نوشابه رژیمی: فواید و عوارض آن برای سلامت بدن


نوشابه رژیمی به عنوان یک نوشیدنی بی ضرر به بازار عرضه می شود که باعث افزایش وزن نمی شود. اغلب گفته می شود که سطح کالری آن صفر است. اما آیا واقعا اینطور است؟ نوشابه های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و نسبت به نوشابه معمولی کالری کمتری دارند. بنابراین، اگر رژیم دارید و می خواهید هر از گاهی از نوشیدنی های گازدار لذت ببرید، این نوشیدنی ها را ترجیح دهید. اما نوشیدن بیش از حد نوشابه های رژیمی در روز قطعا تصمیم درستی نیست. زیرا شیرین کننده های مصنوعی موجود در غذاها و نوشیدنی های رژیمی می توانند مشکلات زیادی برای سلامتی شما ایجاد کنند. بنابراین به فواید و عوارض نوشابه رژیمی توجه کنید. برای آشنایی بیشتر با این نوشیدنی رژیمی با ما همراه باشید.

نوشابه رژیمی چیست؟

سودای رژیمی؛ آب گازدار با شیرین کننده های کم کالری یا بدون کالری (LNCS). به آن “رژیمی” می گویند زیرا حاوی شیرین کننده های مصنوعی است که کالری کمی دارند یا اصلاً کالری ندارند و این باعث می شود انتخاب بهتری نسبت به نوشابه معمولی باشد. نوشابه رژیمی ترکیبی از مواد مختلف است.

نوشابه رژیمی حاوی چه مواد معدنی است؟

  • آب گازدار
  • آسپارتام
  • رنگ
  • اسیدها
  • طعم ها
  • کافئین
  • مواد نگهدارنده
  • ویتامین ها و مواد معدنی

فایده نوشیدن نوشابه رژیمی چیست؟

نوشابه رژیمی یک نوشیدنی برای افرادی است که می خواهند قند اضافه شده را در رژیم غذایی خود کاهش دهند. شیرین کننده های مصنوعی نقش مهمی در بازار بزرگ غذاها و نوشیدنی های بدون قند و رژیمی دارند. علاوه بر ارزان بودن، پتانسیل مقابله با تهدید فزاینده چاقی و اثرات بهداشتی مرتبط با آن را نیز دارند.

همچنین بدن شما الکل های قند (قند مصنوعی) را به طور کامل جذب نمی کند. بنابراین، قند الکل ها به اندازه قند و سایر کربوهیدرات ها بر قند خون تأثیر نمی گذارند. با این حال، اگر دیابت دارید، مهم است که الکل های قند را برای کنترل سطح قند خون خود در نظر بگیرید.

با این حال، الکل های قند، مواد نگهدارنده و رنگ های موجود در نوشابه رژیمی در صورت مصرف بیش از حد می تواند به بدن آسیب برساند. یک مطالعه نشان داد که افزایش مصرف نوشابه های رژیمی باعث افزایش وزن در ناحیه شکم و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی متابولیک می شود.

فواید و عوارض نوشابه رژیمی

آسپارتام موجود در نوشابه رژیمی باعث افزایش گرسنگی می شود

آسپارتام از دو اسید آمینه (یک واحد پروتئین) تشکیل شده است: آسپارتات و فنیل آلانین. و درست مانند شکر، آسپارتام نیز حاوی ۴ کالری در هر گرم است. با این حال، نوشیدن بیش از حد نوشابه رژیمی معادله را تغییر می دهد. دانشمندان کشف کرده اند که آسپارتام گرسنگی را افزایش می دهد و منجر به مصرف کالری بیشتر می شود.

به طور کلی، از آنجایی که شیرین کننده های مصنوعی اساساً بدون کالری هستند، داده های مربوط به اثرات مثبت آنها بر سلامتی می تواند کمی ناامید کننده باشد. اگرچه کم کالری است، اما شیوع چاقی و افزایش وزن در ۵۰ سال گذشته سه برابر شده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از یک نفر از هر ۳ بزرگسال بالای ۱۸ سال در سراسر جهان دارای اضافه وزن هستند.

حاوی رنگ کاراملی است که ممکن است سرطان زا باشد

رنگ کارامل از حرارت دادن ذرت یا نیشکر و سایر کربوهیدرات ها به دست می آید. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، باید از تمام قندها و منابع کربوهیدرات ها (کربوهیدرات های بد) اجتناب کنید. همچنین، رنگ کاراملی می تواند یک سرطان زا قوی باشد و نیاز به مقررات سختگیرانه تری دارد.

مشارکت اسیدها در پوسیدگی دندان و سنگ کلیه

اسید فسفریک به نوشابه های رژیمی ترشی می بخشد. یک مطالعه تایید کرد که اسید فسفریک می تواند به مینای دندان آسیب برساند. علاوه بر این، بسیاری از مطالعات علمی نشان می دهد که اسید فسفریک باعث تشکیل سنگ کلیه می شود.

منجر به سندرم متابولیک می شود

انسولین توسط سلول های بتا پانکراس تولید می شود. مولکول های گلوکز را از جریان خون به سلول ها منتقل می کند و در آنجا به انرژی به شکل ATP تبدیل می شوند. هنگامی که نوشابه رژیمی می نوشید، شیرین کننده مصنوعی باعث می شود که مغز به سلول های بتا سیگنال دهد تا انسولین آزاد کنند. اما مولکول های گلوکز کافی برای انتقال به سلول ها وجود ندارد. این باعث سردرگمی مغز می شود و به تدریج بدن شما شروع به ایجاد سندرم متابولیک می کند.

اعتیاد به نوشابه رژیمی

مصرف منظم رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی از طریق کولاهای رژیمی باعث می شود هوس بیشتری داشته باشید. شیرین کننده های مصنوعی مغز و جوانه های چشایی را آموزش می دهند تا قند بیشتری میل کنند که می تواند منجر به اعتیاد، تحریک پذیری و هوس شود.

چه مقدار نوشابه رژیمی در روز خوب است؟

اگر دیابت دارید یا می خواهید میزان مصرف قند روزانه خود را کاهش دهید، می توانید روزی یک قوطی نوشابه رژیمی بنوشید. با این حال، توصیه می شود: از آنجایی که شیرین کننده های مصنوعی به گونه ای طراحی شده اند که اعتیاد آور باشند، توصیه می شود که نوشابه را به طور کلی کاهش دهید.

باید بگویی

نوشابه های رژیمی به دلیل استفاده از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام کالری کمتری دارند. اما با وجود محتوای کم کالری آن، هیچ مدرک علمی برای حمایت از کاهش وزن وجود ندارد. در واقع، گفته می شود که اعتیادآور است، اشتها را افزایش می دهد و منجر به مصرف بیش از حد می شود. همچنین، موادی مانند آسپارتام، رنگ های اضافه شده و مواد نگهدارنده می توانند خطر ابتلا به سندرم متابولیک و سرطان را افزایش دهند. پس در مصرف این نوشیدنی گازدار زیاده روی نکنید. همچنین در صورت امکان، چای سرد را با آب سودا بنوشید.

لینک های مربوطه

نوشیدنی های انرژی زا: یک تقویت کننده سریع انرژی یا یک خطر برای سلامتی؟

درمان فوری فشار خون با این نوشیدنی بسیار موثر

۵ یک نوشیدنی تابستانی با طراوت برای کاهش وزن سریع

۳ نوشیدنی معجزه آسای طبیعی برای کبد چرب و سم زدایی آن