۶ مزیت منحصر به فرد لوبیا با دستور پخت آسان


لوبیا فواید بی شماری دارد. زیرا سرشار از مواد مغذی منحصر به فرد است. ترکیبات شیمیایی فعال آن چنین مزیتی به لوبیا داده است. این لوبیا حاوی اسید فولیک است که به سلامت در دوران بارداری کمک می کند. L-dopa موجود در لوبیا به کنترل بیماری پارکینسون و همچنین مبارزه با افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان کمک می کند. این لوبیا بیش از ده هزار سال است که برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. یکی از فواید لوبیا برای بدن فیبر غنی آن است که متابولیسم را سرعت می بخشد. همچنین در کاهش وزن فوق العاده موثر است. برای آشنایی بیشتر با فواید حبوبات در این مقاله، با سری خبرنامه سلامت ما همراه باشید.

فواید لوبیا برای بدن

کدام مواد معدنی لوبیا برای رژیم غذایی شما مفید است؟

خاستگاه کشت لوبیا فلسطین است. لوبیا اگرچه سرشار از مواد مغذی است اما شیرین و سبز رنگ شبیه نخود فرنگی است. لوبیا چربی اشباع یا کلسترول ندارد. فولات موجود در لوبیا در دوران بارداری بسیار مهم است. L-dopa موجود در حبوبات باعث بهبود تحرک در بیماران پارکینسونی می شود. از دیگر مواد مغذی مهم این لوبیا می توان به تیامین، ویتامین های K و B6، مس، سلنیوم، روی، پتاسیم و منیزیم اشاره کرد. لوبیاها همچنین راهی ارزان و آسان برای دریافت مقداری از پروتئین بدون چربی روزانه شما هستند.

این در مورد مواد مغذی موجود در لوبیا نیست، بلکه در مورد تأثیر آنها بر بدن است. پس به این غذای مهم توجه کنید.

  1. لوبیا به بهبود پارکینسون کمک می کند

پارکینسون با عملکرد حرکتی ضعیف همراه است. لوبیا سطح L-dopa را افزایش می دهد، ماده ای شیمیایی که تحرک بدن را بهبود می بخشد. این ماده شیمیایی همچنین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند. همچنین سایر علائم پارکینسون را تسکین می دهد. کارشناسان معتقدند که لوبیا می تواند جایگزین موثری برای داروهای مصنوعی باشد. گنجاندن این نوع لوبیا در رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از پارکینسون کمک کند. فولات موجود در لوبیا در این زمینه بسیار ارزشمند است. در مطالعات، بیماران پارکینسون کمبود فولات داشتند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، نقش فولات در بهبود بیماری پارکینسون دلگرم کننده است.

برخی مطالعات نشان می دهد که لوبیا می تواند به درمان افسردگی نیز کمک کند. بدن شما می تواند L-dopa را به دوپامین، هورمونی که با خلق و خوی خوب مرتبط است، تبدیل کند.

  1. از نقایص مادرزادی جلوگیری کنید

یکی از فواید لوبیا پیشگیری از نقایص مادرزادی است. باز هم فولات موجود در لوبیا موثر است. این ماده مغذی از نقایص مادرزادی در نوزادان جلوگیری می کند و در رژیم غذایی زنان باردار ضروری است. مطالعات نشان می دهد که اکثر زنان فولات کافی دریافت نمی کنند و این موضوع باعث نگرانی است. روزانه به ۴۰۰ میکروگرم از این ماده مغذی نیاز دارید و این دوز در دوران بارداری به ۶۰۰ میکروگرم می رسد.

برخی از نقایص مادرزادی اصلی که فولات می تواند از آنها جلوگیری کند عبارتند از: اسپینا بیفیدا (رشد نیافته نخاع) و آنسفالیت (بخش های توسعه نیافته مغز).

آیا می دانستید که نوزادان در هفته های اول بارداری سریع ترین روند رشد را طی می کنند؟ و این رشد اغلب زمانی اتفاق می افتد که شما حتی نمی دانید باردار هستید؟ فولات موجود در لوبیا از سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد نیز جلوگیری می کند.

تاثیر فولات موجود در لوبیا بر زایمان و بارداری.

