تمرکز غزل‌های حافظ بر خلق اثری شایسته مقام معشوق بوده است



به گزارش ()، ابوالفضل ربیعی در مراسم رونمایی ویژه‌نامه حافظ از ترجمه آثار و زندگی‌نامه این شاعر به زبان آذری خبر داد و گفت: در این ویژه‌نامه به معرفی خواجه شمس‌الدین محمد، حافظ شیرازی، از محبوب‌ترین شعرای ایران زمین که با گذشت قرن‌ها، آثارش نه تنها در ایران بلکه در سراسر نقاط جهان به شهرت رسیده، پرداخته شده است. در این ویژه‌نامه سعی شده درباره زندگی‌نامه حافظ شیرازی، آثار، ویژگی‌های شعر وی، برخی از مهم‌ترین ابعاد هنری در شعر حافظ  پرداخته شود و حضور سمبولیسم غنی، رعایت دقیق و ظریف تناسبات هنری در فضای کلی ادبیات، لحن مناسب و شورافکن شاعر در آغاز شعرها، طنز، ایهام و ابهام در شعرهای وی نمایش داده شود.

وابسته فرهنگی کشورمان با بیان اینکه آرامگاه حافظ امروزه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری به شمار می‌رود و مسافران زیادی در داخل و خارج به این منطقه سفر کرده و از نزدیک با این مفاخر ارزشمند آشنا می‌شوند، عنوان کرد: اسکناس‌های هزار ریالی ایران از سال 1341 تا سال 1358 با نمایی از آرامگاه حافظ چاپ می‌شده که نشان‌دهنده ارزش بالای این شاعر در میان ایرانیان  است.

ربیعی با اشاره به اینکه دیوان حافظ شامل 500 غزل، 42 رباعی و چندین قصیده است که در طول 50 سال سروده، گفت: از آن جایی که حافظ تنها در لحظاتی که خاص و الهام بخش بود به سرودن اشعارش می‌پرداخت، به طور متوسط در هر سال فقط 10 غزل سروده و تمرکز او خلق اثری شایسته مقام واقعی معشوق بوده است. تاکنون بیش از 400 بار به اشکال مختلف به زبان فارسی و زبان‌های دیگر در دنیا به چاپ رسیده است.

وی همچنین به آداب تفال به دیوان حافظ، که از دیرباز آداب و رسوم مخصوص خود را داشته و در واقع ایرانیان بر این باور هستند که دیوان حافظ به دلیل اینکه این شاعر حافظ کل قرآن بوده، بر گرفته از اسرار الهی است و می‌تواند از آینده آن‌ها خبر دهد، اشاره کرد و افزود: گرفتن نتیجه درست و دقیق از حافظ نیاز به رعایت این آداب و رسوم دارد. در بیشتر مواقع بزرگتر خانواده یا ریش سفید فامیل که مورد احترام دیگران است برای خواندن و تفسیر غزل‌های حافظ برخوردار است برای دیگران فال گرفته و تعبیر آن را به فال گیرنده اعلام می‌کند.