جایگاه واقعی زبان فارسی در دنیا هرروز ارتقا می‌ِ‌یابد



فداحسین مالکی، در گفت‌وگو با خبرنگار () درباره لزوم گسترش زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: زبان فارسی یکی از زبان‌هایی است که ریشه در تاریخ دارد و جایگاه ممتازی بین زبان‌های بین‌المللی در دنیا دارد. این زبان همچنین به جهت شیرینی و روان بودن طرفداران زیادی در کشورهای دنیا دارد.

وی افزود: محبوبیت و غنی بودن زبان پارسی به حدی است که در اغلب دانشگاه‌های کشورهای عربی و حتی کشورهای اروپایی کرسی زبان فارسی برپاشده و استادان آن را تدریس می‌کنند. بنابراین باید به محوریت و جایگاه زبان فارسی واقف باشیم. زبان فارسی بسیار گسترده است و باید مانند سابق دوباره پیوند بخورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: سه کشور فارسی‌زبان داریم که قرابت‌های فرهنگی بسیاری را نیز با آنها داریم. جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و تاجیکستان و علاوه بر این سه کشور در برخی از کشورها مانند کشورهای هندوستان، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان جایگاه زبان فارسی به‌عنوان یک قومیت بزرگ و زبان مادرزادی شناخته می‌شود.

مالکی ادامه داد: درمجموع بیش از 200 میلیون مخاطب فارسی‌زبان در دنیاداریم که این موضوع بسیار مهم است. با توجه به این مسئله فرصت‌هایی وجود دارد که روزبه‌روز موجب گسترده‌تر شدن دایره زبان فارسی در دنیا می‌شود.

نماینده مرم زاهدان در مجلس تأکید کرد: کشش این زبان به حدی بالاست که در اغلب دانشگاه‌های اروپایی و غیراروپایی کرسی زبان فارسی وجود دارد و تدریس می‌شود و کتاب‌های مشاهیر ایرانی مثل حافظ ، سعدی، مولانا و فردوسی و در دنیا بسیار محبوب است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: کتاب‌های دیگر نظیر ابوعلی سینا و کتاب‌های ذکریا رازی و دیگر آثار فارسی در دنیا در حال تدریس است و این موضوع تا جایی پیش رفته که شاهد هستیم شعر بسیار زیبای سعدی ( بنی‌آدم اعضای یک پیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند) بر تارک سازمان ملل با زبان فارسی نوشته‌شده است.

مالکی درانتها بیان کرد: جایگاه واقعی زبان فارسی در دنیا روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. البته این موضوع به‌صورت سازمان‌دهی شده نبوده و خودبه‌خود این اتفاق رقم خورده است که اگر این سه کشور فارسی‌زبان طی برنامه‌هایی منسجم این زبان را به‌خوبی به دنیا معرفی کنند شاهد گسترش بیشتر این زبان در دنیاخواهیم بود.