چگونه بدن شما از کربوهیدرات ها استفاده می کند

اندام ها، سیستم ها و سلول های شما بر روی گلوکز کار می کنند، مولکول قندی که شما برای تولید انرژی مورد نیاز خود می سوزانید. این گلوکز لازم را از کربوهیدرات هایی که از واحدهای (مولکول) قند تشکیل شده اند، دریافت می کنید.

به محض خوردن غذاهای پر کربوهیدرات، این ترکیب را در واحدهای قند آن هضم – جدا می کنید. همانطور که از نوار کناری “طبقه بندی کربوهیدرات ها” می بینید، برخی از این واحدهای قند گلوکز ساده هستند. برخی دیگر ترکیباتی مانند ساکارز هستند که می توانند به سرعت از هم جدا شوند و به گلوکز بیشتری تبدیل شوند.

انسولین – آنزیمی که توسط لوزالمعده ترشح می شود – گلوکز را به سلول های شما منتقل می کند. اگر برای انرژی فوری به گلوکز نیاز دارید، بدن شما بلافاصله آن را می سوزاند. اگر گلوکز کافی برای نیازهای فوری خود دارید، ذخایر اضافی موجود به گلیکوژن (نشاسته حیوانی) تبدیل می‌شود و به عنوان انرژی ذخیره شده در سلول‌های کبد و ماهیچه‌تان جمع می‌شود که می‌تواند حدود ۴۰۰ گرم (اونس) گلیکوژن را در خود جای دهد.

یک گرم کربوهیدرات دارای ۴ کالری است، بنابراین یک ضرب سریع (۴ در ۴۰۰) نشان می دهد که می توانید تقریباً ۱۶۰۰ کالری انرژی را به عنوان گلیکوژن ذخیره کنید. اگر کربوهیدرات بیشتری نسبت به آنچه می توانید به عنوان گلیکوژن یا گلوکز ذخیره کنید مصرف کنید، بقیه به چربی ذخیره شده تبدیل می شود (اوه!)

کربوهیدرات ها علاوه بر اینکه به شما انرژی می دهند، کارهای زیر را نیز برای بدن شما انجام می دهند:

* میزان قند در گردش خون خود را تنظیم کنید.

* از عضلات خود محافظت کنید

* بر خلق و خوی خود تأثیر بگذارید

کربوهیدرات ها و قند خون

افراد سالم انسولین کافی برای پردازش تمام قندها از کربوهیدرات هایی که مصرف می کنند تولید می کنند. افرادی که مشکلات متابولیک خاصی مانند دیابت دارند، انسولین کافی برای حمل گلوکز به سلول های بدن خود تولید نمی کنند. در نتیجه، گلوکز به گردش در جریان خون آنها ادامه می دهد تا زمانی که از طریق کلیه ها دفع شود. (یکی از راه های بررسی دیابت، آزمایش سطح قند در ادرار است)

سایر افراد نمی توانند کربوهیدرات ها را هضم کنند زیرا فاقد آنزیم های خاصی هستند که برای شکستن پیوندهایی که واحدهای قند کربوهیدرات را در کنار هم نگه می دارند، نیاز دارند. بهترین مثال، عدم تحمل لاکتوز، ناتوانی در هضم قند موجود در شیر است. تقریباً سه چهارم بزرگسالان (به غیر از آنهایی که اهل شمال غربی اروپا هستند) کمبود لاکتاز دارند، آنزیمی که لاکتوز (قند شیر) را به گلوکز و گالاکتوز تقسیم می کند. لاکتوز هضم نشده یک ضیافت غنی برای باکتری‌های روده فراهم می‌کند که گاز دفعی را که افراد مبتلا به این مشکل خاص دچار گاز می‌شوند، از روی آن دفع می‌کنند.

برخی از برنامه های کاهش وزن اخیر مانند Sugar Busters! توصیه های غذایی خود را بر این فرض استوار کنید که خوردن کربوهیدرات بدن شما را تحریک می کند تا مقدار زیادی انسولین ترشح کند، که شما را گرسنه تر می کند، باعث می شود بیشتر بخورید و وزن اضافه کنید.

افراد سالم می توانند با رژیم های پر کربوهیدرات کنار بیایند. اما اگر اختلال متابولیک دارید، باید در تنظیم رژیم غذایی از پزشک خود مشورت بگیرید – فقط به کتاب رژیم غذایی پاپ تکیه نکنید.

کربوهیدرات ها و ماهیچه های شما

کربوهیدرات‌ها از ماهیچه‌های شما محافظت می‌کنند و رژیم غذایی با کمبود کربوهیدرات می‌تواند باعث شود بدن شما بافت‌های پروتئینی (عضلات) خود را برای انرژی بسوزاند. یک رژیم غذایی که مقادیر کافی کربوهیدرات را فراهم می کند، بدن شما را از “خوردن” ماهیچه های خود باز می دارد، بنابراین رژیم غذایی با کربوهیدرات کافی گاهی اوقات برچسب “پروتئین اسپارینگ” داده می شود.

کربوهیدرات ها و خلق و خوی شما

بله، در واقع شیر و کلوچه ها به شما احساس خوشبختی می دهند. پاستا هم همینطور. یا یک رول شیرین. چیزهایی را که در مورد شکر شنیده اید فراموش کنید. همه کربوهیدرات ها، از جمله شکر، آرام بخش هستند.

پاسخ های احساسی شما از انتقال تکانه ها بین سلول های عصبی در مغز شما ناشی می شود. برای انتقال تکانه‌ها، این سلول‌ها به مواد شیمیایی به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی (نرو = عصب) نیاز دارند تا در مایع اطراف سلول‌ها وجود داشته باشد.

انتقال دهنده های عصبی (دوپامین، نوراپی نفرن و سروتونین) از تیروزین و تریتوفان، اسیدهای آمینه (اجزای پروتئین ها) که به وفور در غذاهای پروتئینی یافت می شوند، ساخته می شوند. تیروزین مهمترین عنصر دوپامین و نوراپی نفرین، انتقال دهنده های عصبی “هشیاری” است. (این توضیح می دهد که چرا یک وعده غذایی با پروتئین بالا به شما احساس هوشیاری و سرحالی می دهد) تریتوفان مهم ترین ماده در سروتونین، انتقال دهنده عصبی “آرام بخش” است.

تمام آمینو اسیدها در نهایت به مغز شما می رسند، اما تیروزین معمولاً خیلی جلوتر از تریتوفان به مغز شما اضافه می شود. اما زمانی که کربوهیدرات‌هایی که گلوکز را تامین می‌کنند، می‌خورید، لوزالمعده آن انسولین قابل اعتماد قدیمی را آزاد می‌کند که – علاوه بر فشار دادن گلوکز به سلول‌های بدن شما – تیروزین را در خون شما در گردش نگه می‌دارد. در نتیجه، تریتوفان می تواند به مغز شما سرازیر شود تا تولید سروتونین شما را افزایش دهد. و وایلا! بعد از یک وعده غذایی ماکارونی نشاسته ای با گلوکز بالا، آرام تر هستید. یا، برخی از مردم شکایت دارند، آنقدر ملایم هستند که نمی‌توانند هنگام ناهار معامله کنند.

چقدر کربوهیدرات لازم است تا این اتفاق بیفتد؟ یک اونس شکر به علاوه دو اونس غذای پروتئینی برای بهبود خلق و خوی شما کافی است. و شاید احتمال پایبندی شما به برنامه کاهش وزن را افزایش دهد.

سریعترین رژیم لاغری