نحوه تشخیص علائم ارتورکسی


تیعلائم ارتورکسیا با وسواس نسبت به تغذیه سالم یا غذاهای «خالص» مشخص می شود. در حالی که این ممکن است به عنوان یک راه خوب برای خوردن به نظر برسد، در مورد افرادی که مبتلا به ارتورکسیا هستند، این روش به سطوح شدید کشیده می شود. علائم ارتورکسیا می‌تواند از فردی شروع شود که در حال درمان است. بر خلاف بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری، ارتورکسیا به عنوان یک اختلال خوردن بالینی طبقه بندی نمی شود. این می تواند خطر را کاهش دهد. بنابراین بیایید تاکید کنیم که هنوز یک بیماری جدی است که می تواند بر سلامت روان، سلامت جسمی و رفاه شما تأثیر بگذارد.

نام Orthorexia Nervosa در واقع از کلمه یونانی “درست” یا “درست” گرفته شده است. اگرچه این اصطلاح برای اولین بار در سال 1997 توصیف شد، اما در سال های اخیر بیشتر شناخته شده است.

ارتورکسیا چیست؟

دانستن علائم ارتورکسیا می تواند به فردی که برای کمک می خواهد یا نیاز به کمک و حمایت دارد کمک کند. ممکن است برخی از این علائم ارتورکسی را در نزدیکان یا در خودتان مشاهده کنید. اگر چنین است، لطفاً ابتدا از پزشک عمومی خود یا خط کمک BEAT کمک بگیرید.

تفاوت بین اوتورکسیا و تغذیه سالم

چیزی که به عنوان یک غذای “خالص” به حساب می آید از یک نفر به فرد دیگر متفاوت است. علاوه بر این، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل لزوماً نشان دهنده ارتورکسی نیز نیست. برای مثال، بدون گلوتن یا گیاهخواری ممکن است نشانه ای از محدودیت در یک فرد باشد، اما یک انتخاب مشروع به دلایل اخلاقی یا پزشکی برای شخص دیگری باشد. در عوض، میزان تأثیر این قوانین غذایی بر زندگی شما و تأثیر آن بر سلامت روان شما است که بیشتر مرتبط است.

ارتورکسیا ممکن است باعث شود طیف غذاهای قابل قبول در طول زمان به طور فزاینده ای محدود شود. این احساسات و ترس‌ها در مورد غذا اغلب کمتر به غذا مربوط می‌شوند و بیشتر در مورد مکانیسم‌های مقابله و ابزاری برای کنترل هستند. بنابراین حتی اگر انتخاب‌های غذایی سالم به نظر برسد، انتخاب‌های غذایی می‌تواند آنقدر محدود شود که برای سلامتی مضر باشد.

5 علامت هشدار دهنده ارتورکسیا

وسواس غذایی

ارتورکسیا سطحی از وسواس غذایی دارد؟ این می تواند زندگی را تسخیر کند. شاید فرد در حال ردیابی، شمارش، وزن و اندازه گیری همه چیز باشد. آنها ممکن است بدون بررسی دقیق برچسب نتوانند بیرون غذا بخورند یا چیزی بخورند. این فقط یک علاقه به تغذیه نیست بلکه یک وسواس است. ممکن است برای فردی که از اورتورکسیا رنج می برد ساعت ها برنامه ریزی و آماده سازی طول بکشد.

قوانین شدید غذایی و قوانین رژیم غذایی.

اگر از ارتورکسیا رنج می برید، ممکن است قوانینی در مورد اینکه چه غذاهایی را می توان و نمی توان خورد، داشته باشید. این ممکن است به این معنی باشد که غذاهایی با سطوح خاصی از نمک، چربی یا قند ممکن است قابل قبول نباشند. افزودنی ها یا طعم دهنده های مصنوعی در غذاها ممکن است منجر به اضطراب شود. اغلب غذاهایی که فوق فرآوری شده هستند (میله غلات، کیک، بیسکویت) ممکن است از رژیم غذایی حذف شوند. در عوض می‌توان روی غذاهای طبیعی تمرکز کرد که همه از ابتدا تهیه می‌شوند.

