محور اخبار و رویدادهای کودک و نوجوان این هفته: نقش اساسی کودکان و نوجوانان در فرهنگ‌سازی!



به گزارش خبرنگار ()، در هفته‌ای که گذشت مناسبت‌های موجود در تقویم ما را به سمت یادآوری‌های ارزشمندی سوق دادند: یادآوری جایگاه مهم پاکبانان، آثار ماندگار شاعر مشهور حوزه کودک و تولید کتابی درباره شهید مصطفی چمران ویژه کودکان. همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نشستی رسانه‌ای با حضور خبرنگاران حوزه فرهنگ برگزار کرد و برنامه‌های تابستانی خود در زمینه‌های مختلف را تشریح کرد. منتخب اخبار این هفته در ادامه آمده است:

از سوی انتشارات مهرک روانه بازار نشر شد؛ تقویت خودباوری در «کوهیار»

در نشستی رسانه‌ای با حضور مدیرعامل کانون؛ برنامه‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شد

کتاب‌های پروانه (واحد کودک‌ونوجوان به‌نشر) منتشر کرد؛ روایتی از زیبایی‌های بخشش برای کودکان در کتاب «خوشه طلایی»

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی: در گذر زمان شخصیت‌پردازی عروسک «آقار» تکمیل خواهد شد

در کانون پرورش فکری برگزار شد؛ رونمایی از کتاب «بازی شادی خلاقیت»

همزمان با سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران؛ «من مصطفی چمران هستم: مرد روزهای سخت» منتشر شد

به کوشش انتشارات راه یار؛ «چهل قُلپ کار» منتشر شد/ ۴۰ داستان از نوجوانان و اولین درآمد زندگی‌شان

به مناسبت یکم تیرماه، سالروز تولد شکوه قاسم‌نیا؛ شعر را مانند شیر مادر قطره‌قطره به دهان کودک بریزیم

گفت‌وگوهای این هفته سرویس کودک و نوجوان مثل هر هفته سوژه‌های مختلفی را دنبال کرد؛ اما نکته‌ای که بیش از هر زمان دیگری به ما گوشزد شد، مهم‌دانستن خودِ کودکان و نوجوانان برای ایجاد تغییر در هر وضعیتی بود: از مسئله‌ای درونی و مواجهه با یک احساس ناخوشایند تا اثرگذاری اجتماعی. منتخب گفت‌وگوهای هفته به شرح زیر است:

مترجم کتاب «رودخانه» در گفت‌وگو با عنوان کرد؛ کودکانی که احساسات خود را می‌شناسند کمتر دچار کج‌خلقی و پرخاش می‌شوند

سمیه حیدری، مترجم کتاب «رودخانه» معتقد است: از نظر روان‌شناختی، بهترین راه برای شناخت احساسات در کودکان این است که احساسات، عواطف و تمایلات را با شخصیت‌های کتاب یا کارتون برایشان توضیح دهیم؛ چرا که کودکانی که احساسات خودشان را می‌شناسند، کمتر دچار کج‌خلقی و پرخاش می‌شوند و کمتر مخالفت می‌کنند و بهتر می‌توانند با مشکلات‌شان کنار بیایند یا با آنها مقابله کنند.

مدیرمسئول انتشارات پیام مشرق در گفت‌وگو با : کتاب حمام مشوق خوبی برای ایجاد انگیزه کتابخوانی در بچه‌هاست

تهمینه کرمانی، مدیرمسئول انتشارات پیام مشرق درباره هدف تولید کتاب حمام گفت: کودک باید بتواند کتاب را در دست بگیرد، آن را ورق بزند و با کتاب فیزیکی آشنا شود. این کتاب‌ها مشوق خوبی برای ایجاد انگیزه در بچه‌هاست که وقتی بزرگ‌تر می‌شوند هیجان و انگیزه بیشتری برای کتاب و کتابخوانی داشته باشند.

