اقتباس ژانر مغفول و غنی سینما



به گزارش خبرنگار ()؛ کتاب «چگونه از هر چیزی فیلم‌نامه اقتباسی کنیم» در سال ۱۴۰۰ و در ۳۵۰ صفحه توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد. این کتاب را مجید آقایی به فارسی برگردانده است.

این راهنمای واقع‌بینانه، اولین الگویی است که به صورت روشن، فن اقتباس را توضیح می‌دهد. ریچارد کریوولن فیلم‌نامه‌نویس بر اساس تجربیات و سابقه‌ چهارده ساله‌ تدریس‌اش فرآیند پنج قدمی خود را برای نگارش فیلم‌نامه‌ اقتباسی از هر چیزی از رمان و داستان کوتاه گرفته تا مقاله‌ی روزنامه و شعر در اختیار شما می‌گذارد این فرآیند بی نقص از سوی هزاران رمان‌نویس نمایشنامه‌نویس شاعر و روزنامه نگار مورد استفاده قرار گرفته است.

«ريچارد كريوولن» در بخشي از مقدمه اين كتاب آورده است: تقريبا در هر سمينار فيلم‌نامه‌نويسي كه تا به حال تدريس كرده‌ام، هميشه سه پرسش مرتبط به هم از من شده است: مي‌شود بيش‌تر درباره اقتباس‌ها صحبت كنيد؟ دستشويي كجاست؟  مسائل حقوقي چه چيزهايي‌اند، و فيلم‌نامه‌نويس چه ديني به متن اصلي دارد؟ اين كتاب پاسخ اين سوالات و هر پرسش مشابه ديگري درباره ماهيت و فن اقتباس را خواهد داد. بله مي‌شود و من هم تا صدها صفحه درباره اقتباس‌ها صحبت خواهم كرد.»

انتشارات امیرکبیر بیش از معرفی کتاب به معرفی نویسنده اثر پرداخته است و او را این چنین معرفی می‌کند:«ریچارد کرولین؛ نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس است و هم‌اکنون به‌عنوان دستیار پروفسور در رشتۀ فیلم‌نامه‌نویسی گروه سینما و تلویزیون دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) و گروه سینما و تلویزیون دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس (UCLA) تدریس می‌کند. در این کتاب، او با اتکای به تجربیات عملی و آموزشی که در سالیان طولانی کسب کرده است، از طریق تحلیل نمونه‌هایی از فیلم‌های اقتباسی برگرفته از خوانش یک رمان، یک رمان کوتاه، یک داستان کوتاه، یک گزارش خبری، یک منظومۀ اساطیری، یک زندگینامه، یک نمایشنامه، یک داستان مصور و یک رمان کوتاه دربارۀ کودکان، به معرفی، تبیین و ارائۀ روش خلاقانه و کاربردی خود در زمینۀ نگارش فیلم‌نامه‌های اقتباسی می‌پردازد و ما را به مولفه‌های اصلی روش خود در نگارش فیلم‌نامه‌نویسی اقتباسی مورد نظرش آشنا می‌کند.»

این کتاب در سال ۱۴۰۰ و در یک نوبت با قیمت ۷۰۰۰۰ تومان توسط انتشارات امیرکبیر به بازار عرضه شد.

در بیشتر مواقع کتاب‌هایی به چاپ دوم و سوم می‌رسند که در نسخه‌ی اول فروش خوبی داشته باشند. همینطور کتاب‌هایی توسط انتشارات مختلف و مترجم‌های دیگر به چاپ می‌رسند که جزو کتاب های موفق و پرمخاطب باشند.

به نظر می رسد کتاب «چگونه از هر چیزی فیلم‌نامه اقتباس کنیم» کتابی مفید، کاربردی و مهم در زمینه نوشتن فیلم‌نامه اقتباسی باشد. چیزی که سالها جایش در انتشارات سینمای ایران خالی بود و از دهه ۹۰ بیشتر به آن پرداخته شده است.