توسعه و تقویت موسیقی اقوام از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ است



به گزارش ()؛ محمدمهدی اسماعیلی در آیین پایانی دوازدهمین جشنواره موسیقی مناطق زاگرس‌نشیان که شامگاه پنجشنبه -۲۲ تیر- در بروجن برگزار شد، این جشنواره را رویدادی کم‌نظیر برشمرد و ادامه داد: این جشنواره نشان‌دهنده تاثیر هنر در ایحاد همبستگی و انسجام ملی است. این قدرت هنر است که افراد را با قومیت‌ها و گویش‌های مختلف کنار هم می‌نشاند و چنین صحنه‌های با عظمتی خلق می‌کند.

وی افزود: این‌که هنرمندانی از یک محدوده جغرافیایی وسیع ایران‌زمین شامل آذربایجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، اصفهان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری‌ در کنار هم چنین جشنواره با عظمتی را آفریدند تحسین‌برانگیز و قابل قدردانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ابتکاری که عزیزان در بروجن برای برگزاری این رویداد به کار بستند و جشنواره را به دوازدهمین دوره رساندند جای تحسین، تعظیم و تکریم دارد.

اسماعیلی با بیان این‌که توسعه موسیقی‌های محلی و مقامی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تصریح کرد: باید به هنرهای اصیل ایرانی در شاخه‌های مختلف احترام بگذاریم. این هنر ایرانیان است که قرن‌ها و بلکه هزاره‌ها سینه‌به‌سینه منتقل شده و امروز به بخشی از هویت ملی ما ایرانی‌ها تبدیل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز اقوام و قومیت‌ها با گویش‌ها، زبان‌ها، مذاهب و ادیان مختلف با انسجام ملی بالا زیر چتر واحدی به نام ایران گرد هم آمده‌اند. مردم عزیز ما امروز در کنار هم با احترام به سنت‌های هم و تکریم یکدیگر و ارج نهادن به آداب و سنن هر منطقه و ناحیه و بخش از ایران بزرگ یاد گرفتند با قوت کنار هم زندگی کنند. این فرهنگ اصیل ایرانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ملیت در ایران پیش از این‌که محصولی از ناسیونالیسم جدید مغرب زمین باشد، برآمده از تاریخ درخشان این سرزمین است. ملیت ایرانی وقتی پدید آمد که هنوز در اروپا و مناطق مختلف جهان دولت‌شهرها مورد توجه بود. یک ملیت قوی و قدیمی که با ورود اسلام عزیز درخششی صدچندان پیدا کرد.

اسماعیلی با اشاره به تلفیق سنت‌های دینی و آیین‌های ملی در فرهنگ ایرانی تصریح کرد: در فرهنگ ایرانی سنت‌های دینی چنان در کنار آداب ملی در هم‌آمیخته شدند که دیگر قابل تفکیک از هم نیستند. نوروز ما سنتی ملی است که با آداب دینی در هم آمیخته و امروز به عنوان یک سنت اصیل در تمدن ایران عزیز به آن نگاه می‌کنیم.

وی افزود: آن‌هایی که تلاش می‌کنند این دو عنصر در هم تنیده را در تمدن ایرانی-اسلامی از هم جدا کنند فکر ناپخته‌ای دارند. ایران عزیز ما در حال درخشش است و مردم عزیز ایران با اقوام و گویش‌ها و زبان‌های مختلف زیر یک چتر واحد به سمت ایجاد  تمدن بزرگ ایرانی-اسلامی در حال حرکت هستند.

وزیر فرهنگ گفت: خدا را شاکریم که در گوشه و کنار سرزمین عزیزمان این محافل هنری می‌درخشد و افرادی هنردوست و هنرمند با محبت و عاطفه کنار هم نشسته‌اند. این عمق فرهنگی سرزمین کهن ما را نشان می‌دهد.

اسماعیلی افزود: سپاس و درود بیکران خود را نثار مردم عزیز چهارمحال‌و‌بختیاری می‌کنم. مردمی که مثل دژی مستحکم در تمام طول تاریخ از هویت ملی و ایرانی ما محافظت کردند و در نقاط عطف این سرزمین مانند مشروطه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش‌های مهمی بر عهده داشتند. به مردم عزیز شهر هنرپرور بروجن که مجموعه‌ای از خوبی‌ها را در خود جای داده است نیز ادای احترام می‌کنم. باید از این همه هنر و هنرمندی و فرهنگ و فرهنگ‌دوستی سپاسگزاری کرد.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی مناطق زاگرس‌نشین و همه مسئولان حوزه فرهنگ استان چهارمحال‌وبختیاری، اظهار امیدواری کرد این رویداد موسیقایی در دوره‌های آتی درخشان‌تر و در افق‌هایی بلندتر برگزار شود.

وزیر فرهنگ با اشاره به مصوبات سفر یک‌روزه‌اش به چهارمحال‌وبختیاری در زمینه ارتقاءِ زیرساخت‌های فرهنگی این استان، گفت: تلاش می‌کنیم با تهیه بسته‌ ویژه‌ای برای این استان سرعت روند اجرایی پروژه‌های زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر چهارمحال‌وبختیاری را افزایش دهیم و گامی در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر این منطقه برداریم.