کاربردها و فواید رژیم کتوژنیک

هنگامی که از رژیم کتوژنیک استفاده می کنید، بدن شما بیشتر به یک دستگاه چربی سوز تبدیل می شود تا یک دستگاه وابسته به کربوهیدرات. تحقیقات متعددی مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات ها را با ایجاد چندین اختلال مانند دیابت و مقاومت به انسولین مرتبط دانسته اند.

ذاتاً کربوهیدرات ها به راحتی قابل جذب هستند و بنابراین می توانند به راحتی توسط بدن ذخیره شوند. هضم کربوهیدرات ها درست از لحظه ای که آنها را در دهان می گذارید شروع می شود.

به محض شروع جویدن آنها، آمیلاز (آنزیم هایی که کربوهیدرات ها را هضم می کنند) در بزاق شما روی غذای حاوی کربوهیدرات اثر می گذارد.

در معده، کربوهیدرات ها بیشتر تجزیه می شوند. هنگامی که آنها وارد روده کوچک می شوند، سپس در جریان خون جذب می شوند. وقتی کربوهیدرات ها به جریان خون می رسند، معمولاً سطح قند خون را افزایش می دهند.

این افزایش سطح قند خون باعث آزاد شدن فوری انسولین در جریان خون می شود. هر چه میزان قند خون افزایش یابد میزان انسولین آزاد شده بیشتر می شود.

انسولین هورمونی است که باعث حذف قند اضافی در جریان خون به منظور کاهش سطح قند خون می شود. انسولین قند و کربوهیدراتی را که می خورید می گیرد و آنها را یا به عنوان گلیکوژن در بافت های عضلانی یا به عنوان چربی در بافت چربی برای استفاده در آینده به عنوان انرژی ذخیره می کند.

با این حال، بدن زمانی که به طور مداوم در معرض چنین مقادیر بالایی از گلوکز در جریان خون قرار می گیرد، می تواند مقاومتی به انسولین ایجاد کند. این سناریو به راحتی می تواند باعث چاقی شود زیرا بدن تمایل دارد به سرعت هر مقدار اضافی گلوکز را ذخیره کند. شرایط سلامتی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیز می تواند ناشی از این بیماری باشد.

رژیم های کتو دارای کربوهیدرات کم و چربی بالا هستند و با کاهش و بهبود چندین بیماری مرتبط بوده اند.

یکی از مهمترین کارهایی که رژیم کتوژنیک انجام می دهد این است که سطح انسولین شما را تثبیت می کند و همچنین سیگنال دهی لپتین را بازیابی می کند. کاهش مقادیر انسولین در جریان خون به شما این امکان را می دهد که برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و همچنین هوس کمتری داشته باشید.

فواید پزشکی رژیم های کتوژنیک

کاربرد و اجرای رژیم کتوژنیک به طور قابل توجهی گسترش یافته است. رژیم کتو اغلب به عنوان بخشی از برنامه درمانی در تعدادی از شرایط پزشکی نشان داده می شود.

صرع

این اساساً دلیل اصلی توسعه رژیم کتوژنیک است. به دلایلی، زمانی که بیماران تحت رژیم کتو قرار می گیرند، میزان حملات صرع کاهش می یابد.

موارد صرع کودکان بیشترین پاسخ را به رژیم کتو دارند. کودکانی هستند که پس از چند سال استفاده از رژیم کتو، تشنج را از بین می برند.

معمولاً انتظار می رود کودکان مبتلا به صرع چند روز قبل از شروع رژیم کتوژنیک به عنوان بخشی از درمان خود روزه بگیرند.

سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که اثربخشی درمانی رژیم‌های کتوژنیک در برابر رشد تومور زمانی که با داروها و روش‌های خاصی تحت الگوی «پرس-نبض» ترکیب شود، افزایش می‌یابد.

همچنین توجه به این نکته امیدوارکننده است که رژیم های غذایی کتوژنیک سلول های سرطانی را به سمت بهبودی سوق می دهد. این بدان معناست که رژیم های کتو برای کاهش علائم سرطان را از گرسنگی می گیرند.

