ادبیات و هنر، شنیدنی‌های تاریخ را دیدنی و ملموس می‌کند



به گزارش خبرنگار ()، عصر امروز، 22 دی ماه، ویژه برنامه‌ گرامیداشت سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) در کتابفروشی ترنجستان سروش برگزار شد.

در این مراسم محمدرضا سرشار، از نویسندگان و اهالی قلم پیش‌کسوت کشورمان در سخنانی با تاکید بر وجود ادبیات داستانی غنی با محوریت  پیشوایان دینی عنوان کرد: علی شریعتی در کتاب «فاطمه فاطمه است» آورده «خواستم از «بوسوئه» تقلید کنم؛ خطیب نامور فرانسه که روزی در مجلسی با حضور لویی، از مریم سخن می‌گفت. گفت ۱۷۰۰ سال است که همه سخنوران عالم درباره مریم داد سخن داده‌اند. ۱۷۰۰ سال است که همه فیلسوفان و متفکران ملت‌ها در شرق و غرب، ارزش‌های مریم را بیان کرده‌اند. ۱۷۰۰ سال است که همه هنرمندان، چهره‌نگاران، پیکره‌سازان بشر، در نشان دادن سیما و حالات مریم، هنرمندی‌های اعجازگر کرده‌اند. اما مجموعه گفته‌ها و اندیشه‌ها و کوشش‌ها و هنرمندی‌های همه در طول این قرن‌های بسیار، به اندازه این یک کلمه نتوانسته‌اند عظمت‌های مریم را بازگویند؛ که «مریم مادر عیسی است و من خواستم با چنین شیوه‌ای از فاطمه بگویم. باز درماندم. خواستم بگویم فاطمه دختر خدیجه بزرگ است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه، دختر محمد(ص) است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه همسر علی است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه مادر حسنین است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه مادر زینب است. باز دیدم که فاطمه نیست. نه! اینها همه هست و این همه فاطمه نیست. فاطمه، فاطمه است.» و به راستی حضرت فاطمه (س) را می‌توان حوری انسان‌نما، محبوبه خدا، بانوی بانوان جهان، حوریه انسیه، مادر حسنین و کوثر جاری دانست.

سرشار عنوان کرد: سال 73 پس از سالها عشق و علاقه توفیق یافتم نگارش کتابی درباره پیامبر (ص) را آغاز کنم و پس از دهها سال مطالعه در تاریخ و جغرافیا کتابی در 650 صفحه نوشتم که در قالب داستان چاپ شد و 73 برنامه رادیویی «از سرزمین نور» به خوانش آن اختصاص یافت. این اثر را صداپیشگان موفق رادیو اجرا می‌کردند و رهبر انقلاب اسلامی نیز در دیداری با عوامل این برنامه ما را مورد تفقد قرار دادند.

وی تاکید کرد: تاریخ ارزش‌های خاص و مخاطبان خود را دارد و وقتی به جامه ادبیات درمی‌آید تاثیرش دهها برابر می‌شود. حتی اهالی علم نیز از شنیدن تاریخ در جامه داستان لذت می‌برند و یکبار مقام معظم رهبری فرموند با وجود آنکه ایشان تاریخ اسلام کم نخوانده‌ام با برنامه «از سرزمین نور» متوجه عمیق معنی یتیمی پیامبر اسلام (ص) شده‌اند.

سرشار همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: هنر می‌تواند شنیده‌ها را دیدنی و چشیدنی و لمس‌کردنی کند و ما را از تعقل به احساس می‌کشاند و مفاهیم را به شکل تصویر عرضه می‌کند. دلیل اینکه خداوند در قرآن داستان آورده است قابل درک کردن مفاهیم بوده و به عنوان نمونه برای روشن کردن اهمیت تقوا به حضرت یوسف اشاره شده است.

اهتمام اهل سنت به ذکر روایات مرتبط با فضایل حضرت فاطمه (س)

در این مراسم همچنین سعید طاووسی، نویسنده، شیعه‌پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی با تاکید بر ذکر فراوان فضایل حضرت فاطمه (س) در روایات اهل سنت عنوان کرد: معمولا بین اهل تسنن وقتی به فضایل حضرت فاطمه (س) تاکید می‌شود در کنار آن عایشه را نیز مطرح می‌کنند و می‌گویند فاطمه بهترین دختر و عایشه بهترین همسر پیامبر (ص) هستند و در روایاتی که حضرت زهرا (س) را سیده نسا دانسته اند نگاه عصمت و جایگاه ویژه اهل بیت را به ایشان نداده‌اند.

وی با اذعان بر وجود اختلافات کلامی، فقهی و روایی میان شیعیان و اهل سنت درباره فضایل حضرت فاطمه (س) گفت: فضایل اهل بیت (س) در بین علمای اهل سنت در طول تاریخ بیان شده و صدها کتاب در این باره نوشته‌اند تا در معرض تهمت ناصبی بودن قرار نگیرند و اگر اذعان می‌کردند اهل بیت مصداق قرآنی دارد، می‌گفتند شیعه شده‌اند.

طاووسی با تاکید بر اینکه برخی روایات مفهومی و محتوایی درباره فضایل حضرت زهرا (س) تنها در منابع اهل سنت آمده، افزود: دلیل این امر کم بودن تعداد شیعیان در برابر اهل سنت بوده و گاه وقتی در سلسله روایات به اهل سنت می‌رسیدند از نقل آنها صرف نظر می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه تالیف‌های مستقلی نیز در میان کتاب‌های روایی اهل سنت درباره فضایل حضرت زهرا (س) موجود است، گفت: از جمله می‌توان به کتابی از حاکم نیشابوری اشاره کرد که ده سال پیش نسخه خطی آن در مصر پیدا شد و به فارسی نیز ترجمه شده است. نویسنده بیان کرده که دلیل تالیف اثرش جدل کسی با وی درباره یک حدیث ضعیف بوده که در آن از قول پیامبر اسلام (ص) زینب و نه فاطمه به عنوان بهترین دختر پیامبر اسلام (ص) یاد شده است. حاکم نیشابوری با استدلال‌های محکم این روایت را رد می‌کند و به نگارش اثری دررباره حضرت فاطمه (س) اقدام می‌کند.

طاووسی همچنین با بیان اینکه کتاب‌هایی نیز در میان اهل سنت داریم که تمام آن درباره حضرت زهرا (س) نیست، عنوان کرد: از جمله کتاب‌های اهل سنت می‌توان به تذکره‌الخواص که بخش‌هایی از آن به فارسی ترجمه شده و وسیله الخادم الی المخدوم از فضل الله بن روزبهان، همچنین اتحاف السائل از محمد بن عبدالله الاکراوی و ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی از علامه حافظ محب الدین احمد بن عبدالله الطبری، شیخ حرم مکی اشاره کرد.

در این مراسم همچنین مبین اردستانی از شاعران آیینی کشورمان به قرائت اشعاری در باب فضایل حضرت فاطمه (س) پرداخت و این گونه خوش زمزمه کرد «هستی جز باغ چشمه کوثر نیست/ مستی جز عطر یاس پیغمبر نیست/ از زمزمه نام لطیفت مادر/ در خاطر ما ترانه‌ای خوش‌تر نیست»