پایبندی به عادات خوب؛ چگونه با “قانون ۲ دقیقه” از به تعویق انداختن کارها دست برداریم


اخیرا افراد از یک قانون ساده پیروی می‌کنند که به آن ها کمک می‌کند اهمال کاری را از بین ببرند. در عین حال راحت‌تر به عادت‌های خوب پایبند شوند. که امروز در این مطلب می‌خواهیم آن را با شما به اشتراک بگذاریم. قانون ۲ دقیقه را امتحان کنید و ببینید که چگونه در زندگی شما تغییر ایجاد می‌کند. بهترین قسمت؟ این یک استراتژی ساده است که استفاده از آن آسان تر نیز می‌باشد.

قانون ۲ دقیقه برای پایبندی به عادات خوب

این جا چیزی است که باید بدانید:

چگونه با “قانون ۲ دقیقه” از به تعویق انداختن کارها خودداری کنیم؟ این استراتژی کوچک به نام “قانون ۲ دقیقه” نام گذاری شده. هدف این است که شروع انجام کارها را آسان تر شود.

نتیجه این است: بسیاری از کارهایی که انجام آن‌ها را به تعویق می‌اندازید، در واقع سخت نیستند. شما استعداد و مهارت لازم برای انجام آن ها را دارید، اما به دلایلی از شروع آن ها اجتناب می کنید. قانون ۲ دقیقه آن چنان شروع کارها را آسان می‌کند که نمی‌توانید به آن نه بگویید. آن وقت بر اهمال کاری و تنبلی غلبه خواهید کرد.

عادت خوب 2 دقیقه

قانون ۲ دقیقه دو بخش دارد:

قسمت ۱ – اگر کمتر از دو دقیقه طول می کشد، اکنون این کار را انجام دهید.

این بخش در اصل از کتاب پرفروش دیوید آلن به نام Getting Things Done گرفته شده است.

حتما تعجب خواهید کرد که چقدر کارهای به تعویق انداخته دارید که می توانستید در دو دقیقه یا کمتر از ان انجامش دهید. به عنوان مثال، شستن ظرف‌ها بلافاصله بعد از غذا، انداختن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، بیرون آوردن زباله‌ها، تمیز کردن ریخت و پاش اتاق ها، ارسال ایمیل ها و غیره.

اگر تکمیل یک کار کمتر از دو دقیقه طول می کشد، از این قانون پیروی کنید و آن را همین الان انجام دهید.

قسمت ۲ – وقتی می‌خواهید عادت جدیدی را شروع می کنید، انجام آن کمتر از دو دقیقه طول می کشد.

آیا می توان تمام اهداف خود را در کمتر از دو دقیقه محقق کرد؟ بدیهی است که نه، اما هر هدف را می توان در ۲ دقیقه یا کمتر شروع کرد، و این هدف پشت این قانون کوچک است.

ممکن است فکر کنید این استراتژی برای اهداف بزرگ زندگی شما کارآیی ندارد. اما خواهش می‌کنیم متفاوت فکر کنید. برای هر هدف بزرگی دلایل ساده ای وجود دارد و آن فیزیک زندگی واقعی است. اهداف را به قسمت های خیلی کوچک تقسیم کنید و برای تحقق آن گام بردارید.

فیزیک زندگی واقعی

همان طور که سر اسحاق نیوتن مدت ها پیش به ما آموخت، اجسام در حال سکون تمایل دارند در حالت سکون بمانند. در حالی که اجسام در حال حرکت تمایل دارند همچنان در حرکت باشند. این به همان اندازه برای انسان ها صادق است که برای سیب های در حال سقوط.

قانون ۲ دقیقه برای اهداف بزرگ و همچنین اهداف کوچک به دلیل اینرسی زندگی کار می کند. هنگامی که شروع به انجام کاری می کنید، ادامه انجام آن آسان تر است. ما قانون ۲ دقیقه را دوست داریم، زیرا با ایده شروع همه چیز برای اتفاقات خوب، همراه است.

  • آیا می خواهید نویسنده بهتری شوید؟ فقط یک جمله بنویسید (قانون ۲ دقیقه)، و اغلب متوجه خواهید شد که یک ساعت در حال نوشتن بوده اید.
  • یک بار بخواهید سالم تر غذا بخورید؟ فقط یک تکه میوه بخورید (قانون ۲ دقیقه)، و اغلب این یک تکه میوه شما را وادار می‌کند یک ظرف سالاد درست کنید.
  • آیا می خواهید مطالعه را به یک عادت تبدیل کنید؟ فقط صفحه اول یک کتاب جدید را بخوانید (قانون ۲ دقیقه). قبل از این که متوجه شوید، سه فصل اول به پایان رسیده است.
  • همچنین آیا می خواهید سه بار در هفته برنامه دو و پیاده روی داشته باشید؟ هر دوشنبه، چهارشنبه و جمعه، فقط کفش های ورزشی خود را بپوشید. از در خارج شوید (قانون ۲ دقیقه). در نهایت به جای بزرگ تر کردن شکم، مسافت مد نظر پیموده شده و شما به وزن ایده ال خود رسیده اید.

قانون ۲ دقیقه در فرایند انجام کار

قانون ۲ دقیقه در مورد نتایجی نیست که به دست می آورید، بلکه در مورد فرآیند انجام واقعی کار است. یعنی تمرکز بر روی اقدام و اجازه دادن شروع جریان یک کار از همان ۲ دقیقه اول.

مهمترین بخش هر عادت جدید شروع کردن آن است – نه فقط برای اولین بار، بلکه هر بار و با تکرار آن ۲ دقیقه. این قانون در مورد عملکرد انجام کار نیست، بلکه در مورد انجام مداوم این اقدام است. چنین قانونی به ویژه در ابتدای آغاز یک کار صدق می‌کند، زیرا آن وقت شما زمان زیادی برای بهبود عملکرد خود در آینده خواهید داشت.

حالا امتحانش کنید

نمی‌توانیم تضمین کنیم که قانون ۲ دقیقه برای شما کارساز است یا خیر. اما می‌توانیم تضمین کنیم که اگر هرگز آن را امتحان نکنید، هرگز نتیجه آن را نخواهد دید. مشکل اکثر مقالاتی که می‌خوانید، پادکست‌هایی که گوش می‌دهید. یا ویدیوهایی که تماشا می‌کنید این است که اطلاعات را می‌گیرید اما هرگز آن را عملی نمی‌کنید. ما می خواهیم این مطلب برای شما متفاوت باشد. از شما می خواهیم که در حال حاضر از این اطلاعات استفاده کنید.

  • چه کاری می توانید انجام دهید که کمتر از دو دقیقه طول بکشد؟ همین حالا انجامش دهید.
  • هر کسی می تواند ۱۲۰ ثانیه آینده را هدر بدهد. اما شما از این زمان برای انجام یک کار استفاده کنید.

بله دیر نیست، همین حالا شروع کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه شاد باشیم؛ ۲۵ عادتی که باید به روتین روزانه خود اضافه کنید

۸  قانونی که فقط احمق ها از آنها پیروی می ‌کنند

۷ گام که قانون جذب به موفقیت شما در سال ۲۰۲۲ واقعا کمک کند

۷ قانون خواب فضانوردان ناسا که کمک تان می کند به میزان کافی استراحت کنید

۲۵ کار عجیب که باعث رنجش و ناراحتی آدم ها در کشورهای مختلف می شود