نیازمند یاری خانواده شهدا در جمع‌آوری اسناد مرتبط با نقش لرستان در دفاع مقدس هستیم



به گزارش ‌() در لرستان، منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، علیرضا شیروی، مدیرکل صدا و سیمای لرستان، ابوذر بهاروند، دبیر جبهه فرهنگی لرستان، ناصر فرید، مسئول حفظ آثار سپاه لرستان، جمعی از مسئولان فرهنگی و اعضای جبهه فرهنگی لرستان با همراهی سرهنگ محسن رشیدی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان دوشنبه‌(1 اسفندماه) از آخرین روند ساخت باغ موزه دفاع مقدس لرستان بازدید کردند.
 
در حاشیه این بازدید فرید در جمع خبرنگاران گفت: بعد از تحویل فضای فیزیکی باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس براساس داشته‌ها، اسناد و منابع و مدارکی که در دوران انقلاب و دفاع مقدس جمع‌آوری شده است، در گالری‌ها و قسمت‌های مختلف این موزه نقش‌آفرینی‌های مبارزان انقلاب و رزمندگان دفاع مقدس استان لرستان بسته به نوع محتوای آن‌ها، از سال 1341 تا پیروزی انقلاب و از پیروزی انقلاب تا پایان دفاع مقدس، در قالب فضاهای مختلف فرهنگی و هنری به نمایش گذاشته خواهد شد.
 
مسئول حفظ آثار سپاه لرستان مرحله جمع‌‌آوری اسناد را یکی از مهم‌ترین مراحل عنوان کرد و افزود: توقع داریم همه هم‌استانی‌ها، پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا این است که در جمع‌آوری اسناد یاری‌گر باشند؛ چرا‌که محتوای قوی و کامل بی‌تردید می‌تواند در موزه‌آرایی و فضای محتوایی کمک داشته باشد؛ به امید خدا این اثر در سال‌های بعد بیان‌کننده نقش موثر و همت جوانان و مردم در عرصه‌های مختلف چه در پشت جبهه و چه در جبهه است.

وی با اشاره به اینکه در لرستان، موزه‌ انقلاب و دفاع مقدس وجود ندارد، افزود: شاید یکی از نواقص و کسری‌های استان در انتقال فرهنگ دفاع مقدس و نمایش اقتدار مردم لرستان در انقلاب و دفاع مقدس،  شاید نبود موزه باشد؛ بنابراین افتتاح و بهره‌برداری از باغ موزه دفاع مقدس که مرکز آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس برای جوانان به حساب می‌آید، می‌تواند موثر باشد. 

فرید، درباره تعداد اسناد و آثاری که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس جمع‌آوری شده است، گفت: از سال 1386 که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل شد و کنار شروع کار موزه، یکی از اهداف اصلی، جمع آوری اسناد و آثار دفاع مقدس بود. خوشبختانه توانستیم بسیاری از اسناد دوران بمباران و جنگ‌های شهری را احصا، جمع‌آوری و دسته‌بندی کنیم و تا‌کنون که در حال جمع‌آوری هستیم با اطلاعاتی که از نقش لرستان در دوران دفاع مقدس داریم، می‌دانیم که این اسناد کامل نیستند.

 

مسئول حفظ آثار سپاه لرستان با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در موزه دفاع مقدس شهدا هستند، افزود: پرونده شهدا نیاز است که کامل باشد. شهدا الگو‌های مهمی هستند که می‌توانیم برای جوانان داشته باشیم؛ بنابراین ضرورت دارد تا جایی که می‌توانیم برای جمع‌آوری اسناد اقدام کنیم.

فرید یکی از مزیت‌های باغ موزه دفاع مقدس لرستان را برگزاری موزه‌های ادواری عنوان کرد و افزود: می‌توانیم هر ساله موزه‌‌های به‌روز داشته باشیم که عکاسان، نقاشان، نویسندگان از گالری‌ها و موزه‌‌های ادواری استفاده کنند که موجب به‌روز شدن موزه‌ها است.