توصیه می کنیم علاوه بر حبوبات، از مکمل های فولات نیز استفاده کنید، زیرا اندازه گیری میزان مصرف فولات تنها از طریق رژیم غذایی دشوار است. همچنین میزان فولات موجود در غذا بسته به نحوه پخت و نگهداری آن متفاوت است. حتما یک مکمل غذایی بسیار مفید را انتخاب کنید و برای جلوگیری از خطرات احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر به میزان مصرف فولات در دوران بارداری فکر می کنید، این جدول می تواند به شما کمک کند:

  • مرحله بارداری میزان فولات مورد نیاز در روز نسبت به مقدار مصرف لوبیا (به طور متوسط، نه خیلی کم و نه زیاد)
  • هنگام تلاش برای باردار شدن ۴۰۰ میکروگرم، ۲ و نیم فنجان (۴۲۰ گرم)
  • سه ماهه اول بارداری ۴۰۰ میکروگرم ۲ و نیم فنجان (۴۲۰ گرم)
  • ماه چهارم تا نهم ۶۰۰ میکروگرم ۳ فنجان (۵۱۰ گرم)
  • در دوران شیردهی ۵۰۰ میکروگرم ۲ و نیم تا ۳ فنجان

توجه داشته باشید که مواردی از فاویسم (نوعی کم خونی) نیز در نوزادان پس از مصرف حبوبات توسط مادر قبل از زایمان گزارش شده است. بنابراین قبل از مصرف حبوبات در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.

  1. سلامت قلب را ارتقا دهید

منیزیم موجود در لوبیا به معنای سلامت قلب است. این ماده مغذی می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد، که امروزه یکی از علل اصلی بیماری قلبی است. فیبر موجود در این نوع لوبیا به کاهش سطح کلسترول بد خون نیز کمک می کند.

  1. تامین کننده انرژی؛ فواید لوبیا برای بدن

ویتامین های B برای متابولیسم انرژی مهم هستند و فولات نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. لوبیا همچنین منبع خوبی از آهن است که در ساخت گلبول های قرمز خون و تولید انرژی در بدن مفید است. همه ما می دانیم که کمبود آهن می تواند باعث خستگی در افراد شود.

فیبر موجود در این حبوبات نیز می تواند به سرعت شما را سیر کند. این بدان معنی است که منجر به افزایش تدریجی سطح قند خون می شود و منبع انرژی ثابتی را فراهم می کند.

  1. جلوگیری از پوکی استخوان

یکی دیگر از مواد مغذی موجود در لوبیا منگنز است. منگنز باعث افزایش توده استخوانی، جلوگیری از پوکی استخوان و جبران کمبود کلسیم می شود. گنجاندن منگنز در رژیم غذایی نیز می تواند از آرتروز پیشگیری کند.

  1. لوبیا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

مس موجود در لوبیا به حفظ سلامت گلبول های سفید خون کمک می کند. این سلول های خونی پاتوژن ها را می کشند و رادیکال های آزاد را از سیستم شما حذف می کنند. مهم است بدانید که بدن نمی تواند به تنهایی گلبول های سفید تولید کند. به همین دلیل به مس نیاز دارید. بدون گلبول های سفید، بدن شما بیشتر مستعد عفونت و بیماری می شود. به همین دلیل است که مس برای حفظ امنیت قوی ضروری است. مطالعات همچنین نشان می دهد که چگونه لوبیا می تواند به سلامت ایمنی انسان کمک کند.

این نوع لوبیا قطعا یک میان وعده سالم و آسان است.

مواد مغذی موجود در حبوبات

فولات فراوان ترین ماده مغذی موجود در لوبیا است. سایر مواد مغذی قوی عبارتند از منگنز، مس، فسفر، منیزیم و آهن. این لوبیا همچنین دارای فیبر غذایی بسیار بالایی است.

آیا می دانید چگونه لوبیا بخورید؟ آیا می توان آنها را مانند سایر انواع حبوبات پخت؟

طرز پخت لوبیا؛ فواید لوبیا برای بدن

قبل از اینکه حبوبات را بپزید، باید ترفند پوست کندن آنها را بدانید. این یک فرآیند ساده است.

لوبیاها را پوست بگیرید

پوست کندن لوبیا زمان می برد. اما ارزش طعم و مزه و تغذیه اش را دارد. اینطوری لایه برداری میشه:

درست مثل پوست کندن نخود، لوبیا را پوست می کند. به سادگی می توانید انگشت خود را روی درز بکشید و آن را جدا کنید.

حبوبات دارای پوست سفید ضخیمی در اطراف خود هستند که باید جدا شوند. این قسمت ظاهرا سخت است. به سادگی از یک چاقو برای ایجاد یک فرورفتگی کوچک در امتداد لبه لوبیا استفاده کنید. سپس یک لوبیا از پوست خارج می شود.

اما اگر زیاد به نظر می رسد، خوب، جایگزین های دیگری نیز وجود دارد:

لوبیاها را به آب نمک در حال جوش اضافه کنید و حدود ۹۰ ثانیه بجوشانید. این کار پوست آنها را نرم می کند و تمیز کردن آنها را راحت تر می کند. می توانید به این ترتیب حبوبات را جدا کرده و سپس به آب سرد اضافه کنید. پس از آن به راحتی آنها را از روی پوست خود جدا کنید.