بیماری آلزایمر

نشانه های متعددی وجود دارد که نشان می دهد عملکرد حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر پس از استفاده از رژیم کتوژنیک بهبود می یابد.

کتون ها منبع بزرگی از انرژی جایگزین برای مغز هستند، به ویژه زمانی که به انسولین مقاوم شده باشد. کتون ها همچنین بسترهایی (کلسترول) را فراهم می کنند که به ترمیم نورون ها و غشاهای آسیب دیده کمک می کند. همه اینها به بهبود حافظه و شناخت در بیماران آلزایمر کمک می کند.

دیابت

به طور کلی توافق بر این است که کربوهیدرات ها مقصر اصلی دیابت هستند. بنابراین، با کاهش میزان کربوهیدرات مصرفی با استفاده از رژیم کتوژنیک، شانس بهبود کنترل قند خون افزایش می یابد.

همچنین، ترکیب یک رژیم کتو با سایر برنامه های درمان دیابت می تواند به طور قابل توجهی اثربخشی کلی آنها را بهبود بخشد.

آلرژی به گلوتن

بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی به گلوتن با این بیماری تشخیص داده نشده اند. با این حال، پیروی از یک رژیم کتوژنیک باعث بهبود علائم مرتبط مانند ناراحتی های گوارشی و نفخ شد.

اکثر غذاهای غنی از کربوهیدرات دارای گلوتن بالایی هستند. بنابراین، با استفاده از رژیم کتو، به دلیل حذف انواع کربوهیدرات ها، مقدار زیادی از مصرف گلوتن به حداقل می رسد.

کاهش وزن

این مسلماً رایج ترین استفاده “عمدی” از رژیم کتوژنیک امروزه است. در روند اصلی رژیم غذایی جایگاهی برای خود پیدا کرده است. رژیم کتو به دلیل عوارض جانبی شناخته شده آن در کمک به کاهش وزن، بخشی از بسیاری از رژیم های غذایی شده است.

اگرچه در ابتدا از سوی بسیاری مورد بدگویی قرار گرفت، تعداد فزاینده نتایج کاهش وزن مطلوب به کتوژنیک کمک کرد تا بهتر به عنوان یک برنامه کاهش وزن اصلی پذیرفته شود.

علاوه بر مزایای پزشکی فوق، رژیم های کتوژنیک برخی از مزایای سلامتی کلی را نیز ارائه می دهند که شامل موارد زیر می شود.

بهبود حساسیت به انسولین

بدیهی است که این اولین هدف رژیم کتوژنیک است. این به تثبیت سطح انسولین شما کمک می کند و در نتیجه چربی سوزی را بهبود می بخشد.

حفظ عضلات

از آنجایی که پروتئین اکسیده می شود، به حفظ عضلات بدون چربی کمک می کند. از دست دادن توده عضلانی بدون چربی باعث می شود که متابولیسم فرد کاهش یابد زیرا عضلات به طور کلی بسیار متابولیک هستند. استفاده از رژیم کتو در واقع به حفظ ماهیچه های شما کمک می کند در حالی که بدن شما چربی می سوزاند.

pH کنترل شده و عملکرد تنفسی

رژیم کتوک به کاهش لاکتات کمک می کند و در نتیجه هم pH و هم عملکرد تنفسی را بهبود می بخشد. بنابراین حالت کتوز به حفظ pH خون شما در سطح سالم کمک می کند.

سیستم ایمنی بهبود یافته

استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک به مبارزه با آنتی اکسیدان های پیر کمک می کند و در عین حال التهاب روده را کاهش می دهد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن شما را قوی تر می کند.

کاهش سطح کلسترول

مصرف کمتر کربوهیدرات در حین رژیم کتو به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. این به دلیل افزایش وضعیت لیپولیز است. این منجر به کاهش سطح کلسترول LDL و افزایش سطح کلسترول HDL می شود.

کاهش اشتها و هوس

اتخاذ یک رژیم کتوژنیک به شما کمک می کند تا هم اشتها و هم میل به غذاهای پر کالری را کاهش دهید. همانطور که شروع به خوردن غذاهای سالم، رضایت بخش و مفید می کنید، به طور طبیعی احساس گرسنگی شما کاهش می یابد.

سریعترین رژیم لاغری