اضطراب، نوسانات خلقی و ناراحتی عاطفی

زیر پا گذاشتن قوانین غذایی یا خوردن غذاهایی که در لیست قابل قبول نیستند می تواند منجر به ناراحتی عاطفی شود. احساس گناه، اضطراب، بیش از حد و استرس می تواند رایج باشد. مقابله با این امر بسیار سخت است و این ایده را تقویت می کند که خوردن این غذاها غیر ضروری است.

نگاه کردن به غذا به عنوان خوب در مقابل بد

ارتورکسیا می تواند منجر به دسته بندی های سیاه و سفید سخت در اطراف غذاها شود. غذاهای خوب معمولاً خالص هستند، به عنوان فرآوری نشده در نظر گرفته می شوند، از ابتدا تهیه می شوند، ارگانیک و با کمترین ترکیب ممکن. غذاهای بد به عنوان غذاهایی با افزودنی ها، رنگ های مصنوعی، غذاهایی که چربی، نمک و شکر بیشتری دارند و بیشتر فرآوری شده اند طبقه بندی می شوند.

تغذیه اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد

همانطور که می توانید تصور کنید داشتن این قوانین غذایی می تواند تأثیر زیادی بر روی تغذیه اجتماعی داشته باشد. افرادی که از ارتورکسیا رنج می برند ممکن است برای مثال غذا خوردن در بیرون از خانه، پختن غذا برای آنها یا انتخاب میان وعده از یک کافی شاپ بسیار سخت باشد.

آیا ارتورکسیا بد است؟

هم سلامت روان و هم سلامت جسمی می توانند تحت تأثیر ارتورکسی عصبی قرار بگیرند. این می تواند منجر به ترس یا استرس شدید در مورد غذاها و موقعیت هایی شود که احساس می کنند خارج از کنترل فرد هستند. می تواند بر روابط تأثیر بگذارد و منجر به کیفیت پایین زندگی شود.

با توجه به ماهیت محدود کننده شرایط، سلامت جسمی نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. بدون رژیم غذایی متنوع و متعادل، خطر کمبود مواد مغذی وجود دارد که منجر به بیماری هایی مانند کم خونی، ضعف سیستم ایمنی و سلامت استخوان ضعیف می شود. اگر کالری دریافتی فرد خیلی کم باشد (این امر به ویژه با ورزش بیش از حد ممکن است اتفاق بیفتد)، کاهش وزن ناسالم نیز ممکن است رخ دهد و به بدن آسیب بیشتری وارد کند. به همین دلیل است که بسیار مهم است که به دنبال کمک باشید زیرا همه اینها با درمان قابل معکوس هستند.

ارتورکسیا در مقابل بی اشتهایی

ارتورکسیا و بی اشتهایی را می توان با هم مرتبط کرد که یک بیماری به طور بالقوه منجر به دیگری می شود. در اینجا تفاوت هایی وجود دارد. در جایی که ارتورکسیا شامل تمرکز فقط بر خوردن غذاهای مناسب است که «پاک» یا «سالم» هستند، بی‌اشتهایی می‌تواند شامل محدود کردن طیف وسیع‌تری از غذاها باشد. اگرچه محدودیت کالری در ارتورکسیا دیده می شود، حداقل در ابتدا تمرکز بر کیفیت درک شده غذا به جای کمیت است. در بی اشتهایی عصبی تمرکز می تواند به طور خاص بر روی کالری و/یا ورزش باشد.

علائم ارتورکسیا چیست؟

  • حذف غذاها یا گروه های غذایی
  • ترس از غذاهایی که در مجموعه ای از قوانین یا باورها نمی گنجد
  • کاهش تمرکز
  • قضاوت در مورد انتخاب های غذایی و سبک زندگی دیگران
  • وسواس غذایی
  • احساس گناه در اطراف غذا
  • روابط تأثیرگذار یا مشکل در پیوستن به مناسبت های اجتماعی
  • افسردگی یا بد خلقی
  • انرژی کم
  • ضعف عضلانی
  • ناخوشی بیشتر از حد معمول

آزمون ارتورکسیا

آیا نمی دانید که آیا ارتورکسیا دارید؟ این مسابقه برای تشخیص یا ترساندن شما نیست، بلکه شما را به فکر کردن در مورد رابطه خود با غذا وادار می کند.

