پیش دیابت قسمت دوم – غربالگری، تشخیص و پیشگیری

غربالگری و تشخیص برای افراد پیش دیابتی همیشه یک تأیید نسبتاً سخت بوده است، اگر فردی به عنوان پیش دیابت یا عادی طبقه بندی شود. این به این دلیل است که هر بیمار ترکیب بدنی متفاوتی (اندازه بدن) و تحمل متفاوتی نسبت به سطح گلوکز دارد. افراد پیش دیابتی به تنهایی از قند خون بالای خود مطلع نمی شوند. بنابراین تنها راه تشخیص ابتلای افراد پیش دیابتی به عوامل ذکر شده که نشان دهنده منطقه خطر است، باید به طور دوره ای برای معاینات روتین مراجعه کنند و نسبت به علائم و نشانه های داده شده احتیاط کافی داشته باشند. به ویژه، اگر فردی از سن ۴۵ سالگی گذشته باشد، باید به طور معمول به پزشک مراجعه کند و تشخیص آن را بپرسد.

دو نوع خاص از آزمایش خون وجود دارد که می توان از آن برای تعیین اینکه آیا از پیش دیابت رنج می برید یا خیر استفاده کرد، آنها به شرح زیر هستند:

۱. آزمایش قند خون ناشتا

این آزمایش را می توان با درخواست از فرد برای ناشتا بودن بیش از ۱۲ ساعت (معمولاً یک شبه) انجام داد. پس از آن نمونه خون جمع آوری می شود و سطح قند خون ناشتا زیر ۱۰۰ میلی گرم گلوکز در دسی لیتر خون (mg/dL) طبیعی در نظر گرفته می شود. اگر سطح قند خون شما ۱۰۰* تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، پیش دیابت دارید که به آن اختلال قند ناشتا (IFG) نیز می‌گویند. اگر از پیش دیابت رنج می برید، قند خون ناشتا و همچنین قند خون بعد از غذا به راحتی در نوسان است.

۲. تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)

آزمون دوم شامل یک دوره ناشتایی حداقل هشت ساعته است. ابتدا آزمایش خون اولیه گرفته می شود و به عنوان معیار پایین تر تعیین می شود و متعاقباً FBS (قند خون ناشتا) پس از تجویز با دوز خوراکی شربت قندی ۸ اونس بررسی می شود. سطح گلوکز خون پس از یک ساعت بررسی می شود و اگر بعد از دو ساعت به ۱۴۴-۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر برسد، تحمل گلوکز مختل شده اید. بر خلاف دیابت، پیش دیابت یک وضعیت برگشت پذیر با تجویز داروی مناسب و اصلاح سبک زندگی است. بنابراین با رژیم غذایی مناسب و ورزش می توان از پیش دیابت پیشگیری کرد.

* دامنه ارقام مورد استفاده طبق دستورالعمل های آمریکایی در نظر گرفته شده است و ممکن است بین گروه های قومی یا ملیت متفاوت باشد.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. این ضرب المثل ده ها سال است که وجود دارد و مطمئناً در افراد پیش دیابتی نیز نقش مهمی دارد. چند روش زیر توسط جولیا هانف در راهنمای دیابت مورد بحث قرار گرفته است، جایی که او بینش بهتری در مورد چگونگی شکست دیابت و راز درمان بیماران دیابتی در روش یا رژیم دقیق تری ارائه می دهد که می توانید از نزدیک دنبال کنید. در اینجا، من فقط سه حالت اصلی از اقدامات پیشگیرانه را که می توان برای جلوگیری از پیش دیابت دنبال کرد، مورد بحث قرار داد.

۱. انتخاب های سالم غذا:

انتخاب نوع صحیح غذا مانند میوه ها و سبزیجات تازه یا محصولات غذایی با قند کمتر مانند آب نبات به کاهش سطح گلوکز کمک می کند. علاوه بر این، کاهش مصرف غذاهای چرب یا غذاهای کم‌چرب و کم کالری، احتمال چاقی را کاهش می‌دهد و مطمئناً از میزان بیماری‌های قلبی عروقی و در نتیجه بهبود سلامتی می‌کاهد.

۲. اصلاح سبک زندگی:

بهبود سبک زندگی فرد، فعالیت بدنی و زندگی کم تحرک باید در رژیم روزانه او گنجانده شود تا از خطر ابتلا به پیش دیابت جلوگیری شود. بهترین راه برای فعال نگه داشتن خود، پیاده‌روی (برای افراد مسن)، استفاده از پله‌ها تا حد امکان، و گذراندن روزانه ۳۰ دقیقه با یوگا، دویدن یا شنا کردن است.

۳. حفظ وزن ایده آل بدن:

چاقی یا اضافه وزن ممکن است عوارض بیشتری در حفظ سطح قند خون طبیعی ایجاد کند، بنابراین توصیه می شود وزن بدن ایده آل را حفظ کنید. این به این دلیل است که با افزایش وزن بدن، افراد بیشتر در معرض سرعت متابولیسم پایین‌تری قرار می‌گیرند و ممکن است منجر به جذب ناکارآمد گلوکز سلولی شود. به منظور کاهش وزن اضافی یا کاهش چربی های اضافی، بیماران باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنند و با همکاری با پزشک خود، برنامه درمانی خود را دنبال کنید، می تواند به شما در جلوگیری از بدتر شدن پیش دیابت و تبدیل شدن به دیابت نوع ۲ کمک کند. اگرچه خودخوانی می تواند بینش دیابت را در اختیار شما قرار دهد، اما اگر فردی در معرض خطر ابتلا به دیابت است، باید واقعاً با متخصصان مشورت کند و حقیر نباشد.