نویسنده کتاب «کوچه را ما جارو می‌کنیم» در گفت‌وگو با : کودکان می‌توانند نقش اساسی در ترویج فرهنگ پاکیزگیِ محله و شهر داشته باشند

علی‌الله سلیمی، نویسنده کتاب «کوچه را ما جارو می‌کنیم» گفت: کودکان با رعایت پاکیزگی در شهر، می‌‎توانند این رفتار را در وجود خود نهادینه کنند و با این عمل صحیح شهروندی، علاوه‌بر کمک به پاکبانان در تمیز نگه‌داشتن شهر، نقش اساسی در ترویج فرهنگ پاکیزگی در محله و شهر داشته باشند.

نویسنده کتاب «آزاده کارآگاه می‌شود» در گفت‌وگو با بیان کرد؛ دغدغه نوشتن درباره پیشرفت‌های علمی کشور همیشه با من بود

نورالهدی ماه‌پری، نویسنده کتاب «آزاده کارآگاه می‌شود» گفت: من مادری بودم که همیشه تلاش می‌کردم بچه‌ها را از مسائل روز دور نگه ندارم و درباره خیلی از موضوعات با آنها صحبت می‌کردم. به این دلیل، متوجه شدم مسئله‌ای که برای مخاطب کودک و نوجوان مفقود بوده و از آن غفلت شده، پیشرفت علمی در کشور بوده است.

«چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان»-۸/ کتاب‌های ترجمه‌ در درازمدت ذائقه کودکان و نوجوانان ایرانی و فرهنگ آنها را تغییر می‌دهند

سیده‌عذرا موسوی، نویسنده ادبیات داستانی معتقد است که پر شدن کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های کشور از آثار ترجمه‌ای باعث از دست رفتن سرمایه‌ها می‌شود؛ بنابراین هر نویسنده و شاعری که توانایی خلق اثر ارزشمند و مناسب کودکان و نوجوانان را دارد، باید در این زمینه تلاش کند.

مترجم رمان «رهبر گرگ‌ها» در گفت‌وگو با بیان کرد؛ مطالعه ادبیات کلاسیک مثل آموختن الفبای دنیای ادبی است

نازنین عرب، مترجم رمان «رهبر گرگ‌ها» معتقد است که مطالعه و آشنایی با ادبیات کلاسیک می‌تواند مثل الفبا و لزوم یادگیری آن تلقی شود. چطور برای دانش‌اندوزی باید از آموختن الفبا شروع کرد؛ برای آشنایی با رمان و رمان‌نویسی و برای کشف دنیای ادبیات نیز لازم است تا حدی با ادبیات کلاسیک آشنا بود.

مسئول واحد هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان: روزهای داغ «کتاب‌بازی» در پیش است

مسئول واحد هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان از برنامه‌های این واحد گفت: در نیمه دوم تیرماه قرار است سامانه‌ای را برای «کتاب‌بازی» توسعه دهیم تا تبدیل به یک پلتفرم جامع برای پویش‌های کتاب مبتنی بر گیمیفیکیشن شود.

مطبوعات کودک و نوجوان- ۲/ حوزه کودک و نوجوان بسیار مهم‌تر از دیگر حوزه‌های علوم انسانی است

سردبیر مجله علمی‌تخصصی «مطالعات ادبیات کودک» معتقد است که ما باید حوزه‌های نرم‌افزاری و فکر و پژوهش را هم‌سطح ببینیم و تولید یک اثر مفید و حرفه‌ای را صرفا تهیه یک مقاله فنی‌مهندسی یا پزشکی ندانیم؛ چرا که پرداختن به روح، اندیشه و روان انسان‌ها بویژه کودکان و نوجوانان بسیار مهم‌تر است.

