نحوه کنترل COPD

عبارت بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) به گروهی از بیماری‌های پیشرونده ریه اشاره دارد که شما را دچار تنگی نفس و خستگی می‌کند، زیرا نمی‌توانید به طور کامل نفس بکشید. غیر قابل درمان است.

COPD نوعی بیماری است که هر از گاهی شعله ور می شود. دو نوع شایع COPD آمفیزم و برونشیت مزمن هستند.

تعویض… ریه های شما حدود ۶۰۰ میلیون کیسه هوا دارد. هنگام تنفس، اکسیژن موجود در هوای ورودی با دی اکسید کربن خون شما از طریق مویرگ های کوچک متصل به این کیسه های هوایی مبادله می شود. این تبادل برای سلامتی و عملکرد فیزیکی شما حیاتی است.

وقتی دارید آمفیزم تعداد کیسه های هوایی در ریه های شما کاهش یافته یا بد شکل یا مسدود شده اند. نتیجه این است که ریه های شما نمی توانند به اندازه کافی تبادل اکسیژن برای دی اکسید کربن را پردازش کنند. این کاهش ظرفیت، توانایی شما برای تنفس موثر را به خطر می اندازد.

وقتی دارید برونشیت راه‌های هوایی در ریه‌های شما متورم یا ضخیم‌تر از حد طبیعی می‌شوند که منجر به مسدود شدن یا انسداد آنها می‌شود. این امر بازدم را سخت تر می کند و باعث سرفه مزمن (یعنی طولانی مدت) می شود.

چه چیزی باعث COPD می شود؟

پاسخ ساده به این سوال التهاب مزمن است.

دو نوع التهاب وجود دارد… حاد و مزمن.

التهاب حاد به یک پاسخ ایمنی کوتاه مدت به یک آسیب ناگهانی اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر انگشت خود را ببرید، احتمالا روز بعد بریدگی قرمز و متورم خواهد شد. این نشان می دهد که مواد شیمیایی برای مبارزه با مهاجمان خارجی (که ممکن است در اثر برش وارد بدن شما شده باشند) توسط سیستم ایمنی بدن شما آزاد شده و وظیفه خود را در مبارزه با عفونت ها انجام می دهند. به شرطی که نسبتاً سالم باشید، انگشت شما باید بعد از چند روز خوب شود.

التهاب مزمن زمانی رخ می دهد که پاسخ التهابی خاموش نشود. سیستم ایمنی بدن شما به پمپاژ مواد شیمیایی التهابی ادامه می دهد. به عبارت دیگر، التهاب زمانی رخ می دهد که لازم نباشد. بدیهی است که برای سلامتی شما مضر است.

به طور فزاینده ای آشکار می شود که التهاب مزمن علت اصلی بسیاری از بیماری های مزمن مانند COPD است.

التهاب مزمن نیز ریشه دیابت نوع ۲ است.

ارتباط بین COPD و دیابت

اگرچه آنها ریشه یکسانی دارند، اما ارتباط بین COPD و دیابت مشخص نیست. هیچ داده تحقیقاتی مشخصی وجود ندارد که نشان دهد افراد مبتلا به COPD در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت هستند یا بالعکس.

با این حال، مطالعات نشان می دهد که حدود ۱۵٪ از بیماران مبتلا به COPD که در بیمارستان بستری می شوند، دیابت نیز دارند. در کل جمعیت، شیوع دیابت کمتر از ۱۰ درصد است.

جستجوی ادبیات منتشر شده در دیابت شناسی قلبی عروقی به COPD به عنوان یک عامل خطر برای ایجاد دیابت و بالعکس نگاه کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که خطر دو طرفه بین این دو بیماری وجود دارد.

به نظر می رسد COPD به دلایل متعددی باعث افزایش بروز دیابت می شود. برای مثال COPD باعث افزایش وزن شما می شود (زیرا تحرک کمتری دارید) و بنابراین مقاومت شما در برابر انسولین را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، به نظر می رسد دیابت با افزایش عود بیماری، بروز عفونت های ریوی را افزایش داده و COPD را بدتر می کند.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که گلوکز خون بالا با اختلال در عملکرد ریه مرتبط است. یک مطالعه در قفسه سینه نشان داد که دیابت با کاهش توانایی دفع اجباری هوا از ریه ها مرتبط است. این ارتباط با مصرف سیگار بدتر شد.

بسیار محتمل به نظر می رسد که آسیب به سیستم عصبی ناشی از دیابت (نوروپاتی دیابتی) می تواند ماهیچه های تنفسی را ضعیف کند و تنفس را کم عمق و موثرتر کند… اگرچه این ارتباط بین دیابت و COPD با هیچ درجه قطعیتی ثابت نشده است.

نحوه مبارزه با COPD

هیچ درمانی برای COPD وجود ندارد.

با این حال، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری انجام دهید. بسیاری از اینها همان کارهایی هستند که باید برای کمک به کنترل دیابت خود انجام دهید.

