«سیاحت سیل» و روایت حضور جهادی طلاب در حادثه سیل سال 98



به گزارش ()، سیل‌های نوروز سال 98 چندین استان از جمله گلستان‌، مازندران، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان را درگیر خود کرد. در آن شرایط سخت، همراهی طلاب جوان به صورت جهادی در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان توانست تا اندازه زیادی از بار مشکلات ناشی از سیل بکاهد.

این حرکت جهادی مهدی کردفیروزجایی را بر آن داشت تا در یک بخش کتاب خود با نام «سیاحت سیل» این حضور را در گفت‌وگو با طلاب جهادگر انعکاس دهد.  بخش دیگر کتاب نیز یک داستان بلند حاصل تخیلات نویسنده است که از مستندات واقعی الهام گرفته و اپیزودهای این داستان و آن گفت‌وگوها به صورت یک در میان آمده تا در مجموع شاهد روایتی مستند و مخیل از تجربه حضور جهادی طلاب در مناطق سیل‌زده باشیم.

نویسنده در این کتاب که به سفارش پژوهشکده باقرالعلوم (ع) به نگارش درآمده در قالبی داستانی و دراماتیک به شرح روایتی از حضور جهادی طلاب در حادثه سیل فروردین ماه سال ۹۸ در قالب ۲۱ فصل پیوسته داستانی پرداخته است.

در این اثر تلاش شده لب مطالب و مهمترین یافته‌ها در چارچوب روایت دراماتیک گنجانده شوند و اطلاعات مستند یا برگرفته از اسناد نیز در اپیزود گفت‌وگوها مشخص و قابل تمایز باشند. با خواندن این کتاب درمی‌یابیم که چگونه طلاب جوان با شنیدن پیام مقام معظم رهبری که نیروهای مردمی و ارگان‌های دولتی را به یاری‌رسانی سیل‌زدگان فراخواندند بدون لحظه‌ای شک و اهمال به صحنه آمدند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «جلوی در ورودی مسجد یکی ازآخوندها شیلنگ آب دستش بود و دورتادورش آخوندهای دیگر ایستاده بودند. شیلنگ را می‌گرفت روی چکمه‌هایشان که گلی بود و یکی‌یکی چکمه‌ها را می‌شستند. جلوی سرویس بهداشتی مسجد، داخل کوچه کناری، پر بود از چکمه‌هایی که آخوندها و جهادی‌ها از پا درآورده بودند. مقابل در دستشویی‌ها و شیرهای آب هم صفی طولانی بود. آخوندها یکی‌یکی پاهایشان را می‌شستند، خشک می‌کردند، وضو می‌گرفتند  و سمت مسجد می‌رفتند.»

 انتشارات سوره مهر کتاب «سیاحت سیل» به قلم مهدی کرد فیروزجایی  را به سفارش پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در 180 صفحه و بهای 45 هزار تومان عرضه کرده است.