نحوه مصرف دانه چیا؛ دانه چیا را به ۷ روش در رژیم غذایی خود بگنجانید


حتما نام دانه چیا را در فیلم های آشپزی شنیده اید. آنها از دانه های چیا در اسموتی ها، دسرها و آب میوه ها استفاده می کنند. چیا همراه با غذا نیز سرو می شود. این دانه های سیاه ریز را می توان در سوپرمارکت های سراسر جهان و همچنین در رستوران های مختلف که صبحانه و غذاهای گیاهی سرو می کنند، پیدا کرد. دانه های چیا علیرغم اندازه کوچکشان دارای ۴.۷ گرم پروتئین هستند. فیبر آنها بالا هستند و برخلاف اکثر غذاهای گیاهی، حاوی ۹ اسید آمینه هستند. حدود ۶۰ درصد چربی شما از اسیدهای چرب امگا ۳ تامین می شود و آنها ترکیبات گیاهی سالمی را برای بدن شما فراهم می کنند که می تواند به شما در مدیریت بیماری های قلبی عروقی کمک کند. اگر به دنبال استفاده از فواید دانه چیا هستید، این مقاله را بخوانید که حاوی ۷ است نحوه مصرف دانه چیا بخوانش.

مقاله مرتبط: ۱۰ فواید شگفت انگیز دانه چیا که بدنی سالم و ذهنی شاداب به شما می دهد

خواص دانه چیا برای سلامتی

  • به کاهش کلسترول کمک می کند
  • از عملکرد سیستم ایمنی حمایت کنید.
  • خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید
  • فشار خون پایین
  • کمک به هضم

نحوه مصرف دانه چیا

افزودن دانه چیا به غذا بسیار آسان و راحت است. به عنوان مثال، می توانید آن را در اسموتی های خود بریزید یا به مخلوط شربت خود اضافه کنید. علاوه بر این در این مقاله روش های مصرف دانه چیا را به شما ارائه می دهیم تا بتوانید از مواد مغذی این ماده غذایی بهره مند شوید.

لینک مرتبط: ۵ شیک معجزه آسا کم قند برای کاهش وزن سریع

۱. سس سالاد

سس های سالاد آماده اغلب حاوی شکر، مواد نگهدارنده و رنگ هستند. بنابراین اگر می خواهید برای سالاد خود در خانه سس درست کنید، می توانید از دانه چیا در ترکیب آن استفاده کنید.

  • سس مخلوط دانه چیا

روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری آب لیمو، ۲ قاشق غذاخوری وینگرت بالزامیک و ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا، نمک و فلفل برای طعم دار کردن سس شما. می توانید این مخلوط را به مدت ۲ هفته در یخچال نگهداری کنید.

۲. همراه با جو

اگر فردی پرمشغله هستید که نمی توانید یک صبحانه مفصل بخورید، مخلوط کردن بلغور جو دوسر با چند ماده ساده دیگر می تواند به شما کمک کند تا یک صبحانه مقوی را سریع بسازید. شیر نارگیل، جو، دانه چیا را با هم مخلوط کنید و بگذارید یک شب در یخچال بماند. شیر نه تنها به نرم شدن جو کمک می‌کند، بلکه دانه‌های چیا را برای هضم بهتر می‌کند.

مقاله مرتبط: ۲۲ بهترین فواید جو برای پوست، مو و سلامت

۳. نان تست سیب زمینی شیرین

شاید خوشمزه به نظر نرسد اما اگر به دنبال غذای کم کالری و سالم هستید این روش را امتحان کنید. یک تکه سیب زمینی شیرین بردارید و بگذارید برشته شود، سپس روی نان تست سیب زمینی شیرین خود را با ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری آووکادوی له شده، ۱ قاشق چایخوری دانه چیا و یک پیمانه پاپریکا پر کنید و میل کنید.

۴. نحوه استفاده از دانه چیا در پودینگ

یکی از راه های استفاده از دانه چیا، استفاده از آن در پودینگ است. پودینگ یک دسر محبوب در سراسر جهان است. این دسر ممکن است شیرین و خوش طعم باشد، اما مقدار زیادی چربی و شکر اضافه شده را در یک وعده غذایی قرار می دهد. برای تهیه پودینگ غنی از مواد مغذی، استفاده از شیرین کننده های طبیعی، چربی های سالم و دانه های چیا ممکن است بهترین گزینه باشد. یک غذای خوشمزه با حداقل چربی اشباع شده که مانع از چاق شدن شما می شود.

  • این پودینگ را امتحان کنید: ۱/۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو، ۱ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، ۱ قاشق غذاخوری. عسل (اختیاری) و ۱ فنجان شیر را با ۳ قاشق غذاخوری دانه چیا مخلوط کنید. حداقل ۶ ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید. این پودینگ خوشمزه را صبح با مینی چیپس شکلات و کمی کره بادام زمینی میل کنید.

لینک مرتبط: طرز تهیه پودینگ شکلاتی، یک دسر خوشمزه برای تعطیلات

۵. اسموتی

یکی از راه های استفاده از دانه چیا، ترکیب آن با اسموتی میوه است. از طرف دیگر، می توانید طعم پروتئین را با دانه چیا افزایش دهید.

  • سعی کنید از دانه های چیا در این اسموتی استفاده کنید:

یک لیوان شیر بدون چربی، ۱۵۳ گرم ماست یونانی کم چرب، ۱ ​​قاشق چایخوری پودر پروتئین، مقداری توت یخ زده و ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا. همه مواد را با هم مخلوط کرده و از خوردن این اسموتی لذت ببرید.

۶. ساده ترین راه برای مصرف چیا: دانه چیا با آب

افزودن دانه چیا به آب می تواند به بهبود سیستم گوارش و هضم بهتر کمک کند. باید اجازه دهید دانه های چیا حداقل چند دقیقه در آب بمانند تا منبسط شوند.

  • ۱ قاشق غذاخوری دانه چیا را به ۱ لیوان آب اضافه کنید و بعد از ۲ دقیقه بنوشید.

این مقاله: داروهای خانگی ساده و موثر برای درمان سوء هاضمه

۷. ماست با دانه چیا

اگر به دنبال یک دسر سالم و خوشمزه هستید ماست دانه چیا را امتحان کنید.

  • (۱ ظرف کوچک) ماست یونانی کم چرب را با ۱ قاشق غذاخوری دانه چیا مخلوط کنید. حالا مقداری شکلات و توت بریزید و لذت ببرید.

آخرین کلمه

دانه های چیا مملو از مواد مغذی از جمله مقادیر بالای فیبر، پروتئین و امگا ۳ هستند و می توانند پروتئین مورد نیاز گیاهخواران را تامین کنند. این دانه های سیاه و سفید با طعم بسیار کم یک افزودنی ارزشمند برای نوشیدنی های شما هستند. اگر طرز تهیه دانه چیا را نمی دانید رژیم غذایی خودتان را اضافه کنید، بنابراین این موارد را برای مصرف دانه چیا امتحان کنید.