کاهش وزن و قند خون

سطح بالای قند خون یا گلوکز با اضافه وزن و افزایش سریع وزن مرتبط است. دلیل این امر این است که قند خون بالا باعث افزایش سطح انسولین در بدن شما می شود که همچنین سیگنالی به بدن شما برای شروع ذخیره سازی چربی است. بنابراین کاهش وزن زمانی که سطح گلوکز شما بالا باشد دشوارتر است.

بسیاری از شما قبلاً متوجه شده اید که چیپس، کلوچه و انواع دیگر غذاهای فرآوری شده می توانند به سرعت این سطوح را افزایش دهند. اما بسیاری از غذاهایی که ظاهراً سالم هستند نیز در این امر نقش دارند. در حقیقت، بسیاری از محصولاتی که برچسب کم‌چرب دارند، ممکن است همچنان مقادیر زیادی قند در خود داشته باشند، که البته منجر به افزایش سطح قند در خون شما می‌شود. با توجه به این موضوع، جای تعجب نیست که بسیاری از افراد در کاهش وزن دچار مشکل هستند.

با تمام این اطلاعات در مورد سطح گلوکز، اکنون این سوال مطرح می شود که چگونه آن را کنترل می کنید.

چگونه قند خون خود را کنترل کنیم

راه های مختلفی برای کنترل قند خون وجود دارد که هر کدام شامل مراقبت بیشتر از آنچه یا چگونه می خورید است.

پروتئین را در تمام وعده های غذایی خود بگنجانید هضم پروتئین بیشتر از کربوهیدرات ها طول می کشد. به همین دلیل، خوردن پروتئین با هر وعده غذایی به کنترل افزایش قند خون در بدن شما کمک می کند، حتی با غذاهایی که باعث افزایش سریع گلوکز می شوند. با این حال، این مجوزی برای خوردن بیشتر از این غذاها نیست، زیرا آنها همچنان بر سطح قند شما تأثیر می گذارند.

غذاهای پر فیبر بخورید فیبر یک کربوهیدرات غیر قابل هضم است. به این ترتیب، تأثیری بر گلوکز شما نخواهد داشت. با گنجاندن غذاهای سرشار از فیبر، بهتر می توانید سطح انسولین را در خون خود تعدیل کنید.

وقتی غذا می خورید زمان غذا خوردن نیز در کنترل میزان گلوکز وارد شده به خون شما مهم است. وقتی بین وعده های غذایی مثلاً ۵ یا ۶ ساعت صبر کنید، بدون شک احساس گرسنگی خواهید کرد. به این ترتیب، هر وعده غذایی که می خورید باعث افزایش سریع سطح قند خون شما می شود. برای جلوگیری از این امر، بین وعده های غذایی و میان وعده ها بیش از ۳ ساعت صبر نکنید.

چقدر می خورید اگر می خواهید گلوکز خود را به سرعت بالا ببرید، وعده های غذایی پر حجم بخورید. دلیل این امر این است که سیستم شما نمی تواند از تمام آن کالری ها برای انرژی دادن فوری بدن شما استفاده کند. بنابراین، بقیه کالری ها به صورت چربی ذخیره می شوند، فرآیندی که قند خون در آن نقش دارد

به طور خلاصه، برای جلوگیری از افزایش ذخیره چربی در بدن، از سطح قند خون خود آگاه شوید. با انجام این کار، می توانید کاهش وزن خود را به حداکثر برسانید و کنترل بهتری بر عملکرد بدن خود داشته باشید.