ادبیات کودک و نوجوان جهان-۲/ آیا باید کودکی داشته باشیم که فقط از زندگی لذت ببرد؟

نسیم یوسفی، مترجم کتاب کودک «اسم من بی‌حوصلگی است» گفت: والدین بسیاری را دیده‌ایم که می‌گویند تنها هدف زندگی‌شان این است که همیشه حال کودک‌شان خوب باشد؛ اما درواقع کودک در سال‌های نخست زندگی با غم و اندوه مواجه می‌شود بدون آنکه ریشه‌های آن را بشناسد. این کتاب مهارت‌افزایی می‌کند و به شکل کاملا خلاقانه مهار افسردگی را به خواننده آموزش می‌دهد.

منتخب یادداشت‌ها و معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان هفته آخر خردادماه نیز در ادامه درج شده است:

کتاب‌های خانوادگی-۱/ ماجراهای خانواده‌ای کوچک و فقیر اما شاد

اگر بخواهیم اهمیت خانواده را فقط به شیوه علمی یا توصیه‌گونه و نصیحت‌طور بیان کنیم احتمالا حتی بزرگسالان هم رغبت نمی‌کنند گوش دهند یا بخوانند؛ پس دیگر از کودکان و نوجوانان نباید انتظارهای ماورائی داشته باشیم برای درک مفهوم و ارزش خانواده. بنابراین همان‌طور که اشاره شد بهتر است برویم به سراغ ادبیات: این دنیای ساده‌کننده همه‌چیز!

یادداشت؛ شاخه‌ای کوچک از امید

امید در داستان کوچک و جذاب «دره آسیاب» در اوج ناامیدی در حاشیه‌ها خفته است؛ آنجا گویی هنوز رویا و خیال هست.

کتاب و مدرسه-۱/ «پسر کاملا جدید» چالشی بزرگ برای بچه‌های معمولی مدرسه!

تجربه‌ای که دانش‌آموز ایرانی در مدرسه کسب می‌کند با تجربه دانش‌آموز هلندی یا اهل کره جنوبی فرق خواهد کرد؛ اما با وجود این تفاوت‌ها، یک نقطه مشترک بزرگ وجود دارد بین همه مدرسه‌های جهان؛ اینکه ماجراهایشان جذاب، تعریف‌کردنی و خواندنی است. ما می‌خواهیم روزهای شنبه به سراغ «کتاب و مدرسه» برویم و از این ماجراها پرده برداریم. پیشنهاد مطالعه امروز ما داستانی به قلم دیوید آلموند است با حال‌وهوای مدرسه و دانش‌آموزان و یک شاگرد کاملا جدید!

به مناسبت روز جهانی «پیک‌نیک»؛ بازی‌های محلی ایرانی؛ فرصتی برای بودن در کنار خانواده

کودکان و نوجوانان همان‌قدر که به تعلیم و تربیت احتیاج دارند، نیازمند تفریح و بازی هم هستند. امروز روز جهانی «پیک‌نیک» است و بهترین زمان برای یادگیری چند بازی محلی ایرانی که بتوانیم در گردش‌های خانوادگی انجام دهیم و از بودن در کنار هم بیشتر لذت ببریم.

پژوهش کودک و نوجوان-۱/ داستان فانتزی کودک را حرفه‌ای‌تر بنویسید

برای ماندگار شدن در ادبیات کودک و نوجوان و نگارش کتاب‌هایی که مخاطب بخواند، بفهمد، درباره‌اش حرف بزند و به دیگران معرفی‌اش کند باید ساختار و قوانین و بایدها و نبایدهای این عرصه را شناخت تا طی مسیر ساده‌تر و حرفه‌ای‌تر پیش برود.

تئاتر و سینمای کودک و نوجوان-۲/ در جست‌وجوی خانه

مهم نیست خانه شما کجاست. مهم آن است که خانواده شما کجا هستند! خانه، خانواده را نمی‌سازد؛ بلکه این خانواده است که به خانه معنا می‌دهد. کودکی هم که مخاطب کتاب یا انیمیشن «پسرک، موش‌کور، روباه و اسب» است حالا بعد از دیدن انیمیشن یا خواندن کتابش می‌تواند معنای آن را بفهمد.