وندالیسم پادگانی در پی اجبار سربازی



به گزارش خبرنگار ()؛ کتاب «روان‌شناسی دیوارنویسی سربازان» به قلم نبی‌الله کهن توسط نشر ایران سبز منتشر شده است.

 وندالیسم و میل به تخریب عمومی انواع مختلفی دارد که پر از مولفه‌های مثبت و منفی است؛ اما یکی از شاخص‌ترین اتفاقات در این حوزه گرافیتی است. گرافیتی یک هنر ساده دیواری است که مفهوم و پیچیدگی‌های فراوانی را با خود حمل می‌کند. وقتی قدم به پادگان‌های ایران می‌گذاریم با وسعت عظیمی از دیوارنویسی سربازان بر روی تمامی دیوار و سقف و کف پادگان مواجه می‌شویم. این دیوارنویسی‌ها ریشه در عقاید و تفکرات این افراد دارد که باید به عمق آن پی برد.

در این کتاب دکتر نبی‌الله کهن به ریشه‌یابی و روانشناسی دیوارنویسی سربازان می‌پردازد، او که در سال ۱۳۸۰ به استخدام نیروز ارتش در دانشکده افسری امام علی درآمد در سال ۱۳۹۶ دکتری خود را در گرایش مدیریت بازرگانی کسب کرد ولی در کنار تحصیل به دلیل علاقه زیاد به مطالعه و پیگیری کتب روانشناسی نیز می‌پرداخت.

نبی‌الله کهن در مقدمه این کتاب نوشته است:

چیزی به ازای چیزی. وقتی نهاد نظامی، سرباز را به اجبار اجاره می‌کند باید چیزهای دیگری را ناگزیر به او اجاره دهد. در اینجا موضوع اجاره، همه وسایل در دسترس سربازان است. دیوارها از جمله مکان‌هایی است که سربازان آن را اجاره می‌کنند.

یک کلمه آشنا اگر بیش از اندازه تکرار شود احتمال دارد کم‌کم ناآشنا به نظر آید از زمان شروع خدمت اجباری به اندازه‌ای دیوارنویسی در پادگان‌های نظامی شیوع داشته که برای کارکنان پایور به یک موضوع عادی و در عین حال ناآشنا تبدیل شده است. این موضوع آنقدر تکرار شده که از چشم بسیاری از نظامیان افتاده و دیگر به آن توجهی نمی‌شود، علیرغم اینکه موضوع بسیار مهم و درخور توجهی است.

کتاب «روان‌شناسی دیوارنویسی سربازان» به قلم نبی‌الله کهن در ۲۵۰ صفحه به قیمت هفتاد هزار تومان توسط نشر ایران سبز چاپ و منتشر شده است.