  • ترک سیگار

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید

  • ورزش منظم را انجام دهید

  • از هوای آلوده دوری کنید

  • از تمرینات تنفسی برای تمرین دادن ریه های خود استفاده کنید

ترک سیگاراگر مبتلا به COPD هستید، مشکلی نیست. سیگار به ریه‌های شما آسیب می‌زند – احتمالاً دلیل اصلی ابتلا به COPD است – و اگر می‌خواهید پیشرفت بیماری را کاهش دهید، شدیداً باید از آسیب بیشتر به ریه‌های خود جلوگیری کنید.

ترک سیگار کمی اراده می خواهد، اما اگر به اندازه کافی مصمم باشید، می توانید این کار را انجام دهید. علاوه بر این، اگر در تلاش برای ترک سیگار هستید، چندین ابزار کمکی برای ترک سیگار مانند چسب ها و قرص ها وجود دارد.

خوردن یک رژیم غذایی سالم… به معنی خوردن یک رژیم غذایی با قند کم، کم چرب، کم کربوهیدرات، کم نمک، GI کم و فیبر بالا است. غلبه بر دیابت رژیم غذایی و نوشیدن آب فراوان این نوع رژیم به شما کمک می کند تا وزن اضافه خود را که یکی از عواقب COPD است کاهش دهید، بنابراین انجام کارهای روزمره را آسان تر می کند و انرژی بیشتری برای پیاده روی و غیره به شما می دهد.

ورزش کردن… کاری نیست که فقط به این دلیل که از COPD رنج می برید نمی توانید انجام دهید. در واقع، بهترین راه برای حفظ عملکرد ریه، انجام برخی از انواع ورزش به صورت منظم است. انجام کمی باغبانی یا پیاده روی ملایم چند روز در هفته راه خوبی برای شروع است.

پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری یا یوگا را امتحان کنید. اما مراقب باشید که آنقدر ورزش نکنید که ریه‌هایتان نتوانند آن را حفظ کنند، این می‌تواند باعث تشدید علائم شما شود.

یوگا به ویژه برای مبتلایان به COPD مفید است زیرا بر تنفس کنترل شده تمرکز دارد. در واقع، تنفس یوگی شامل برخی از تمرینات تنفسی است که در طی درمان تنفسی انجام می شود.

جلوگیری از آلودگی… اگر مبتلا به COPD هستید، یکی دیگر از موارد بی خطر است. ریه های ضعیف شده توسط COPD به ویژه در برابر آلودگی هوا آسیب پذیر هستند. بنابراین، به هشدارهای مربوط به کیفیت هوا توجه کنید و از موقعیت‌هایی که احتمالاً کیفیت هوا پایین است، مانند گرد و غبار، دود شیمیایی، آتش‌های باز و غیره اجتناب کنید.

درمان تنفسی

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای COPD خود و بهبود سلامت کلی خود انجام دهید، انجام منظم تمرینات تنفسی است.

تمرینات تنفسی عملکرد تنفسی شما را بهبود می بخشد و در نتیجه پیشرفت COPD را کاهش می دهد. علاوه بر این، تمرینات تنفسی کیفیت زندگی بهتری را ارائه می دهد.

در اینجا سه ​​تمرین از این قبیل وجود دارد:

  • نفس کشیدن با لب های جمع شده

  • تنفس شکمی

  • تمرین عضلات ریه

لب های جمع شده نفس می کشند… یک تمرین تنفسی است که در آن هنگام دم از بینی و بازدم از طریق دهان در حالی که لب های خود را جمع می کنید. شما باید با نصف سرعت یا کمتر از دم خود بازدم کنید، یعنی اگر ۴ ثانیه طول می کشد تا نفس بکشید، حداقل ۸ ثانیه طول بکشد تا از طریق لب های جمع شده خود را بیرون دهید.

این ترفند تنفسی امواج هوایی شما را طولانی تر باز نگه می دارد، کار تنفس را کاهش می دهد و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن را بهبود می بخشد.

تنفس شکمی… به ویژه برای کاهش تنگی نفس هنگام ورزش یا انجام فعالیت های سنگین مانند بالا رفتن از پله ها یا بلند کردن اجسام سنگین مفید است. این کار را با ورزش ماهیچه های تنفسی شما انجام می دهد.

دراز بکشید و یک دست را روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید. دست روی شکم باید هنگام بازدم پایین بیاید و هنگام دم بالا بیاید.

تمرین عضلات ریهاستفاده از دستگاه تمرین ماهیچه های تنفسی افزایش قابل توجهی در قدرت و استقامت ایجاد می کند. این تحقیق در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه مودنا در ایتالیا انجام شد.

آ تمرین عضلات تنفسی دستگاه (RMT) لوله ای است که روی لب های خود قرار می دهید و از طریق آن نفس می کشید. این دستگاه تا حدی جریان هوا را مسدود می کند و تنفس و خروج آن را سخت می کند. محدودیت در جریان هوا را می توان با حرکت دادن یک صفحه کلید تغییر داد. علاوه بر این، در صورت تمایل به تنفسی که برخی از درمانگران توصیه می کنند، می توانید محدودیت را به طور کامل حذف کنید.

RTM ها توسط ورزشکاران برای افزایش استقامت و بهبود عملکرد ریه در طول تمرینات قلبی عروقی استفاده می شود. این نویسنده که دارای نوع خفیف COPD است، دریافته است که استفاده از RTM یک راه عالی برای تقویت عضلات تنفسی و جلوگیری از پیشرفت COPD او است.