آشپزی؛ فواید لوبیا برای بدن

می توانید لوبیاها را بخارپز یا له کنید و به دستور العمل های دیگر اضافه کنید. کمی خلاقیت به خرج دهید، سپس این غذای مغذی در هر وعده غذایی می درخشد.

وقتی صحبت از خلاقیت شد، چرا دستور العمل محبوب لوبیا را امتحان نکنید؟

لوبیا با نخود و نعناع

عناصر:

۶ پوند لوبیا پوست کنده

نمک درشت و فلفل تازه آسیاب شده به میزان لازم

۱ پوند نخود فرنگی خرد شده

¼ فنجان برگ نعناع تازه بسته بندی شده

۳ قاشق غذاخوری کره بدون نمک

دستورالعمل ها:

یک کاسه آب سرد با چند تکه یخ آماده کنید. یک کاسه بزرگ آب نمک را به جوش بیاورید، نخود را اضافه کنید و ۳ تا ۴ دقیقه بپزید.

نخودها را به یک قالب یخ بریزید و بگذارید خنک شوند. سپس با دستمال کاغذی بشویید.

سپس لوبیاها را به تابه اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه بجوشانید. به آب سرد یخ منتقل کنید و بگذارید خنک شود. سپس آنها را از روی پوست جدا کنید.

کره را در قابلمه ای روی حرارت متوسط ​​آب کنید. لوبیاها را اضافه کنید و به مدت ۴ تا ۵ دقیقه یا تا زمانی که ترد شوند تفت دهید. حالا نخود را اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید. ۳ تا ۵ دقیقه روی آتش بگذارید. حالا آن را در بشقاب سرو بریزید و برگ نعنا بپاشید.

آیا هنگام خواب دهانتان آب می زند؟؟

هر چیزی عوارض و فواید خود را دارد. غذاها به ویژه حبوبات نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

عوارض جانبی لوبیا چیست؟

مشکلات بارداری؛ فواید لوبیا برای بدن

مصرف زیاد حبوبات توسط مادر باردار می تواند باعث فاویسم در نوزاد شود. با این حال، این ممکن است برای شما تعجب آور باشد زیرا لوبیا اغلب برای بارداری توصیه می شود. بنابراین، همیشه در این زمان حساس با پزشک خود مشورت کنید.

افسردگی؛ فواید لوبیا برای بدن

افسردگی می تواند یکی دیگر از عوارض جانبی باشد. مقدار زیاد ال دوپا در خون منجر به کمبود ویتامین B6 می شود. این به نوبه خود می تواند دلیل افسردگی باشد. مشاوره با پزشک الزامی است. همچنین، اگر در حال حاضر از مهارکننده‌های مونوآمین اکسید (MAOIs) برای درمان افسردگی استفاده می‌کنید، از مصرف لوبیا اجتناب کنید.

کمبود آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز (G6PD)

کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز زمانی است که گلبول های قرمز خون به دلیل عفونت یا استرس تجزیه می شوند. این حالت با مصرف حبوبات تشدید می شود. در صورت داشتن چنین شرایطی حتما از خوردن حبوبات خودداری کنید.

فواید لوبیا یا حبوبات به دلیل غنی بودن از فولات، ال دوپا، تیامین، مس، سلنیوم، روی، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های K و B6 است. علاوه بر این، آنها حاوی کلسترول نیستند. از این مشخصات غذایی غنی می توان برای درمان و پیشگیری از پارکینسون (با بهبود عملکرد حرکتی) استفاده کرد. به جلوگیری از نقایص مادرزادی (به لطف فولات) کمک می کند و فشار خون و سطح کلسترول را کاهش می دهد. مس موجود در لوبیا به ساخت گلبول های سفید خون کمک می کند که نقش کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی دارند. با این حال، این نوع لوبیا ممکن است عوارض جانبی کمی داشته باشد، مانند مشکلات بارداری و افسردگی در برخی افراد. پس در مصرف آنها دقت کنید.

لینک های مربوطه

عجیب ترین عوارض غذا; از تورم انگشت گرفته تا تغییر رنگ و بوی ادرار.

خطر مرگ؛ عوارض جانبی شگفت انگیز جوز هندی + موارد استفاده آن

طرز تهیه ۵ دتکس واتر برای کاهش وزن

طرز تهیه سالاد کلم قرمز تابستانی، پیش غذای رنگارنگ برای سفره شما

۲۸ درمان خانگی عجیب برای تسکین دندان درد

معجزه آرد برنج برای زیبایی خیره کننده