در برابر اراده یزید جان خود را نجات دهد، اما مسئولیت رهبر و نهضت اسلام بر عهده رهبر و نهضت اسلام است. مجاز نیست به او داد تا یزید را به خلافت بشناسد. به زودی آماده پذیرفتن هرگونه ناراحتی و فشار برای رهایی اسلام از چنگال بنی امیه و زیر آفتاب سوزان خشکی و بر ریگ های سوخته شد. از عراق؛ روح حسین (علیه السلام) جاویدان است. ای رزمنده و نمونه دلاوری و شوالیه من، ای حسین!

۶- اسلام را برای همیشه زنده نگه دارید; امام حسین علیه السلام با وجود اطلاع اولیه از احتمال بی وفایی از سوی مردم کوفه و فراموشی هزاران نامه، چهار ماه در مکه ماند و سپس حج را نیمه تمام ترک کرد و با یاران و یاران خود صادقانه به کربلا رفت. برای امام فرستاده بودند، نوعی دعوا. او طرحی سیاسی و انقلابی اندیشید و به اجرا گذاشت که برای همیشه بر تمامیت اسلام ناب محمدی و شیعه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مهر ماند. در واقع سالار شهیدان با شناخت دقیق شخصیت یزید می دانست که بیعت با این ملعون تاریخ به معنای نابودی و فراموشی همیشگی اسلام است. مضمونی که بدون شک پس از قرن چهاردهم توسط متفکران اسلامی و غیراسلامی به رسمیت شناخته شده است و همین بس که از جامعه شناس معروف فرانسوی یاد کنیم. هانری کوربن پروفسور فرانسوی سخنی زیبا و دقیق دارد در این مورد که همه ادیان با مرگ پیامبرانشان مردند، یهودیت با مرگ موسی، مسیحیت با مرگ عیسی و… چون حسین را در آغاز قرن بیستم قرار دادند. راه و مهدی در انتهای راه، به گونه ای که امام حسین (ع) از عمق تاریخ آنها را تشویق کرد و امام مهدی (عج) در آینده آنها را دعوت خواهد کرد و چنین جامعه ای نمی تواند بمیرد، زیرا رهبری او و آرمان ها همیشه حضور دارند و همیشه تجدید می شوند.

۷- با فرستادن سفیر، وفاداری مردم کوفه را تأیید کنید. امام حسین علیه السلام در حالی که بر کاروان کربلا متمرکز بود و به بسیاری از واسطه ها که می کوشیدند امام را در مسیر انتخابی او بازدارند و چه بسا او را وادار به بیعت کنند، پاسخ داد. او بر تمام جنبه های قدرت نرم و تمرکز سیاسی و اطمینان از آمادگی مردم کوفه نظارت داشت. حضرت مسلم به عنوان سفیر از سوی عقزبه و معتمدانش به کوفه فرستاده می شود. ماجرای پشت‌کردن مردم کوفه به حضرت مسلم با تهدید عبیداله و شهادت سفیر امام و حتی شهادت فرزندان آن حضرت، عبرت‌آموزی و بخشی از روند پیشکاربلا و کسبه برای آن روز است. عاشورا؛ البته رهبر شهدا در آخرین مجالس و سخنرانی های خود در روز عاشورا به صراحت به موضوع دعوت از حجاب و پیمان شکنی اشاره کردند.