به هر سوال پاسخ دهید: (0) به ندرت یا هرگز (1) گاهی اوقات (2) اغلب (3) به طور مداوم و در پایان امتیازات خود را اضافه کنید.

1. هر چند وقت یک بار به سالم بودن، خلوص یا کامل بودن غذاهایی که می خورید فکر می کنید؟

2. آیا کل گروه های غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کرده اید (مثلاً کربوهیدرات ها، چربی ها) تا رژیم غذایی خود را سالم تر کنید؟

3. اگر غذاهای خاصی را که به نظر شما ناسالم هستند بخورید، احساس اضطراب یا گناه می کنید؟

4. آیا تا به حال به دلیل ترس از نداشتن غذای مناسب که به اندازه کافی سالم باشد، از مناسبت های اجتماعی یا غذا خوردن در بیرون صرفنظر کرده اید؟

5. آیا ساعاتی از روز را به فکر، برنامه ریزی و تحقیق در مورد غذای سالم می گذرانید؟

6. آیا احساس می کنید دیگران نسبت به شما سالم غذا می خورند و رژیم غذایی شما با کیفیت تر از آنهاست؟

7. آیا خوردن شما بر روابط یا زندگی اجتماعی شما تأثیر منفی گذاشته است؟

8. آیا خوردن چیزی جز غذایی که خودتان تهیه کرده اید برایتان سخت است؟

9. آیا معتقدید که برخی از غذاها “تمیز” یا “خالص” و برخی دیگر “بد” یا “کثیف” هستند؟

10. آیا تا به حال نحوه غذا خوردن باعث شده است که از نظر جسمی یا عاطفی احساس ناخوشی داشته باشید؟

تفسیر نمرات:

0-9 امتیاز: خطر ابتلا به ارتورکسی عصبی در شما بسیار کم است.

10-18 امتیاز: شما در معرض خطر متوسط ​​ابتلا به ارتورکسی عصبی هستید. 19-30 امتیاز: شما در معرض خطر ابتلا به ارتورکسی عصبی هستید.

توجه: این آزمون برای تشخیص ارتورکسیا عصبی نیست و اگر مشکوک هستید که ممکن است از این عارضه رنج ببرید، مهم است که از متخصص کمک بگیرید.

درمان و حمایت

دریافت پشتیبانی از یک متخصص بسیار مهم است و بخش مهمی از بهبودی است. این شامل شکستن آن قوانین غذایی و شروع دوباره ادغام همه غذاها به رژیم غذایی شما است. که می تواند احساس وحشتناکی داشته باشد، به همین دلیل است که کار با کسی که می تواند شما را راهنمایی کند، کمک می کند.

یک متخصص تغذیه یا درمانگر می تواند به ایجاد یک برنامه بهبود کمک کند. هر فردی فردی است و بنابراین بهبودی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت به نظر برسد. احساس اضطراب، گناه و شرم ممکن است ایجاد شود. داشتن مقداری حمایت روانی و همچنین حمایت تغذیه ای بسیار مهم است. به عنوان یک متخصص تغذیه، ممکن است به شما آموزش تغذیه بدهم، به شما کمک کنم فهرستی از غذاهای ترسناک و قوانین غذایی را برطرف کنید. ما ممکن است از تکنیک های تنفس استفاده کنیم و روی چیزهایی مانند باورهای اصلی نیز کار کنیم. به یاد داشته باشید که در بهبودی نمی توانید خود را با هیچ کس دیگری مقایسه کنید. روند بازیابی هر فردی منحصر به فرد است و زمان خاص خود را می گیرد.

کمک گرفتن

نیاز به پشتیبانی دارید؟ برای مشاوره با متخصص تغذیه تماس بگیرید، یا مشاوره رایگان از Beat بیابید.