چرا دیابتی ها باید از برخی غذاها اجتناب کنند؟

چرا یک دیابتی باید از خوردن غذای دیگری غیر از شکر پرهیز کند؟

البته غذاهای گروه قند شامل آب نبات، نوشابه، کلوچه، براونی، کیک، دونات، پای، بستنی، نوشیدنی های ورزشی، پانچ، آب میوه های شیرین شده، شربت ذرت با فروکتوز بالا و هر چیز مشابهی است که ممکن است حذف کرده باشم.

خوردن این غذاها قند خون را به سرعت و در عرض چند دقیقه افزایش می دهد. در افراد غیر دیابتی، افزایش سریع قند خون با افزایش سریع انسولین مقابله می کند. با این حال، در دیابت ممکن است سطح قند خون و سطح انسولین با هم مطابقت نداشته باشند. برای بیماران دیابتی که داروهای خوراکی مصرف می کنند، لوزالمعده به اندازه کافی سریع پاسخ نمی دهد. برای کسانی که تزریق می کنند، اوج سطح انسولین ممکن است با اوج سطح قند مطابقت نداشته باشد. این نه تنها ممکن است منجر به افزایش قند خون شود، بلکه ممکن است باعث کاهش میزان قند خون نیز شود، اگر انسولین زمانی که قند خون بالا نمی رود به اوج خود برسد.

تعداد کمی از دیابتی‌ها می‌دانند که کربوهیدرات‌های ساده گلوکز خون را به سرعت خود قند بالا می‌برند. کربوهیدرات های ساده شامل نان سفید، سیب زمینی سفید، برنج سفید، غلات صبحانه، بلغور جو دوسر فوری، پنکیک و وافل است. خوردن چند تکه نان واندر برشته شده یا یک فنجان بلغور جو دوسر فوری برای صبحانه بد به نظر نمی رسد تا زمانی که متوجه شوید که این کار همان تاثیر خوردن یک آب نبات را دارد.

بنابراین اولین دلیل برای پرهیز از برخی غذاها، تنظیم قند خون است. با این حال، دلایل مهمی وجود دارد که چرا افراد دیابتی باید از سایر غذاها اجتناب کنند.

غذاهای پر کالری باعث افزایش وزن می شوند و شامل غذاهایی می شوند که نه تنها قند بالایی دارند، بلکه حاوی چربی بالایی نیز هستند. برخی از غذاهای «دیابتی» ممکن است بدون قند اما پرچرب باشند. از آنجایی که بیشتر بیماران دیابتی بزرگسال باید مراقب وزن خود باشند، نظارت بر میزان کالری و چربی در رژیم غذایی مهم است.

نگرانی دوم در مورد چربی رژیم غذایی، محتوای کلسترول است. خطر حمله قلبی در افراد دیابتی به اندازه فردی است که قبلاً دچار آن شده است! و هر کسی که یک حمله قلبی داشته است می خواهد از یک حمله دوم جلوگیری کند. هدف کلسترول LDL برای افراد دیابتی کمتر از افراد غیر دیابتی است. دستیابی به این سطح مطلوب (زیر ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر) بدون توسل به دارو دشوار است، اگرچه برخی از بیماران با محدود کردن دقیق میزان چربی و کلسترول در رژیم غذایی موفق می شوند.

ثالثاً بسیاری از بیماران دیابتی فشار خون بالایی دارند. غذاهای حاوی سدیم یا مقادیر زیاد نمک باعث افزایش فشار خون می شوند. مقدار مصرف روزانه نباید بیشتر از ۲۰۰۰ میلی گرم باشد. از آنجایی که هدف فشار خون در افراد دیابتی حدود <130-135/80-85 است (در مقایسه با <140/90 در افراد غیر دیابتی)، برای بیمار مهم است که هر کاری که می تواند برای پایین نگه داشتن فشار خون خود انجام دهد.

شاید در اینجا متوجه الگویی شده باشید: قند خون بالا، کلسترول بالا، وزن بدن بالا و فشار خون بالا همه عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی هستند: حملات قلبی و سکته مغزی. اگرچه قند خون بالا می تواند بر سایر اندام های بدن نیز تأثیر بگذارد – مغز، چشم ها، کلیه ها، اعصاب، پوست و غیره – بزرگترین دلیل برای یک دیابتی برای اجتناب از برخی غذاها اجتناب از بیماری های قلبی عروقی است.

آیا آن براونی که برای ناهار خوردید ارزش خطر حمله قلبی را داشت؟

حق چاپ ۲۰۱۰ سینتیا جی کولکر، MD

سریعترین رژیم لاغری