ترویج مفاتیح الجنان باید حمایت شودبرگزاری پویش بین‌المللی دعاخوانی



به گزارش خبرگزاری کتاب()، نشست خبری جشنواره بین المللی بزرگداشت شیخ عباس قمی و نکوداشت یکصدمین سالگرد تألیف مفاتح الجنان در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برگزاری این جشنواره بین‌المللی بزرگداشت شیخ عباس قمی یک کار عاشقانه، دلی و اعتقادی است و کاری سازمانی و بروکراتیک نیست. جوشش جمعی از مریدان و هواخواهان مرحوم قمی و عرض ارادتی به این شخصیت جلیل القدر است که فرهنگ دعا و زیارت و سبک زندگی دینی داشت.

او ادامه داد: این‌ یک کار استراتژیک و راهبردی است زیرا ارتباط بین مقوله دعا و امید است. چیزی که جامعه ما امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد یاس زدایی است و ما به شارژ و پمپاژ امید به جامعه نیاز داریم.امید باید در وجود فرد شکل بگیرد و بجوشد و یکی از بهترین مسیرها برای امید آفرینی مقوله دعاست که دعا خوان‌های ما اکثرا افراد آرام و با اعتماد به نفس و امید آفرینی هستند.

او اظهار کرد: امروز در گام دوم انقلاب ما سرفصل‌های گام دوم را داریم که دال مرکزی آن مساله امیدآفرینی است. کسی که اهل دعاست امیدوار می‌شود و ناامیدی در او از بین می‌رود.

او در ادامه به مساله خود کتاب مفاتیح الجنان اشاره و بیان کرد: اینکه چرا کتاب مفاتیح الجنان تجلیل می‌شود به جهت فراگیر بودن این کتاب است. زیرا هیچ کتابی بعد از قرآن این امکان را ندارد که در همه خانه‌ها وجود داشته باشد.

او همچنین مساله چینش و مهندسی مفاتیح الجنان را مطرح کرد و افزود: چینش، تقطیع و تنظیم کتاب مفاتیح به روحیه جهادی مولفین و مترجمین آن اشاره دارد که قمی از میان بسیاری از متون این متن را نتخاب کرده بود و این حاصل روحیه جهادی، سیاسی، اعتقادی و فهم عمیق او بود.

او اظهار کرد: مردم باید به مضامین و مفاهیم مترقی موجود در این کتاب بیش از گذشته توجه کنند بنابراین چاپ و انتشار مفاتیح دانش آموزی، دانشجویی، مفاتیح ویژه پزشکان، مهندسان، اقشار و اصناف که بتوانند از آن اسنفاده کنند در برنامه کار ماست.

او گفت: بشر امروز به دعا و معنویت و اتصال به آسمان بیش از گذشته نیاز دارد و مفاتیح آن آبی است که تشنگی خیلی ها به معنویت و اتصال به آسمان را رفع می‌کند.

رئیس سی امین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: در نمایشگاه بین المللی قرآن امسال در کنار فعالیت هایی که برای نهج البلاغه و صحیفه سجادیه خواهیم داشت کتاب مفاتیح را نیز در دستور کار قرار داده ایم چرا که مفاتیح الجنان بالغ بر ۶۰۰ دعا دارد و ما وقتی امروز حرف از دفع دوقطبی‌های اجتماعی و همگرایی و همدلی‌های اجتماعی میزنیم باید بدانیم که با باهم دعا خواندن‌ها این دوئیت‌ها حل می‌شود.

او در انتها هدف از برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها را مراجعه به مفاهیم و گزاره‌های مندرج در مفاتیح الجنان دانست و گفت: این مفاهیم و گزاره‌ها باید به مدارس، دانشگاه‌ها و به میان مردم برده شود و ترویج مفاتیح‌الجنان کار ممتازی است که حتما حمایت خواهد شد و صدمین سالگرد به معنی پایان نیست بلکه به معنی آغاز یک جریان است.

سپس حامد منیری از شکل گیری دبیرخانه نکوداشت شیخ عباس قمی مولف مفاتیح الجنان در اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت خبر داد.

همچنین بعد از آن نیز مدیر موسسه پیام غدیر به ارائه این جشنواره پرداخت و گفت: در این جشنواره که نهم خردادماه ۱۴۰۲ در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و سالن همایش های صدا و سیما برگزار می شود. چاپ مفاتیح شماره گذاری عمومی، چاپ مفاتیح دانش آموزی، چاپ مفاتیح دانشجویی، چاپ کتاب دعا برای گروه دبستانی، چاپ مقالات علمی با موضوع دعا و زیارت، چاپ خاطرات معلمین از مجالس دعا و تاثیر آن بر روی دانش آموزان، چاپ خاطرات دانش آموزان، چاپ خاطرات کتاب عباس قمی و چاپ روش شناسی مفاتیح الجنان برای جوان پسند کردن موضوعات آن از مهمترین عناوینی است که در این همایش به آن پرداخته می شود.

او گفت: در بعد بین المللی پویشی برای دعاخوانی نیز برگزار خواهد شد و این جشنواره در دو رشته علمی، پژوهشی و آواها و نغمات برگزار می شود.