هدف جشنواره بیست و پنجم قصه‌گویی ترویج فرهنگ قصه‌گویی در بخش‌های آیینی و سنتی است



به گزارش خبرنگار () در ارومیه، زهرا آبسوران، ظهر پنج‌شنبه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی و هفته ملی کودک برگزار شد، اظهار کرد: شعار بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی «با قصه لبخند بسازیم» است و این با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در بخش‌های آیینی سنتی، بخش کلاسیک و مدرن، بخش زبان اشاره و بخش ۹۰ ثانیه‌ای برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این جشنواره دو جایزه ویژه به قصه برتر با موضوع سردار سلیمانی و موضوع با تکیه بر لبخند اهدا خواهد شد.

آب‌سوران ادامه داد: مرحله پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

رئیس جشنواره استان آذربایجان‌غربی افزود: این دوره از جشنواره در ۴ محور قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی، روایت اراده، قصه‌های نامداران و قصه‌های آزاد برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی گفت: گروههای سنی نوجوانان ۱۲_۱۸سال،نوجوانان بزرگتر از ۱۸ ساله، پدربزرگ و مادر بزرگ میتوانند در پنجمین جشنواره قصه گویی شرکت کنند.

وی خردسالان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را مخاطبان قصه‌ها برشمرد و بیان کرد: علاوه بر برگزیدگان سطوح منطقه‌ای ملی و بین المللی جشنواره‌های پیشین، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای، قصه‌گویان علاقه‌مند از کشورهای دیگر نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی گفت: این دوره از جشنواره دارای سه جایزه ویژه با عناوین، جایزه جهانی قصه‌گویی، جایزه سردار سلیمانی و جایزه لبخند است و رویکرد جشنواره بیست و پنجم، نگاه و زاویه دید جدید، امیدآفرینی، طنز و لبخند و ایمان و الهام آفرینی عنوان شده است.

آبسوران ادامه داد: ۴۱ مجموعه و نهاد کانون در برنامه‌های هفته ملی کودک یاری می‌کنند و در محورهای «برنامه برای کودکان» و «برنامه درباره کودکان» برگزار می‌شود.

این مسئول افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور، روزشمار هفته ملی کودک به این ترتیب، ۱۵ مهر «کودک، صلح، امنیت، محیط زیست»، ۱۶ مهر«کودک، زندگی، سلامت، رشد»، ۱۷ مهر«کودک، مشارکت، آگاهی، شکوفایی»، ۱۸ مهر «کودک، خانواده، هویت، عدم تبعیض»، ۱۹ مهر «کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت» ۲۰ مهر «کودک، گذشته، حال، آینده» و ۲۱ مهر «کودک، رفاه، بهزیستی، دسترسی برابر» است.

وی ادامه داد: ۳۵ کتابخانه ثابت و سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه های خود را در قالب دو محور اعلامی تنظیم خواهند کرد. همچنین ۱۶ مهر عضویت رایگان در کتابخانه های ثابت کانون پرورش فکری انجام می شود.

مدیرکل کانون استان آذربایجان‌غربی افزود: کودکان و نوجوانان مناطق محروم و کم‌برخوردار نیز همواره در متن برنامه های کانون استان قرار داشته و دارند که حضور پیک امید کانون، افتتاح کتابخانه‌های کودک و نوجوان و همچنین حضور تماشاخانه‌ی سیار کانون به مناسبت‌های مختلف در این مناطق، گواهی بر این مدعاست.

به گزارش ؛ «کودکی بهتر، زندگی بهتر» شعار هفته ملی کودک است و همزمان با سراسر کشور، هفته ملی کودک را از ۱۵ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.

ادامه این جلسه به پرسش خبرنگاران در خصوص محورهای نشست و فعالیت‌های کانون استان اختصاص یافت.