ماندگارترین پیروزی توسط جامعه غیراروپایی در برابر غرب کتابی برای درک پشت پرده وقایع اخیر خاورمیانه



به گزارش ()، نشر نی چاپ هشتم کتاب «جنگ‌های صلیبی» اثر امین معلوف ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر را به پیشخان کتابفروشی‌ها فرستاد. 

این کتاب، اثری است که این بار این رخداد تاریخی را به روایت اعراب مطرح می‌کند. نسخه‌های اروپایی و عربی «جنگ‌های صلیبی» اشتراکات کمی دارند. برای اعراب، قرن دوازدهم و سیزدهم میلادی سال‌ها تلاش شدید برای دفع حمله وحشیانه و ویرانگر انبوهی بربر بود. در زمان صلاح‌الدین سرانجام ارتش متوقف نشدنی مسلمانان با الهام از پیامبران و شاعران، موفق به نابودی قدرتمندترین پادشاهی‌های صلیبی شد. خاطره این بزرگ‌ترین و ماندگارترین پیروزی که تاکنون توسط یک جامعه غیراروپایی در برابر غرب بدست آمده، امروز نیز در ذهن میلیون‌ها عرب زنده است.

امین معلوف در «جنگ‌های صلیبی به روایت اعراب» آثار تعدادی از مورخان معاصر عرب پبرامون «جنگ‌های صلیبی»، شاهدان عینی و غالبا شرکت‌کنندگان در حوادث را الک کرده است. او داستان‌های آنان را به سبک زنده و مجذوب خود بازگو می‌کند و به ما پرتره‌ای واضح از جامعه‌ای می‌دهد که در اثر درگیری‌های داخلی متزلزل شده و از برخورد آسیب زا با فرهنگ بیگانه متزلزل شده است.

او دو قرن مهم در تاریخ خاورمیانه را بازپس می‌گیرد و درباره برخی از نیروهایی که امروز شعور عربی و اسلامی را شکل می‌دهند، بینش جذابی ارائه می‌دهد. این اثر که در نتیجه پژوهشی متقن ایجاد شده، یک تحلیل مفید و مهم به حساب می‌آید که بر تاریخ‌های موجود غربی افزوده شده است. امین معلوف، داستانی الهام‌بخش را آن چنان گرم و خواندنی تعریف می‌کند که تعداد کثیری از خوانندگان قطعا از این روایت پررنگ از وقایع دلخراش بهره خواهند برد. این اثر را به هرکسی که می‌خواهد بداند پشت وقایع اخیر خاورمیانه چه نهفته است، توصیه کنید.

امین معلوف، زاده 25 فوریه 1949، نویسنده فرانسوی لبنانی‌الاصل است. معلوف در لبنان و در دانشگاه فرانسوی سن ژوزف تحصیل کرد. او فعالیت مطبوعاتی را در سال 1971 با روزنامه «النهار» آغاز کرد و تا سال 1976 به همکاری با این روزنامه ادامه داد. معلوف سپس از سال 1976 تا 1979 در مجله «المستقبل» کار کرد و در سال 1979 به پاریس مهاجرت کرد. او پس از مدتی فعالیت به عنوان سردبیر مجله Jeune Afrique، روزنامه‌نگاری را رها کرد و رمان‌نویسی را به صورت تمام وقت پی گرفت.

نشر نی چاپ هشتم کتاب «جنگ‌های صلیبی» اثر امین معلوف ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر در 394 صفحه به بهای 190 هزار تومان را به پیشخان کتابفروشی‌ها فرستاد.